Är i stånd att addera ett badrum på övervåningen. Det finns en vattenraditor i rummet idag och där skulle kunna kopplas en shuntlösning och få vattenburen golvvärme. Skulle kosta kring 20k. Upplever dock att våra badrum och toaletter med endast vattenburet idag har något för svala golv större delen av året.

Alternativet är att bara ta bort elementet och köra elslingor till en kostnad av 5k. Lägre engångskostnad men driftskostnad höjs. Och det känns dumt att inte nyttja vattenburet alls när möjligheten finns, inte minst ur energisparsynpunkt.

Det går ju såklart också att köra båda men det blir ju både dyr engångskostnad och bygger lite mer på golvhöjden.

Hur hade ni gjort?
 
Jag renova badrum uppe 2004 Tog bort elementet när jag kaklade, det kom aldrig upp mer utan det blev elektrisk golvvärme.
Den har varit igång nu i 18 år
Har fått byta termostat en gång då relät sluta att fungera.
Alltid varma golv åretrunt.
 
  • Gilla
Jeppan
  • Laddar…
Jag tycker att har man vattenburen värme så ska man lägga vattenburen golvvärme. Dessutom finns det elpatroner till golvvärmen som man kan köra sommartid. Så många som nu stänger av elgolvärme då det enligt många på detta forum har blivit dyrt med dessa elpriser
 
  • Gilla
Fideliox och 1 till
  • Laddar…
K
J Jeppan skrev:
Är i stånd att addera ett badrum på övervåningen. Det finns en vattenraditor i rummet idag och där skulle kunna kopplas en shuntlösning och få vattenburen golvvärme. Skulle kosta kring 20k. Upplever dock att våra badrum och toaletter med endast vattenburet idag har något för svala golv större delen av året.

Alternativet är att bara ta bort elementet och köra elslingor till en kostnad av 5k. Lägre engångskostnad men driftskostnad höjs. Och det känns dumt att inte nyttja vattenburet alls när möjligheten finns, inte minst ur energisparsynpunkt.

Det går ju såklart också att köra båda men det blir ju både dyr engångskostnad och bygger lite mer på golvhöjden.

Hur hade ni gjort?
Varför bygger det mer på höjden om du kör båda? Du lägger bara elslingorna mellan vattenslingan.
 
K kniv skrev:
Varför bygger det mer på höjden om du kör båda? Du lägger bara elslingorna mellan vattenslingan.
Jag fick det förklarat så av min snickare, men det kanske inte behöver vara fallet då :)
 
Vi valde att ha elgolvvärme och vattenburen handdukstork (med elpatron för de årstider då vattenburet inte värmer). Rummet värms i huvudsak upp av handdukstorken, golvvärmen är bara på ett par timmar på morgonen kring den tid då vi brukar duscha.
 
  • Gilla
Henibell och 1 till
  • Laddar…
H
J Jeppan skrev:
Är i stånd att addera ett badrum på övervåningen. Det finns en vattenraditor i rummet idag och där skulle kunna kopplas en shuntlösning och få vattenburen golvvärme. Skulle kosta kring 20k. Upplever dock att våra badrum och toaletter med endast vattenburet idag har något för svala golv större delen av året.

Alternativet är att bara ta bort elementet och köra elslingor till en kostnad av 5k. Lägre engångskostnad men driftskostnad höjs. Och det känns dumt att inte nyttja vattenburet alls när möjligheten finns, inte minst ur energisparsynpunkt.

Det går ju såklart också att köra båda men det blir ju både dyr engångskostnad och bygger lite mer på golvhöjden.

Hur hade ni gjort?
På övervåningen brukar det vara varmt, visst klinker lite kalla och tycker man det så kan man lägga en matta. Vi har vattenburen golvvärme och ångrar oss inte. Känns inte kallt på sommaren heller. Elgolv kostar väldigt mycket nu i elkostnad.
 
  • Gilla
Jeppan
  • Laddar…
K
H HEM2121 skrev:
På övervåningen brukar det vara varmt, visst klinker lite kalla och tycker man det så kan man lägga en matta. Vi har vattenburen golvvärme och ångrar oss inte. Känns inte kallt på sommaren heller. Elgolv kostar väldigt mycket nu i elkostnad.
Ingen matta på golvvärmen hoppas jag? Effekten av golvvärme försvinner ju mer prylar du har som täcker golvet
 
Sätt in en pumpgrupp för golvvärmen med inbyggd elpatron. T ex en Push-12.
Då kan du värma med el på sommaren och ordinarie värmekälla på vintern.
 
  • Gilla
Jeppan
  • Laddar…
H
K kniv skrev:
Ingen matta på golvvärmen hoppas jag? Effekten av golvvärme försvinner ju mer prylar du har som täcker golvet
Framförallt på sommaren, då är det inte mycket värme i vattenburen golvvärme. Klinkers kan upplevas som lite kyliga även om det är varmt ute om man är lite känslig, då är det bra med en matta.
 
Har både el och vattenburet. La T2 quicknet i fixet under klinkers så det bygger inget alls på höjden. Har inte haft elvärme på i år. Det är billigare med tofflor. ;)
 
F
L Leif i Skåne skrev:
Jag renova badrum uppe 2004 Tog bort elementet när jag kaklade, det kom aldrig upp mer utan det blev elektrisk golvvärme.
Den har varit igång nu i 18 år
Har fått byta termostat en gång då relät sluta att fungera.
Alltid varma golv åretrunt.

Förra ägaren gjorde likadant. Det första jag gjorde var att koppla in elementen igen. Mycket billigare att låta värmepumpen värma än elslingor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.