Hej!

Vi bor i en nyproducerad takvåning med stora altan. Som så ofta i nyproduktion så är det extremt dåligt med förvaring. Mera exakt så har jag ingenstans att förvara mina fina Bosch elverktyg inne i lgh och den kommunala gallerburen nere i källaren litar jag inte på över huvud taget. Där har redan varit påhälsning tre gånger.

På den stora altanen råder strikt (volymskapande) byggförbud över 120 cm då det skulle synas utifrån och därmed bryta mot bygglovets krav på gestaltning. Fastigheten är lite av en prestigebyggnad och kommunhuset råkar dessutom ligga nästgårds :)

Så jag tänkte bygga en liten förvaring lutad mot fasadväggen med ett djup på kanske 50cm och en höjd på just 120 cm. Då både fasaden och huskroppen bakom och under konstruktionen är 'varma' eller i alla fall inte kalla så tänkte jag fråga hur jag ska tänka kring isolering här. Hur mycket och vilken typ av isolering bör jag ha i tak och sidoväggar och hur löser jag själva luckan så den blir riktigt riktigt väl isolerad? Köper jag den kanske bäst färdig?

På altanen ligger nivellerade betongplattor så avrinning bör inte vara ett problem. För att hålla vinterkylan i schack tänkte jag sätta in en enkel frostvakt som hindrar tempen från att gå under säg 5 grader. El finns då det just där sitter ett uttag på fasaden från start.

Tips och förslag mottages tacksamt.
 
Arneby Arneby skrev:
Hej!

Vi bor i en nyproducerad takvåning med stora altan. Som så ofta i nyproduktion så är det extremt dåligt med förvaring. Mera exakt så har jag ingenstans att förvara mina fina Bosch elverktyg inne i lgh och den kommunala gallerburen nere i källaren litar jag inte på över huvud taget. Där har redan varit påhälsning tre gånger.

På den stora altanen råder strikt (volymskapande) byggförbud över 120 cm då det skulle synas utifrån och därmed bryta mot bygglovets krav på gestaltning. Fastigheten är lite av en prestigebyggnad och kommunhuset råkar dessutom ligga nästgårds :)

Så jag tänkte bygga en liten förvaring lutad mot fasadväggen med ett djup på kanske 50cm och en höjd på just 120 cm. Då både fasaden och huskroppen bakom och under konstruktionen är 'varma' eller i alla fall inte kalla så tänkte jag fråga hur jag ska tänka kring isolering här. Hur mycket och vilken typ av isolering bör jag ha i tak och sidoväggar och hur löser jag själva luckan så den blir riktigt riktigt väl isolerad? Köper jag den kanske bäst färdig?

På altanen ligger nivellerade betongplattor så avrinning bör inte vara ett problem. För att hålla vinterkylan i schack tänkte jag sätta in en enkel frostvakt som hindrar tempen från att gå under säg 5 grader. El finns då det just där sitter ett uttag på fasaden från start.

Tips och förslag mottages tacksamt.
Om jag skulle sätta ett isolerat värmbart skåp i jobbet skulle jag kika på fracksystem.se Utomhus skåp 958 men det är sannolikt för kostsamt för dina behov.
 
Bygg hellre en bokhylla och ställ dem i inne för display.
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
Rickard.
Elverktyg behöver inte varmt, fråga vilken hantverkare som helst över hela landet så kommer du få samma svar.
 
  • Gilla
Fideliox och 2 till
  • Laddar…
F
Rickard. Rickard. skrev:
Elverktyg behöver inte varmt, fråga vilken hantverkare som helst över hela landet så kommer du få samma svar.
Nja, hade mina verktyg i kallförådet i stugan och de rostade. Bland annat kan jag inte justera pendeln på sticksågen längre då något rostat fast där inne.
 
F fribygg skrev:
Om jag skulle sätta ett isolerat värmbart skåp i jobbet skulle jag kika på fracksystem.se Utomhus skåp 958 men det är sannolikt för kostsamt för dina behov.
Det skåpet gör nog jobbet bra - men jag tror inte hustrun skulle uppskatta utförandet med bl a lyftöglor :)
Nej, det blir bygga själv i trästomme och med nån form av kompositfasad.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Elverktyg behöver inte varmt, fråga vilken hantverkare som helst över hela landet så kommer du få samma svar.
Inte varmt, men inte heller minusgrader eller hög luftfuktighet. Att lämna dem 'ute' över vintern är direkt korkat.
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
Här är själva förutsättningen:
En tom hörn av en byggnad med en liten stege och en vägguttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Arneby Arneby skrev:
Här är själva förutsättningen:
[bild]
Det enklaste och billigaste är kanske att utgå från ett vanligt skåp för utebruk (förslagsvis Keter 9729000) och anpassa det med isolering och värme om du anser det nödvändigt?
 
  • Gilla
Arneby
  • Laddar…
Ett annat alternativ är kanske att försöka hitta ett eller ett par begagnade säkerhetsskåp och ställa nere i källarförrådet?
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Arneby Arneby skrev:
Inte varmt, men inte heller minusgrader eller hög luftfuktighet. Att lämna dem 'ute' över vintern är direkt korkat.
Fukt är ett problem men inte kyla. Jag har massor av elverktyg djupfrysta på landet under vintern och hur många välfyllda hantverkarbilar finns det inte nattetid på vintern.
 
Redigerat:
  • Gilla
b_hasse och 2 till
  • Laddar…
Vi har en liten kökssoffa på balkongen där vi förvarar diverse "skrot". Kanske det skulle fungera. Snodd bild på en liknande soffa som vår.

En liten kökssoffa i trä med blå dyna och förvaringslådor under sitsen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Arneby
  • Laddar…
Min lösning är att fixa det som klantarna till arkitekter gjort och fixa vettig förvaringen inne i lägenheten.
Alternativt förvara något annat ute på altanen t ex kläder i vaccumpåsar så att det blir plats för verktygen inne.
 
Z z_bumbi skrev:
Min lösning är att fixa det som klantarna till arkitekter gjort och fixa vettig förvaringen inne i lägenheten.
Alternativt förvara något annat ute på altanen t ex kläder i vaccumpåsar så att det blir plats för verktygen inne.
Vi har byggt massor med ny förvaring inne i lgh. Jag har t om satt upp en ny vägg för att skapa garderober och tv-vägg i ett. Men det går åt till kläder och skor primärt. Det är inte helt lätt at flytta från villa på 200+ kvm med stora biytor till en hälften så stor lgh.
 
  • Gilla
Freddedan
  • Laddar…
Skaffa en snygg ”kista” och använd som bord i ngt/några av rummen i lgh då kanske du får plats med div verktyg i dessa ”lådor”.
/B
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.