S stugfar skrev:
Står det inte i monteringsanvisningen att du ska på med ytpapp direkt, annars ska du smeta asfaltsklister på spikskallarna? Edit: jo så var det
[länk] 122_221 monteringsanvisning.pdf

I de instruktioner för glaciär takpapp jag kikade på för ett tag sedan stod det att underlagspapp behövdes - men tror att det var bara i de svenska instruktionerna, inte i samma instruktioner på engelska.
Hej ! På Rullen jag köpt stog inte allt detta med.
Här står det ju att även spikskallar ska kletas in.
Tänk om mna fått med denna info från början. Hade sparat mig denna huvudvärk ! Tusen tack. Dock har jag inget asfaltsklister i varken överlappen eller spikskallar. Men la en presenning på taket nu o ska lägga ytpappen i helgen då allt torkat ut. Hoppas de blir tätt
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Trebolits svar är vettigt men att du skulle behöva just den underlagspappen under är skitsnack, under papp med klisterkant kan du använda precis vilken underlagsprodukt du vill sålänge den är gjord på asfalt.

Dom dyraste är såklart överkurs men inte värre än så.
Ja det står även att glaciär kan läggas på befintlig papp utan bubblor o skador på nätet.
Men på förpackningen står det använd trebolit 122 .
Hade trebolit 221 hemma. Men det står på rullen att den är till max 14 graders lutning.
Frågade på byggmax o de sa att jag ej kunde använda mig av den.
 
A
F fribygg skrev:
Är det? Jag har inte sett nån montage anvisning som visar/beskriver synlig spikning av takpapp som ett alternativ, följer man tillverkarens anvisningar lär det fungera och bli tätt.
på underlagspapp är det väl vanligt att spikar genom båda? Sen lägger man ytpapp med dold spikning?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Rickard.
D Dennis86 skrev:
Ja det står även att glaciär kan läggas på befintlig papp utan bubblor o skador på nätet.
Men på förpackningen står det använd trebolit 122 .
Hade trebolit 221 hemma. Men det står på rullen att den är till max 14 graders lutning.
Frågade på byggmax o de sa att jag ej kunde använda mig av den.
Brist på kunskap och förståelse för vad det är helt enkelt, 221 är ett bättre material på alla sätt och vis och det gäller även under ytpapp. 122 är dock billigare.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.