A
Jag vet att västerläge brukar vara var man ser solnedgången ifrån.

Men hur ser man väderstrecken i Hitta, Google Maps eller Apple Maps?

Hur kan ta reda på var solen lägger sig i förhållande till var ett hus står?
 
K
Förstora kartan tills du ser huset så kan du se hur det står i förhållande till väderstrecken.
Norr är alltid uppåt på en karta.
 
Om man inte vrider kartbilden så brukar väl norr vara orienterat uppåt i bild, eller har jag missförstått frågan?
Information om hur eventuell skugga lägger sig pga omgivande träd och landskap kan du nog inte få information om genom dylika karttjänster.
 
A
Så om jag kollar på https://minkarta.lantmateriet.se/ så är Norr där Lantmäteriet står?

Om vi då tittar på nedanstående hus i svart, givet att solen lägger sig i väst, så lär man inte se någon solnedgång från husets "A-sida"?

Kartutsnitt med ett hus orienterat mot väderstreck, Norr vid topp och "A-sida" mot Öst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skogshammaren skrev:
Så om jag kollar på [länk] så är Norr där Lantmäteriet står?

Om vi då tittar på nedanstående hus i svart, givet att solen lägger sig i väst, så lär man inte se någon solnedgång från husets "A-sida"?

[bild]
Korrekt. Däremot kan du avnjuta morgonkaffet i solsken på sida A.
 
På hitta.se kan du om du väljer "tomter" se solinformation.
Satellitbild över tomt med solskensanalys inklusive soluppgång och solnedgångstider.
Satellitbild som visar tomtgränser markerade med vita streck och solinformation cirkulerad i rött.
 
  • Gilla
Modig
  • Laddar…
A
Ok så om man skulle vilja bygga en veranda, var skulle man då placera den?
 
Sida C, om du är ute efter eftermiddags- och kvällssol.
Uppskattningsvis har du sol på sida B till lunch eller så.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
G Genomklok skrev:
Sida C, om du är ute efter eftermiddags- och kvällssol.
Uppskattningsvis har du sol på sida B till lunch eller så.
Varför skulle man vilja placera en veranda på sida A?
 
Skogshammaren skrev:
Ok så om man skulle vilja bygga en veranda, var skulle man då placera den?
Runt hörnet mellan B och C. Ställer du grillen i hörnet där så har du morgon och kvällssol.

G Genomklok skrev:
Sida C, om du är ute efter eftermiddags- och kvällssol.
Uppskattningsvis har du sol på sida B till lunch eller så.
B ser ut att gå längs nästan rakt sydvästlig riktning. Tror solen går kring knuten först vid 3-tiden.
 
  • Gilla
Genomklok
  • Laddar…
Som Patrik skrev ovan, för morgonkaffet. Svårt att bedöma mer utan att veta höjdläge och andra förhållanden, men du får nog vara förhållandevis morgonpigg för att hinna ta en kaffe i sol där under en stor del av året.
Jag hade placerat verandan i läge C, om solmaximering var enda kriteriet.
 
J Jaggatagga skrev:
Runt hörnet mellan B och C. Ställer du grillen i hörnet där så har du morgon och kvällssol.


C ser ut att gå längs nästan rakt sydvästlig riktning. Tror solen går kring knuten först vid 3-tiden.
Hörnet B/C är ju rakt sydligt läge, vilket gör att solen belyser båda sidor mitt på dagen (kl 13 sommartid). Så något tidigare än 13 kommer nog vägg C vara i sol.

Men nu känner vi förstås inte till något annat om förhållandena, träd, andra byggnader etc som kan skugga. Finns även fler faktorer att ta hänsyn till vid placering, så som närhet till grannar, vägar osv
 
Skogshammaren skrev:
Varför skulle man vilja placera en veranda på sida A?
Ifall man en vacker sommardag vill dricka morgonkaffet i solen. Eller om man, samma vackra och soliga sommardag, vill sitta i skuggan och dricka eftermiddagskaffet.
 
Skogshammaren skrev:
Varför skulle man vilja placera en veranda på sida A?
För att det blir väldigt varmt i solen mitt på dagen på sommaren. Att sitta och äta lunch i söderläge är inte jättebehagligt. Vi har uteplatser i öster, söder, väster och norr plus en uppe på ett berg mot konstant sol. Alla har sitt tillfälle då de passar bäst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.