Om du vill passa på att isolera källaren kan det ju vara värt det, annars inte skulle jag säga.
 
  • Gilla
Thermacell
  • Laddar…
S Smeafan skrev:
Om du vill passa på att isolera källaren kan det ju vara värt det, annars inte skulle jag säga.
Ok ! Hur mycket vinner man egentligen på att isolera källaren ?
 
Svårt att säga några siffror, men ska du ha det uppvärmt och använda det mer som boyta än traditionell källare kan det vara värt det. Annars inte.
 
  • Gilla
Smeafan
  • Laddar…
K Kallens skrev:
Svårt att säga några siffror, men ska du ha det uppvärmt och använda det mer som boyta än traditionell källare kan det vara värt det. Annars inte.
Ok jag har källaren uppvärmd till 12 grader just nu, använder den inte som boyta.
 
Ok, om inte har fuktproblem och inte ska värma upp mer är det troligen till stor del pengarna i sjön att isolera då. Men kanske finns någon som kan räkna på värmeförlust genom just dina väggar. Och glöm inte golvet, som jag gissar också är helt oisolerat.
 
  • Gilla
Thermacell
  • Laddar…
K Kallens skrev:
Ok, om inte har fuktproblem och inte ska värma upp mer är det troligen till stor del pengarna i sjön att isolera då. Men kanske finns någon som kan räkna på värmeförlust genom just dina väggar. Och glöm inte golvet, som jag gissar också är helt oisolerat.
Ja det kanske inte är någon dålig idé att räkna på det ! Jag antar att väggarna isoleras utifrån men hur isoleras golvet ? Sen antar jag att det uppstår sprickor i grunden som behöver åtgärdas efter 70 år även om källaren i sig inte är fuktig ? Som jag känner är Nackdelen med att ha lägre temperatur i källaren än i boytan att boytan kyls underifrån (kalla golv) och att det drar lite kyligt från källardörren under vintern. Har typ 21 grader i boytan och 12 grader i källaren. Det är tjocka väggar och tak (valv?) i källaren så vissa säger att källaren är välgjuten.

Edit: Jag googlade nu om isolering av källare så ni behöver inte slösa bort tid på att svara mig om det :D
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.