Jag hittade ett gammalt bord i ett av uthusen som jag tänkte snygga till och ha i vardagsrummet
Håller på att ta bort den vita färgen för att få fram träet igen.
Jag vill ha bordet riktigt mörkt men ändå behålla träets ådring och så ska ytan vara hård och hållbar.
Hur skulle ni göra?
Lasyr eller bets?
Ska jag lacka bordet efter?
Andra idéer? :)

Min make vill hälla epoxi på bordsskivan för att få en hård och glansig yta, är det en bra idé?
Har aldrig arbetat med det materialet.
Skulle det gå att göra något coolt med epoxin istället för att vara hälla på bordsskivan?
Googla på "river table epoxy"
 
  • Ett träbord under renovering med delvis avskalad vit färg och synliga träytor i en verkstadsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis slipad träytterdörr på arbetsbänk med vit färg i varierande skick.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Obehandlat trägolv under installation med synliga spår av sågning och märken efter arbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
DropDeadMyLove DropDeadMyLove skrev:
Jag vill ha bordet riktigt mörkt men ändå behålla träets ådring och så ska ytan vara hård och hållbar.
Hur skulle ni göra?
Lasyr eller bets?
Ska jag lacka bordet efter?
Jag skulle betsa, och sedan lacka ett par/några lager klarlack (t.ex. golvlack) ovanpå.
 
  • Gilla
DropDeadMyLove
  • Laddar…
O
Det är en smaksak. Personligen avskyr jag alla former av lack, epoxi och annat som ger en "plastig" slutprodukt. En lackad yta är svåra att reparera om den blir skadad. De flesta lacker gulnar med tiden och ger det där klassiska urinfärgade skimret som alla känner igen och hatar. Jag skulle ytan tvekan ha kört på oljebets följd och hårdvaxolja som arbetas in i flera lager och poleras till önskad finish.
 
  • Gilla
DropDeadMyLove
  • Laddar…
O Steamboy skrev:
Det är en smaksak. Personligen avskyr jag alla former av lack, epoxi och annat som ger en "plastig" slutprodukt. En lackad yta är svåra att reparera om den blir skadad. De flesta lacker gulnar med tiden och ger det där klassiska urinfärgade skimret som alla känner igen och hatar. Jag skulle ytan tvekan ha kört på oljebets följd och hårdvaxolja som arbetas in i flera lager och poleras till önskad finish.
Låter som en väldigt bra idé! :) Tror jag testar det. Hur är det med fläckar efter tex glas eller något (vatten ringar), blir det lätt sånt eller håller hårdvaxoljan det borta?
 
O
DropDeadMyLove DropDeadMyLove skrev:
Tror jag testar det. Hur är det med fläckar efter tex glas eller något (vatten ringar), blir det lätt sånt eller håller hårdvaxoljan det borta?
Min erfarenhet är att motståndskraften är god och att så länge man torkar av det man spiller inom rimlig tid så är det inga problem. Den här sidan ger bra information och lite tips hur man går till väga:

https://www.golvsliparnastockholm.nu/anvand-hardvaxolja-for-att-snygga-till-ditt-bord
 
  • Gilla
DropDeadMyLove
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.