Hej,

Har just nu ett par snickare hemma som fixar lite i köket. Behåller stommar men nya luckor och skivor + lite annat lull-lull. De trodde de skulle bli klara på en dag men ser ut att ta en dag till.

Nitisk som jag är så gick jag runt och tittade på saker i detalj och har fastnat för skarven på laminatskivan som jag inte riktigt vet om jag skall acceptera.

Hade jag gjort det själv och köpt en skiva från IKEA kanske jag hade accepterat det. Men nu är det en skiva från LG som är typ så dyrt som laminat kan bli. Drygt 25000kr för bara skivan. Har dessutom installerat 2 LG skivor med skarvar i tidigare bostäder där skarven varit så gott som helt osynlig. Dock har båda dessa varit av mörkare kulör.

Här kommer lite bilder, hade uppskattat om någon kunde dela med sig av sina laminatskarvar också. Speciellt på ljusa skivor.
 
  • Närbild av en marmorbänkskiva med en synlig spricka vid fogningen mot en annan skiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på marmorskiva med markant fog där två sektioner möts över en köksö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skivorna ska vara nåtade i kanterna ( linjaler ) och på undersidan ska det vara som detaljer för att dra ihop dom tajt , lämpligt med lite tätmedel mellan så inte väta går ner.
 
J jonaserik skrev:
Skivorna ska vara nåtade i kanterna ( linjaler ) och på undersidan ska det vara som detaljer för att dra ihop dom tajt , lämpligt med lite tätmedel mellan så inte väta går ner.
Jo absolut. Det är jag med på.

Som det är nu så upplever jag dock att denna skarven är sämre än liknande skarv på skivan jag hade innan som hade 25år på nacken. Den är framförallt glipan men även att den känns något ojämn. Känns tveksamt om denna skarv kommer klara 25år lika bra när den ser ut såhär dag ett.
 
  • Närbild på en ojämn skarv mellan två marmormönstrade ytor som uppvisar en glipa och ojämnheter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skivorna ska ligga absolut kant i kant och tajt , du får ta en sväng med snickarna och stå på dig lite
 
Lg hade förut en colorfill massa som man använde i skarvarna som skulle likna bänkskivan i färg. Nu har de en annan fogmassa tror jag som inte ger lika snygg skarv.

Det kan vara så att de olika skivorna haft lite olika fukthalt och då brukar man behöva skära/slipa lite på plast-slejfen som man sticker in i det frästa spåret mellan skivorna .
Slejfen kan även sitta för nära framkanten , fräsningen mellan skivorna rundas ju av mot slutet mot framkanten och har den hamnat för långt fram så får man inte ihop skivorna riktigt .
Sågspån eller annat smuts kan även ha hamnat mellan under ihopdragningen.
Som det ser ut på bilderna så är springan för bred i framkant och de ligger inte plant i höjd mot varandra.
Du behöver inte och bör inte godta den skarven . Inte bara finns risk för fukt utan framförallt så kommer den kanten att nötas och bli ful över tid.
 
D DaDolly skrev:
Lg hade förut en colorfill massa som man använde i skarvarna som skulle likna bänkskivan i färg. Nu har de en annan fogmassa tror jag som inte ger lika snygg skarv.

Det kan vara så att de olika skivorna haft lite olika fukthalt och då brukar man behöva skära/slipa lite på plast-slejfen som man sticker in i det frästa spåret mellan skivorna .
Slejfen kan även sitta för nära framkanten , fräsningen mellan skivorna rundas ju av mot slutet mot framkanten och har den hamnat för långt fram så får man inte ihop skivorna riktigt .
Sågspån eller annat smuts kan även ha hamnat mellan under ihopdragningen.
Som det ser ut på bilderna så är springan för bred i framkant och de ligger inte plant i höjd mot varandra.
Du behöver inte och bör inte godta den skarven . Inte bara finns risk för fukt utan framförallt så kommer den kanten att nötas och bli ful över tid.
Känns ändå bra att jag inte är den enda som tycker detta är lite för illa. De är som sagt inte riktigt färdiga och skall komma idag med, men jag har svårt att se att de skall kunna förbättra skarven som skivorna ligger just nu. Vi får se, jag kanske blir glatt överraskad när jag kommer hem idag.
 
G Greggen skrev:
Känns ändå bra att jag inte är den enda som tycker detta är lite för illa. De är som sagt inte riktigt färdiga och skall komma idag med, men jag har svårt att se att de skall kunna förbättra skarven som skivorna ligger just nu. Vi får se, jag kanske blir glatt överraskad när jag kommer hem idag.[/QUOTE



Låt dom veta direkt att du är bekymrad över skarven och påpeka att du tidigare haft skivor från LG där skarven knappt synts.
Vänta inte med det , har dom inte lagt mjukfog mellan stänkpanel och bänkskiva så är det lättare att fixa .
 
Låt dom veta direkt att du är bekymrad över skarven och påpeka att du tidigare haft skivor från LG där skarven knappt synts.
Vänta inte med det , har dom inte lagt mjukfog mellan stänkpanel och bänkskiva så är det lättare att fixa .
 
