Vi ska måla om våra fönster, 3glas,isolerfönster som "vippas". Vi har löstagbar spröjs som vi tar bort och målar. Mina frågor(ni inser snart att jag är idiot i ämnet ) är: Metalldelarna till "vippfunktionen" - målar man dem? Hur gör jag med botten och toppen på fönstret som aldrig syns - måste de målas ändå? Och isf finns det ngt smart sätt att göra det på, eller måste man vippa och måla underdelen ute och toppen inne...? Vad är smartast - att måla den inre ramen först (ljusgrå) eller den yttre ramen först (mörkgrå)
Finns det några bra knep som jag borde känna till i övrigt?
Jag blir väldigt tacksam för hjälp!:confused:
 
Ylva_P skrev:
Vi ska måla om våra fönster, 3glas,isolerfönster som "vippas". Vi har löstagbar spröjs som vi tar bort och målar. Mina frågor(ni inser snart att jag är idiot i ämnet ) är: Metalldelarna till "vippfunktionen" - målar man dem? Hur gör jag med botten och toppen på fönstret som aldrig syns - måste de målas ändå? Och isf finns det ngt smart sätt att göra det på, eller måste man vippa och måla underdelen ute och toppen inne...? Vad är smartast - att måla den inre ramen först (ljusgrå) eller den yttre ramen först (mörkgrå)
Finns det några bra knep som jag borde känna till i övrigt?
Jag blir väldigt tacksam för hjälp!:confused:
gångjärns"vippfunktionen" skall inte målas, men borsta rent den med vanlig borste. Ja Du skall måla under och ovandel också, det är underdelen som är viktigast på hela bågen. Att måla inne eller ytterdelen först, har ingen betydelse, själv målar jag dock inne först. Eftersom man målar insidan med en lackfärg, för att erhålla en högre finish, så bör man hitta en linje på fönsterbågen där man slutar med lackfärgen, ca 10mm in. Fönsterkarmen målar du med samma lackfärg ända fram till utsidan. Yttersidan och den lösa spröjsen målar du med en fönsterfärg som innehåller mer olja. Fråga i färgbutiken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.