H Heby78 skrev:
’Vilken leverantör köpte du av? Energihem var precis hem till oss och offererade 24 paneler inkl montering för 180 tkr efter grönt avdrag.
Vilken effekt på panelerna ?
Hur många takytor?
Vilken växelriktare?
 
M mortimer skrev:
Vilken effekt på panelerna ?
Hur många takytor?
Vilken växelriktare?
jag hoppas du kan se bilderna.
 
  • Kalkylblad för solenergi som visar elkostnad, solcellsproduktion och beräknad inkomst från solenergi.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kalkylblad för solenergiinvestering med uppgifter om produktion, panelantal och kostnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppnad broschyr som visar information om solcellspaneler och tillhörande installationstillbehör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
vintersolen
  • Laddar…
19,700kr/kwp känns i överkant dyrt när det dessutom är 30%I förskott också. Hur många offerter har du fått in ?
 
H Heby78 skrev:
jag hoppas du kan se bilderna.
Energihem, absolut dom dyraste du kan hitta på marknaden.
 
O ostberg71 skrev:
Energihem, absolut dom dyraste du kan hitta på marknaden.
har du tips på någon billigare?
 
M mortimer skrev:
19,700kr/kwp känns i överkant dyrt när det dessutom är 30%I förskott också. Hur många offerter har du fått in ?
E.on har offererat också. Deras paneler måste vara mindre, dom är 32 till antalet och samma kWh per år. Den offerten hamnar på 170tkr men där har min fru 10% personalrabatt.
 
H Heby78 skrev:
E.on har offererat också. Deras paneler måste vara mindre, dom är 32 till antalet och samma kWh per år. Den offerten hamnar på 170tkr men där har min fru 10% personalrabatt.
H Heby78 skrev:
har du tips på någon billigare?
Utmaningen är inte bara priset idag utan att hitta någon som har tid att lämna offert, installera, bra villkor, kunnig projektör, stabilt företag m.m..

Framgår inte riktigt vart du bor. Vad jag kan se på bilder du lagt upp så har du ett nylagt "enkelt" tak. Du bör spontant klara dig på 1st växelriktare och troligen inget behov av optimerare

Företag som du kan kolla med är Solsystem sverige AB resp. Decasol (har bara haft offertarbete med dessa två dock)

SEB har t.ex samarbete med EOn och ger sina kunder lite rabatt (finns på deras hemsida) men de har du redan kollat med ser jag. EOn kommer dock inte ut och projekterar innan du signat offert och då kan du landa i lite dålig sits/kostnad/lösning (orkar inte skriva allt utan läs i deras villkor)

Sveasolar vill jag inte rekommendera (se tråd där jag skrivit om de)
 
Det beror helt på varför ni vill ha solceller och vilken återbetalningstid i förhållande till spot-pris ni tycker är acceptabel.

Är det för att ni vill känna "vi bidrar till Sveriges elförsörjning och/eller det är bra för miljön" så är pengarna inte huvudanledningen utan känslan och då kan man acceptera längre återbetalningstid i förhållande till spot-pris än annars.

Är det för att minimera era totala elkostnader i första hand
så skulle inte jag rekommendera större anläggning än en återbetalningstid på 12-13 år med ett spot-pris på 75öre. (och då gör ni en chanstagning på att spotpriset i erat elområde inte i snitt kommer att understiga 75öre)

Har ni bara pengar liggandes på banken på ett 0/låg rätekonto och vill minimera era elkostnader , tja då är det så stor anläggning ni bara kan beroende på huvudsäkring. Men rekomendationen på 12-13år med spot på ca 75 öre kvarstår

De finns de som enbart vill tjäna pengar på solceller och jämför med börsen.
Då uppkommer frågan, vilken risk man är villig att ta på med både solceller och på börsen och vilken spridning man vill ha på sina investeringar.

Man ska vara ärlig med sig själv då det gäller varför man vill ha solceller och sen se på solcellsinstallation utifrån den utgångspunkten.
Nästan alla säger kommer att göra en rekommendation utifrån deras egna förutsättningar.
Ni behöver vara på det klara med era och sen lyssna på rekommendationerna som ligger närmast vad ni är ute efter.

Och som nån sa ... glas/glas paneler är oftast mycket dyrare än glas/folie och de som är angivna i offerten (Elit Top) är med största sannolikhet glas/folie.
 
Jag har eventuellt en till jag skulle kunna rekommendera men jag avvaktar där lite så jag själv vet hur de sköter min installation samt att jag inte vill bidra till att fler hamnar i kö hos de före mig.
 
  • Gilla
preben89
  • Laddar…
H Heby78 skrev:
har du tips på någon billigare?
Svea solar. Jag tog in 4 offerter ,med i stort sätt samma effekt 9,7 kW. Skiljde 65 000..
 
B larry78 skrev:
Men företaget ligger väl under rekonstruktion, är det värt risken att chansa?

Nu har de dessutom konkat.
 
Appendix Appendix skrev:
Nu har de dessutom konkat.
Energihem som gått i konkurs? Någon faktalänk för det ?
 
M mortimer skrev:
Energihem som gått i konkurs? Någon faktalänk för det ?
Köpt av dem? Då hoppa jag du inte förskottbetalat...
 
R ramafred skrev:
[länk]

Konkurs inledd 2022-12-09
De snurrade med sina bilar här i vårt villaområde kring april, jag hade en "ivrig" säljare på besök först en gång och sedan en gång till p.g.a slarvig offert.
Får hoppas ingen förskottsbetalat för installation...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.