D DaDolly skrev:
Låt dom veta direkt att du är bekymrad över skarven och påpeka att du tidigare haft skivor från LG där skarven knappt synts.
Vänta inte med det , har dom inte lagt mjukfog mellan stänkpanel och bänkskiva så är det lättare att fixa .
Ja det kanske är smartast. Dock är jag lite tveksam till att de ens kommer kunna lösa det som det är eftersom det är ett u-format kök där de redan limmat upp stänkpaneler. Blir svårt att få ut skivan för att rengöra/justera skarven. Men jag får dra det ett varv med dem.
 
G Greggen skrev:
Ja det kanske är smartast. Dock är jag lite tveksam till att de ens kommer kunna lösa det som det är eftersom det är ett u-format kök där de redan limmat upp stänkpaneler. Blir svårt att få ut skivan för att rengöra/justera skarven. Men jag får dra det ett varv med dem.
Ja det här tog ju en liten vändning. Pratade med snickarna i förmiddags om det och de hävdade att skarven var så bra den kunde bli. De var inte riktigt nöjda med LGs jobb men hävdar att de gjorde det bästa av situationen.

Men detta tog sig som sagt en vändning sedan. För 20 mins senare så får jag ett samtal där jag får reda på att de råkat köra en för lång skruv rakt igenom skivan. Så nu står jag istället med ett halvfärdigt kök där jag kommer få vänta minst 2 veckor på en ny skiva. Måttligt kul när man väljer att behålla stommarna för att slippa kaos mer än en dag eller två.
 
Fördelen är dock att skarven kan bli bättre nu när allt byts . För ifall de har lagt fogmassa i fogen är det nog alla delar som behöver bytas.
Se till att bli kompenserad för rörmokarens andra vända ifall bänkskivan innehåller underlimmad ho.
För ca 10 år sedan skruvade jag också igenom en bänkskiva, den innehöll 5 skarvar och var den mest komplicerade laminatbänkskiva jag monterat . Sista skruven som jag skulle skruva tappade jag koncentrationen medan jag pratade med kund och missade ribban i skåpet. . 1:a och enda gången det hände .
Trist att det händer såklart men kanske tur i oturen för dig då skarven kan bli bättre .
 
D DaDolly skrev:
Fördelen är dock att skarven kan bli bättre nu när allt byts . För ifall de har lagt fogmassa i fogen är det nog alla delar som behöver bytas.
Se till att bli kompenserad för rörmokarens andra vända ifall bänkskivan innehåller underlimmad ho.
För ca 10 år sedan skruvade jag också igenom en bänkskiva, den innehöll 5 skarvar och var den mest komplicerade laminatbänkskiva jag monterat . Sista skruven som jag skulle skruva tappade jag koncentrationen medan jag pratade med kund och missade ribban i skåpet. . 1:a och enda gången det hände .
Trist att det händer såklart men kanske tur i oturen för dig då skarven kan bli bättre .
Rörmokare, elektriker, osv. Vart drar man gränsen egentligen? Att sätta fast en blandare och koppla in en häll är ju saker jag normalt kanske hade gjort själv även om jag inte borde eller får.

Jag vill liksom först och främst ha ett kök där allt känns ok. Men om det börjar tjafsas om de sakerna jag kommer påpeka så kommer jag absolut ta in hantverkare på varenda liten pinal.

Hur bänkskivan sluta mot högskåpet är enligt mig under all kritik det med. Även om huset inte är 100% rakt så måste det finnas bättre ställen att justera det på än här.
 
  • Dåligt anpassad bänkskiva mot högskåp med synlig lucka och vattenpass i köksinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag jobbade förut som egen företagare åt en firma som bytte luckor på befintliga stommar.
Ifall bänkskivan var skadad / felproducerad eller något annat gick fel så var det brukligt att (iallafall för oss) att se till att köket kunde användas tills dess att man kunde producera en ny. D.v.s att man har tillgång till vatten i första hand . Har man en häll så gäller det såklart även el (ifall den nuvarande hällen är fast ansluten)
Kunden skickar då fakturan från rörmokare /elektriker och ersätts därefter. Ifall du själv tänkt koppla el och vatten så har du inte egentligen någon utgift p.g.a felet som uppstått.
Så att ta in en firma för det kan inte vara så fel.
Men det blir ett nollsummespel .

Jag har själv monterat stänkpanel och borrat hål för att släppa ut kablar till exempelvis ljusarmatur , varvid jag fått ordentliga stötar när kunden själv har kopplat bort el. Vi var till slut tvungna att skriva ett dokument med signatur där kunden lovade att en elektriker skulle koppla elen för att gardera oss från olyckor .
Jag säger inte att du inte kan koppla el, men det kan vara onödigt då det kan drabba någon annan och du kan bli ansvarig .

Att mäta in en ny bänkskiva i ett befintligt kök där kanske redan ett kakel sitter är inte superlätt . Man brukar vilja ha lite spelmån så att man kan få ihop skarvarna tillsammans med slejfen . Nu vet jag inte exakt hur det ser ut men vill man ha det helt emot högskåpet så måste man oftast demontera skåpet i samband med montering (här får man göra ett avägande ) alternativet är en mjukfog.
Nu är LG:s stänkpanel 14 mm tjock så man brukar ha lite mer att spela med kontra kakel som är typ 8-10 mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.