Vi har ett extremt deprimerande bekymmer som skulle vara bra att få tips om..
Håller på och bygger en 1/½ plans villa (ombyggnad enl bygglovet ..gamla huset 30kvm rivet vet ej varför vi inte skrev nybyggnation) och har beräknat taxeringsvärdet på skatteverkets hemsida.. övervåningen är på 60kvm och gör en skillnad på 600000 kr i taxeringsvärde om den räknas med el inte...vi bor i åkersberga..detta är en så pass stor kostnad för oss att vi funderar allvarligt på att sätta ner taket till 190cm däruppe för att slippa taxera den ytan.
man kan ju göra hela övervåningen till en trevlig lekvåning till barnen i bästa fall...
men helst inte ...därför skulle jag vilja ha tips från nån med erfarenhet om det finns nåt annat sätt el kryphål att komma ifrån eller åtminstone få ner värdet på ytan.
mvh krister
 
Hej,

Rakt svar - nej. Men å andra sidan är det du som skickar in underlaget till skatteverket, vad du anger är ju helt upp till dig (även om du naturligtvis ska uppge allt, precis som alla gör.. )

Men en sidofråga - kommer en årskostnad på 6000 (1% av 600 000) att riskera er ekonomi?

/Magnus
 
Går det inte att få det ändrat till "nybyggnation"?

Jag tror inte att bygglovet går igenom med takhöjd under 1.90...
 
En variant kan vara att fylla upp lite jordmassor runt huset så att du får ett hus på 60 kvm med källare.

Enda kravet som finns för att det skall räknas som källare är att färdigt golv skall vara under marknivån. Det räcker alltså med en centimeter. Bäst är att ha ett trappsteg ner till ytterdörren för att det inte skall vara någon diskution. Det är inte alltid att det fungerar rent estetiskt men det är värt en tanke.
 
Ja ,det var ju en rolig variant..
Tyvärr står huset på en stor bergklack med 3m höga plintar på ena sidan.
6000kr är lika mycket som vi betalar för våra 3 hundar i försäkring, och en massa andra viktiga saker som inte känns lika meningslöst som fastighetsskatt .
det är faktiskt mycket pengar för oss... vi är en vanlig arbetarfamilj med småbarn.
gäller fortfarande fem fria + fem reducerade år på taxeringsvärdet vi nybyggnation?
 
Ja, fem fria och fem med 50% fastighetsskatt.

Om huset står på en 3 meter plint på ena sidan och ni behöver ev mer plats i framtiden så varför inte spränga ut och bygga fullhöjds källare under huset? Det kostar ca. 400000:- extra och då har ni en inredningsbar källare under huset för framtida behov.

400000:- kommer jag fram till genom att beräkna 100000:- till spränging, 100000:- extra för platta och 200000:- för källarväggar.
 
Glöm inte att huset är mer värt om det är högre i tak. Detta innebär att topplån kan minskas eller uteslutas, eller att ni har ett bättre förhandlingsläge på bottenlånen om ni bara har sådana.
Jag har en arbetskamrat som "klassade upp" sitt hus, skatten ökade, men lånekostnaden minskade mycket mer.
Dessutom kommer antagligen fastighetsskatten att förvinna, eller förändras på relativt kort sikt.
Strunta inågot ovoktigt istället och bygg huset så att det fungerar och håller ett högt värde.
mvh
greenbay
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.