Hej

Jag ska köra igång med renovering av badrum nästa vecka
och har lite frågor.

Vi har tänkt följa de "nya " reglerna så mycket som möjligt.
( 6 kvm träbjälklag från -70)

Vilka skivor skall/bör användas på väggreglarna ? tjocklek på skivorna ?

Tips på golvbrunn ( vilket märke) ? vi ska ha klinkers.

Hur gör man med tätskiktet runt eldosan för handukstork m.m ?

Anders
 
Skivornas tjocklek hör samman med vilket regelavstånd du har - det finns många trådar om detta sök på regelavstånd. I princip ju tjockare skiva detså glesare är ok för att uppnå rätt hållfasthet.

Golvbrunnar verkar finnas Jafo o Purus. Vad jag förstår skall alla monteras med platta.

Eldosan behandlar du väl som vilket el uttag som hellst?

Varför inte köra helt o hållet i enlighet med nya regler så badrummet blir försäkringsbart, vet ja!
 
jag läste någonstans att det är tillåtet att ha gipsskivor
i badrum fram til 2008 ( övergångsregler)

Då är väl det OK eller ?


Aw
 
Finns väldigt många märken på golvbrunnar, vi har t.ex. en IDO.

Gipsskivor får du ha på väggar fram tills juli 2008, men inte på ytterväggar. Där är det stopp sedan 1 juli 2007.
 
IDO gör inga golvbrunnar, menar du klinkerramen nu?
 
Nej brunnen, svågern (rörmokaren) säger att det är en IDO.
 
Jag har aldrig sett eller hört talas om en IDO-brunn, så av nyfikenhet ringde jag och frågade om de tillverkar sådana. De hävdar att de inte gör det, men jag forskade lite, och hittade en brunn som heter "Secur" och som tydligen har något med IDO att göra. Så ni verkar ha rätt. :)
 
jon_h skrev:
Jag har aldrig sett eller hört talas om en IDO-brunn, så av nyfikenhet ringde jag och frågade om de tillverkar sådana. De hävdar att de inte gör det, men jag forskade lite, och hittade en brunn som heter "Secur" och som tydligen har något med IDO att göra. Så ni verkar ha rätt. :)
Jepp, står SECUR på plastskyddet. På själva brunnen står det "made by makeni" eller nåt liknande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.