R RoAd skrev:
Om det ska kosta föraren att ha varit oaktsam så ska det förstås ske genom någon form av böter eller annat straff. Staketägaren ska väl knappast gagnas av det utan ersättas för skadan som lidits.
Givetvis ska man inte lägga på ytteligare bestraffning, men man behöver ju inte vara snäll och tillmötesgående. Hade min granne råkat backa 20 cm för långt och knäckt till mitt staket av misstag hade jag sagt att det inte gör något, lappat på en plankbit på baksidan, och sen är det bra så, men det här är inte bara ett litet misstag.
 
  • Gilla
  • Haha
Sir Duke och 3 till
  • Laddar…
9k fick jag ut av deras försäkringsbolag. Tycker det känns som en rimlig deal. Hade ju som sagt kunnat gått mycket illa så bara glad att det var mitt staket som tog smällen och ingen människa.
 
  • Gilla
  • Haha
Enolf och 28 till
  • Laddar…
A
C cpalm skrev:
Hm. Undrar vad det är med budbilschaffisar och handbromsar? Vi fick en skåpbil som landade på vår gräsmatta efter att ha tagit en tur ner för en backe och mejat ner kommunens cykelställ och X antal cyklar.
Föraren försökte smita, men det var så lerigt att han inte kom loss innan polisen hade infunnit sig :surprised:
Jag undrar om de inte borde ha omvänd bromsverkan. Så att bromsen alltid är till, om pedalen inte är nedtryckt. :cool:
 
  • Gilla
  • Haha
Bengt Numelin och 6 till
  • Laddar…
V
Exostor Exostor skrev:
Jag hade tagit offert och gått på högsta pris. Om idioten riskerar folks liv genom att inte kunna parkera sin bil så ska det fanemej kosta. Alternativt hugg till med 13500:- och se vad de säger.
De ska väl för fan inte ts ha ersättning för.

De du skrivet om sköter polisen.
 
  • Gilla
  • Arg
Michael2 och 6 till
  • Laddar…
Nissens
Jimpan42 Jimpan42 skrev:
9k fick jag ut av deras försäkringsbolag. Tycker det känns som en rimlig deal. Hade ju som sagt kunnat gått mycket illa så bara glad att det var mitt staket som tog smällen och ingen människa.
Det var ju bra, men hur gick det till? Du skrev här att du kände att 3000 var rimligt att begära, och så fick du 9000?
 
  • Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
MrJay
Får hoppas att representanter för försäkringsbolaget inte läser denna tråd..
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det var ju bra, men hur gick det till? Du skrev här att du kände att 3000 var rimligt att begära, och så fick du 9000?
Jag fick tag på en firma som inte ville ta sig an jobbet men gav mig ett pris som var över 3k. Om man då lägger till min kompetens så tar det längre tid för mig och därmed ett högre pris än de 3k som jag först trodde det skulle kosta
 
  • Gilla
  • Haha
cpalm och 4 till
  • Laddar…
Fast om det är mitt bolag som fått pynta hoppas jag verkligen att de läser här. Beroende på hur man begärt den summan i ersättning kan det vara bedrägeri.
 
  • Gilla
  • Arg
  • Haha
Mats-S och 6 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Fast om det är mitt bolag som fått pynta hoppas jag verkligen att de läser här. Beroende på hur man begärt den summan i ersättning kan det vara bedrägeri.
Alltså nu får ni ju fan ge er.

Försäkringsbolaget avgör väl själva vad som är rimligt. Det är inte svårt att föreställa sig att 9000kr är långt mycket billigare än att de får tag på en snickare som kan göra jobbet så oavsett är det väl en bra affär för försäkringsbolaget.

Det handlar inte om att det är möjligt att reparera med lite lim för 50kr "och arbetstiden är ju gratis eftersom man gör det själv" utan vad den verkliga kostnaden är.

Hade han klämt till med ett ersättningskrav på 90 000 hade inte det heller varit bedrägeri, men försäkringsbolaget hade troligtvis sagt nej.

Om någon kommer hem till dig och drar en tegelsten genom fönstret ska du ha ersättning för fönstret oavsett om du har ett extra liggandes eller inte. Vad är det som är så svårt att förstå?
 
  • Gilla
  • Haha
Enolf och 25 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Fast om det är mitt bolag som fått pynta hoppas jag verkligen att de läser här. Beroende på hur man begärt den summan i ersättning kan det vara bedrägeri.
Om försäkringsbolaget frågar vad man vill ha i ersättning och man svarar en miljon och får det så kan det knappast vara bedrägeri. Om de vill ha ett anspråk grundat på materialkostnad och egen arbetstid eller offert från hantverkare så får man väl ange det. Är de så lata att de inte kan ta in offerter själva så kan de inte förvänta sig att få bästa budet heller. Hur ska man värdera egen arbetstid? Blir det svartjobb då om det är försäkringsbolaget som betalat en för att utföra en reparation?

