Hej, jag renoverar mitt fritidshus till permanent standard. Familjen kommer att tillbringa mycket tid i huset sommar som vintertid. Hela innanmätet är rivet i det blivande ca 9 kvm badrummet (dusch, toalett och handfat)

- det blir ett helt nytt badrum med nytt elsystem. Behöver lite råd kring värmesystem med dagens rådande el priser. Jag är inte främmande för solceller eller de förslag som finns.

Rekommenderar ni element i badrum eller golvvärme? Vad är bra och varför? Och går i framtiden det att ta el från solceller till golvvärme. Har inga solceller idag.
 
BirgitS
Elvärme är dyrt oavsett om den finns i golvet eller på väggen. Men golvvärme kräver bra isolering under för att det inte ska läcka en massa värme ner i marken. Hur värms resten av huset?
 
två rum har element (sovrum) sen har vi en luftvärmepump som flödar genom huset och sedan en stor kamin. .. vi har källare under huset och huset är cirka 80 m2
 
min fundering är om vi ska satsa på element i badrum eller verkligen ha golvvärme .. så himla svårt när jag är så okunnig inom området..
 
Ska ni ändå ha direktelvärme så skulle jag satsa på golvvärme. Särskilt om ni ska ha klinkergolv?
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd och 2 till
  • Laddar…
Finns det ett vattenburet system med ekonomisk källa dvs värmepump?
Hade jag gjort nytt så hade jag lagt in både vattenburen golvvärme OCH elektrisk. Då kan man ha på lite komfortvärme även på sommaren som tar bort fukten.
 
  • Gilla
Husetmittisverige
  • Laddar…
Solceller ger ofta riktigt dåligt utbyte under uppvärmnings säsongen.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
en stor handdukstork i stället för en element? Dubbel nytta: värmer rummet och gott om plats att torka badlakan. Våran tork är en 150cm x 55cm / 800W om jag minns rätt.
 
Golvvärme torkar golvet snabbare än element eller handdukstork och ger behagligare golv.
Handdukstork torkar handdukarna snabbare
Element värmer rummet men tillför ingen annan funktion.
 
om man låter vatten torka ut på golvet så avlagras det kalksten och det blir vita fläckar. Det är mest synlig på duschens glasdörrar hur mycket kalksten det finns i vatten. Avlagringar syns bäst när golvet är mörkt så jag vet inte om det är så positiv att torka vattenspill med golvvärme. vi torkar av direkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.