Hej, jag har en idé om att köpa en skummadrass och på så sätt skapa en barriär från fönstret och kylan vid soffan. Alltså man bygger som en koja kan man säga nä men skämt och sido. Vad jag undrar över är om ni tror att madrassen gör jobbet. Kommer kylan ändå att komma igenom och det är bortkastade pengar.

jag har tätat fönstren redan.
 
Düsseldorff
Vänta, va? Ska du sitta med en skummadrass över dig?
 
Nu vet jag inte om detta är fallet för dig, men det är ju inte helt ovanligt att man har fönster med element under och sedan en soffa som står i princip mot fönsterbänken så elementet blir instängt bakom soffan. Då kommer elementet inte kunna motverka draget från fönstret och det kan upplevas kallt i soffan. Om det är fallet kan du prova flytta fram soffan lite så varm luft från elementet kan stiga upp och motverka kallraset.
 
  • Gilla
Sebastian Eriksson4
  • Laddar…
S Sebastian Eriksson4 skrev:
Hej, jag har en idé om att köpa en skummadrass och på så sätt skapa en barriär från fönstret och kylan vid soffan. Alltså man bygger som en koja kan man säga nä men skämt och sido. Vad jag undrar över är om ni tror att madrassen gör jobbet. Kommer kylan ändå att komma igenom och det är bortkastade pengar.

jag har tätat fönstren redan.
Jag tror att en rullgardin är snyggare och fungerar tillräckligt bra som barriär mot det kalla fönstret utan att vara ful och iögonfallande.
 
  • Gilla
Sebastian Eriksson4
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Vänta, va? Ska du sitta med en skummadrass över dig?
Nej, den ska vara barriären mellan fönstret och soffan enkelt uttryckt i förslaget.
 
M mgranbom skrev:
Om du har ett element under fönstret kan det vara värt att testa att öka luftströmmen med ett par datorfläktar eller nån av:
[länk]
[länk]

/M
Intressant idé. Har du provat själv? Det var ju lite dyrt. Men helt klart en intressant tanke.
 
H Hajjen skrev:
Nu vet jag inte om detta är fallet för dig, men det är ju inte helt ovanligt att man har fönster med element under och sedan en soffa som står i princip mot fönsterbänken så elementet blir instängt bakom soffan. Då kommer elementet inte kunna motverka draget från fönstret och det kan upplevas kallt i soffan. Om det är fallet kan du prova flytta fram soffan lite så varm luft från elementet kan stiga upp och motverka kallraset.
Förstår vad du menar. Men nej soffan står inte framför element. Utan vid sidan av. Herregud skulle soffan stå framför fönstret skulle man ju frysa ihjäl skrattar
 
F fribygg skrev:
Jag tror att en rullgardin är snyggare och fungerar tillräckligt bra som barriär mot det kalla fönstret utan att vara ful och iögonfallande.
Bra idé de också, tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.