Försäkringsbolaget är nog lyckliga för att det inte gick en gravid mamma med två barn i vagnen och ett par pensionärer i vägen. Fordonsskadan går nog på 10-30 000 kr även om den är liten. 9000 för att fixa sitt staket som blivit påkört är en petitess i sammanhanget. Sen blir det ju antagligen inte Budbee som pyntar utan alla försäkringstagare solidariskt.
 
  • Gilla
  • Haha
Bengt Numelin och 5 till
  • Laddar…
Fan vad ni jagar upp er. Jag skrev två meningar och ni blev så upprörda av den första att ni slutade läsa.

Har bolaget frågat TS om vilken summa han vill ha och han svarat 9 000 är allt i sin ordning och jag har inga som helst problem med det.

Om han sagt sig ha kostnader för 9 000 enbart baserat på den info som delgivits här, är det inte lika enkelt. Ni får tycka vad ni vill om vad som är rimligt och inte, men om man säger sig basera sitt yrkande på någon form av fakta så ska den vara sann. Därför skrev jag min andra mening som jag gjorde.
 
  • Gilla
Mrjayser och 3 till
  • Laddar…
Ring NCC eller skanska och be om en offert!
 
  • Gilla
  • Haha
Sir Duke och 2 till
  • Laddar…
Jag hade nog lagat plankan med först trälim och sedan ett typ 2mm tjockt plattjärn och några skruvar sen målat det vitt så syns det ju väldigt lite.


Ang budförare och handbromsar så är det inte alltid som föraren är skyldig.
För väldigt många lättare lastbilar/skåpbilar idag har elektrisk handbroms vilket gör att det inte behövs en större handbroms som har en mekanisk känsla.
Sen är många av dom även automat som drar åt handbromsen när parkeringsläget läggs i och på en del av dessa finns ingen manuell handbroms alls längre.

Tex Mercedes hade för 2-3 år sedan en recall då deras "växelspak" till automat lådan och handbromsen i parkeringsläget hade en väldigt dålig låsning vid parkeringsläget.
Som om man förde spaken för fort till parkeringsläget heller släppte den för fort (man var typ tvungen att hålla kvar handen i nån sek heller två) efter att man lagt i parkering så var det väldigt vanligt att den parkering åkte ur och backen åkte i istället.

Tittar man en del på youtube dom senaste åren och sett en del budbilar som rullar bakåt/ned för backe/osv så är det väldigt vanligt att det är en Mercedes.

Många andra har liknande problem att lägena/låsen är dåliga och då inte alltid att dom kan släppa/åka ur läge men mer att det inte finns nån känsla för att man har bytt ett läge till ett annat.
Vilket gör att det är svårt att veta om man har lagt i tex parkering.

Jag gissar på att det är billigare att göra spakar med dålig känsla än att göra spakar med bra känsla.

Och kombinerar man dom två övre dålig känsla plus dåliga "lås" med stressat jobb så ja då är man där vi är idag med dessa olycksfall som enligt min mening oftas är mer ett fel av bil tillverkaren än den som kör.
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 2 till
  • Laddar…
Hikkadu
Jimpan42 Jimpan42 skrev:
9k fick jag ut av deras försäkringsbolag. Tycker det känns som en rimlig deal. Hade ju som sagt kunnat gått mycket illa så bara glad att det var mitt staket som tog smällen och ingen människa.
Inte undra på att försäkringar är dyra när Jimpan42 får ut 9000kr för den lilla skadan. Har man köpt hus/eller bor i hus så får vara "lite" händig, det hade kostat mig mindre än 500 kr o fixa den skadan. Och så har han mage att sitta o beskriva hur han lurar alla försäkringstagare. :mad:
 
  • Gilla
  • Arg
  • Älska
Mrjayser och 3 till
  • Laddar…
Hikkadu Hikkadu skrev:
Inte undra på att försäkringar är dyra när Jimpan42 får ut 9000kr för den lilla skadan. Har man köpt hus/eller bor i hus så får vara "lite" händig, det hade kostat mig mindre än 500 kr o fixa den skadan. Och så har han mage att sitta o beskriva hur han lurar alla försäkringstagare. :mad:
Du får gärna komma hem till mig och måla om mitt hus om du är duktig. Det kostar ju bara några tusenlappar i färg.
 
  • Gilla
  • Arg
Sir Duke och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.