Jag håller på att kolla på lägenhet att köpa efter att tidigare bara bott i hyresrätt. Efter att ha bott i en del extremt varma lägenheter, och tvingats stå ut med högljudda portabla AC är jag nu inne på att ha en LLVP istället. Har sett att vissa har installerat det, med utedelen på balkongen, men verkar fortfarande ganska ovanligt. Har förstått att man måste ha tillstånd från BRF för en sådan installation, då man måste borra igenom fasaden för att dra rören. Men hur kan man ta reda på om man får tillstånd för det innan redan innan köp av lägenheten? Eller hur vanligt är det att man blir nekad?
 
Om man inte vill fråga styrelsen så kan du kolla om någon annan i föreningen har gjort det. Om de har det så måste alla få det.
 
M merbanan skrev:
Om man inte vill fråga styrelsen så kan du kolla om någon annan i föreningen har gjort det. Om de har det så måste alla få det.
Smart, så länge en annan lägenhet har det i en förening är det ok? Har man möjlighet att fråga styrelsen om sådana saker redan innan man ens har börjat buda på ett objekt?
 
BirgitS
Det brukar anses vara bra att kontakta styrelsen innan man köper lägenheter så att fråga om ekonomin, avgiftshöjningar, framtida renoveringar etc.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle påstå att det är väldigt svårt att från kunskapen om vad som skulle gälla generellt kunna göra en bedömning om vad förutsättningarna är för en specifik lägenhet du är intresserad av. Även om 99,9% av föreningarna i Sverige skulle tillåta något, kan den tilltänkta lägenheten mycket väl tillhöra de 0,1% som inte tillåter det.

Då det handlar om håltagning i fasaden och något som faktiskt kan påverka lösningen i huset i övrigt, skulle jag personligen inte våga utgå från att det kommer att godkännas av styrelsen. Är det något som är avgörande för köpet, skulle jag vilja ha det på pränt innan.

Utan att ha något statistiskt underlag och bara en magkänsla (läs killgissning) så skulle jag säga att det är åtgärder styrelser ofta är restriktiva med att godkänna.

Det finns inget som hindrar dig från att fråga en styrelse om det innan du budat och/eller köpt en lägenhet i föreningen. Men samtidigt finns det heller ingen skyldighet för styrelsen att svara dig. Var dock beredd på att de lär kräva fullständigt underlag på hur lösningen är tänkt att göras innan de är villiga att ge ett OK.

Att någon annan lägenhet i föreningen har en LLVP behöver inte nödvändigtvis betyda att styrelsen måste godkänna en för dig. Men det är klart att chansen ökar att det är en förening/styrelse som är positivt inställda till sådana.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det är ju inte så mycket att du behöver tillstånd av styrelsen som att bostadsrättsföreningen åker på underhållsansvaret för den fasta AC som du har installerat eftersom den sitter på fasaden och per definition inte är en del av lägenheten.

Inga problem säger du, jag betalar. Problemet är bara att om du flyttar så sitter föreningen kvar där med ansvaret. Förvisso kan föreningen då montera bort den gamla AC:n men även det kostar. Och dessutom blir säkert bostadrättshavaren fly förbannad.
 
  • Gilla
Boende45 och 1 till
  • Laddar…
B
M merbanan skrev:
Om man inte vill fråga styrelsen så kan du kolla om någon annan i föreningen har gjort det. Om de har det så måste alla få det.
Nej så är det inte. Det kan ju lite gärna vara nån som satt upp en llvp utan föreningens tillstånd.
 
Sant, man får se efter om det finns ett lagomt antal monterade.
 
S Sir_Jalle skrev:
Jag håller på att kolla på lägenhet att köpa efter att tidigare bara bott i hyresrätt. Efter att ha bott i en del extremt varma lägenheter, och tvingats stå ut med högljudda portabla AC är jag nu inne på att ha en LLVP istället. Har sett att vissa har installerat det, med utedelen på balkongen, men verkar fortfarande ganska ovanligt. Har förstått att man måste ha tillstånd från BRF för en sådan installation, då man måste borra igenom fasaden för att dra rören. Men hur kan man ta reda på om man får tillstånd för det innan redan innan köp av lägenheten? Eller hur vanligt är det att man blir nekad?
Jag sitter i en BRFstyrelse. Vi har fått flera förfrågningar om AC. Men sagt nej, med ett undantag. Det normala svaret är nej av två skäl, dels åverkan på fasaden, dels de ljud/buller som maskinen faktiskt ger. Det får alltså inte störa grannarna runt om kring. Det undantag vi gett var för en lägenhet med takterass högst upp där ingen bedömdes störas. Har fungerat bra i några år nu.
Jag tror inte du får något vettigt svar från en styrelse där du är spekulant på en BRF lägenhet. Det skulle i alla fall inte vi kunna ge, annat än i princip, dvs nej.
 
