Hej,
Jag har köpt ett hus med en altan som set helt bedrövlig ut, brädorna var gröna och såg allmänt slitna ut.
Jag har inte möjlighet att byta ut dessa just nu så det jag gjorde var att tvätta med medel, borste högtryckstvätt… men det blev inte bra, till slut så började jag slipa med slipmaskin, då fick jag bort det gröna men färgen blev jätte ojämn. Nu till min fråga, jag vill få en MÖRK yta på så att det passar med all slipers jag har runt om i trädgården, så kam man helt enkelt bara olja in golvet med slipersolja och få den mörka färgen jag vill ha??

En glad amatör :):)
 
Vet inte om man kan använda slipersolja, men man kan ju sätta färgpigment i den vanliga träoljan, vilket bör ge samma resultat.
 
jenfor skrev:
Vet inte om man kan använda slipersolja, men man kan ju sätta färgpigment i den vanliga träoljan, vilket bör ge samma resultat.


Ok, men vad skulle hända OM man använder sliperolja??

//Abbis
 
Prova på ett litet undanskymt ställe. Då ser du hur det blir.
 
Vi hade ett gammalt tryckimpregnerat däck på 40kvm som var helt bedrövligt.

Vi köpte någonting som hette skärgårdsolja som gick att pigmentera. Vi valde en grå ton som liknade drivved. Efter en grundlig rengöring med algborttagning så målade vi 3 lager. Först två, senare under året det 3:djr.

Blev riktigt snyggt.
 
Nu vet jag inte vad just slipersolja inehåller men du bör nog kolla detta innan småttingarna sätter sina fötter där. Järnvägsspår är ju mig veteligen inte de mest möljövänliga stället och det faktum att jag aldrig någonsin sett en sliper som ruttnat eller möglat (inte ens när det legat under jord) tyder säkert på att man behandlar dessa med rätt tunga grejor.
 
Tänk även på att ett så mörkt altangolv kommer bli överdjävligt varmt att gå på om solen ligger på...
 
Vi hade samma problem med ett trädeck som blev ojämn i färgen med åren.
Vi rengjorde decket varje år och oljade in det, men det sakta fulare och fulare.
Trädecket är gammalt (ca35 år) och var på väg att ge upp.
Till slut så tröttnade vi på det och köpte en vanlig utelasyr (i vårt fall svart-brun) och målade decket 2 ggr, resultatet är riktigt snyggt och lättskött.
Vi köpte den billigaste tänkbara färgen med tanken att bättringsmåla vid behov.

Pga dom sk mördarsniglarna så hade det varit bättre med en ljusare färg (man ser dom bättre).
Träet har slutat att bli sämre, så färgen skyddar träet bra.

Kan rekommendera detta, allra helst om decket är gammalt och slitet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.