Hej!
Jag ska installera en vedspis. Inmurad i murstocken finns en elledning samt plastvattenledningar som ingår i det vattenburna värmesystemet. Jag vill helst placera spisen klas an med murstocken Men är orolig för närheten till dessa ledningar. Räcker det med gips och puts eller måste jag hålla 30 cm avstånd? Går det att isolera på något sätt för att minska värmen som ledningar utsättas för? Renoverat golv med nya rörinstallationer, omgiven av kakel och stenhäll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på murstocken innan gips och putsning
Pelare i ett vardagsrum under renovering med synliga verktyg och byggavfall på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

bild efter gips täckning Kakelugn i ett kök med vit köksinredning och kaklade vita väggar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
nya vedspisen. Enligt installationsinstruktioner ska det var 30 cm till brännbart material på baksidan.
 
  • Gilla
Espen64
  • Laddar…
Kan du dra ut spisen nån cm så skulle inte jag vara särskilt orolig i det där.
 
Kalciumsilikat-skiva kanske?
 
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Prata med din lokala sotare. Det är den som har kompetensen för detta.
 
H Harrypotter skrev:
Hej!
Jag ska installera en vedspis. Inmurad i murstocken finns en elledning samt plastvattenledningar som ingår i det vattenburna värmesystemet. Jag vill helst placera spisen klas an med murstocken Men är orolig för närheten till dessa ledningar. Räcker det med gips och puts eller måste jag hålla 30 cm avstånd? Går det att isolera på något sätt för att minska värmen som ledningar utsättas för?[bild] Bild på murstocken innan gips och putsning
[bild]
bild efter gips täckning [bild] nya vedspisen. Enligt installationsinstruktioner ska det var 30 cm till brännbart material på baksidan.
Vilken fin spis. Har du typmodell på den?
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
Tomture61
H Harrypotter skrev:
Hej!
Jag ska installera en vedspis. Inmurad i murstocken finns en elledning samt plastvattenledningar som ingår i det vattenburna värmesystemet. Jag vill helst placera spisen klas an med murstocken Men är orolig för närheten till dessa ledningar. Räcker det med gips och puts eller måste jag hålla 30 cm avstånd? Går det att isolera på något sätt för att minska värmen som ledningar utsättas för?[bild] Bild på murstocken innan gips och putsning
[bild]
bild efter gips täckning [bild] nya vedspisen. Enligt installationsinstruktioner ska det var 30 cm till brännbart material på baksidan.
Står det 30 cm i instruktionerna så är det detta sotaren har att rätta sig efter .
Det nämndes Kalciumsilikat-skiva , där kan du minska måttet .
Eldstad som ska stå <350mm från brännbar vägg får stå 50mm från skiva som limmats på vägg.
 
Det är så jag har gjort. Satt upp en kalciumsilikatskiva. Sotaren var har precis för att besiktiga eldstaden. Det är en Thermorossi Margherita som eldas i nu för första gången.
 
  • En nyeldad Thermorossi Margherita kamin med synliga lågor inuti ett ljust rum med bokhylla i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.