Claes Sörmland
P Per i Hamrånge skrev:
Jag sitter i en BRFstyrelse. Vi har fått flera förfrågningar om AC. Men sagt nej, med ett undantag. Det normala svaret är nej av två skäl, dels åverkan på fasaden, dels de ljud/buller som maskinen faktiskt ger. Det får alltså inte störa grannarna runt om kring. Det undantag vi gett var för en lägenhet med takterass högst upp där ingen bedömdes störas. Har fungerat bra i några år nu.
Jag tror inte du får något vettigt svar från en styrelse där du är spekulant på en BRF lägenhet. Det skulle i alla fall inte vi kunna ge, annat än i princip, dvs nej.
Och ni är medvetna om att föreningen sitter med underhållsansvaret för AC:n framgent?

(Blir ju sällan ett problem med den som satte upp AC:n och känslomässigt tycker att det är dennes. Men efter en försäljning så finns det ofta andra förväntningar av den nya bostadsrättshavaren.)
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Och ni är medvetna om att föreningen sitter med underhållsansvaret för AC:n framgent?

(Blir ju sällan ett problem med den som satte upp AC:n och känslomässigt tycker att det är dennes. Men efter en försäljning så finns det ofta andra förväntningar av den nya bostadsrättshavaren.)
Det kan också bli en skillnad vad gäller underhåll om det gäller funktionen eller bullerstörningar. Om det gäller funktionen så är det troligen naturligt att den som installerat sköter underhåll, även om det egentligen är föreningens ansvar. Men om det gäller en äldre dåligt underhållen anläggning som fungerar men genom buller stör grannarna så är den som har nytta av AC förmodligen inte intresse att betala för bullermätningar och underhåll för att dämpa buller, så då får nog föreningen hantera detta. Så föreningar som tillåter AC bör väga in detta ansvar.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Och ni är medvetna om att föreningen sitter med underhållsansvaret för AC:n framgent?

(Blir ju sällan ett problem med den som satte upp AC:n och känslomässigt tycker att det är dennes. Men efter en försäljning så finns det ofta andra förväntningar av den nya bostadsrättshavaren.)
I vår förening skrivs en lista på saker som måste uppfyllas vid tillstånd av olika saker, tex underhållskrav av nuvarande och kommande bostadsrättsägare, och att innehavare ska informera ny innehavare.
Vi har även en rutin. När en medlemsansökan kommer in, skickar vi ut allt som ev belastar bostaden till köpare och mäklare, så kan ingen i efterhand komma o säja "det viste inte vi"
I en grannförening med samma rutiner, togs ett ärende upp (läckande skorstens anslutning, kamin installerad av tidigare innehavare)
Ny innehavare lät en jurist titta på det som fanns skrivet, som sa att hans klient gjorde bäst i att åtgärda problemet själv. Juristen tyckte det som fanns var klart, hållbart och svårt att driva rättsligt för sin klient.
Nu ska även nämnas att juristen inte var betald, utan anlitad som vän.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P Per i Hamrånge skrev:
Jag sitter i en BRFstyrelse. Vi har fått flera förfrågningar om AC. Men sagt nej, med ett undantag. Det normala svaret är nej av två skäl, dels åverkan på fasaden, dels de ljud/buller som maskinen faktiskt ger. Det får alltså inte störa grannarna runt om kring. Det undantag vi gett var för en lägenhet med takterass högst upp där ingen bedömdes störas. Har fungerat bra i några år nu.
Jag tror inte du får något vettigt svar från en styrelse där du är spekulant på en BRF lägenhet. Det skulle i alla fall inte vi kunna ge, annat än i princip, dvs nej.
En välskött förening ger avslag på dylika installationer.

Olägenheten för andra medlemmar är större än nyttan för den enskilde medlemmen.
 
Claes Sörmland
Isakare Isakare skrev:
I vår förening skrivs en lista på saker som måste uppfyllas vid tillstånd av olika saker, tex underhållskrav av nuvarande och kommande bostadsrättsägare, och att innehavare ska informera ny innehavare.
Vi har även en rutin. När en medlemsansökan kommer in, skickar vi ut allt som ev belastar bostaden till köpare och mäklare, så kan ingen i efterhand komma o säja "det viste inte vi"
I en grannförening med samma rutiner, togs ett ärende upp (läckande skorstens anslutning, kamin installerad av tidigare innehavare)
Ny innehavare lät en jurist titta på det som fanns skrivet, som sa att hans klient gjorde bäst i att åtgärda problemet själv. Juristen tyckte det som fanns var klart, hållbart och svårt att driva rättsligt för sin klient.
Nu ska även nämnas att juristen inte var betald, utan anlitad som vän.
Fast ni kan inte avtala bort dessa delar av bostadsrättslagen, underhållsansvaret ligger fortfarande på föreningen.

Men visst, föreningens styrelse kan besluta att inte underhålla AC:n eller ta bort den om den har installerats efter att lägenheten uppläts som bostadsrätt (egentligen efter att den ursprungligen togs i bruk). Men om den t ex orsakar elände som ljud som stör grannarna så kan inte föreningen kräva att bostadsrättshavaren åtgärdar detta. Styrelsen kan bara vädja. Så era rutiner är inte heltäckande.
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.