Hej ! Bygger ett förråd på 9kvm. Detta skall vara isolerat.
Jag har pulpettak med ca 8 graders lutning.
Jag hade en rulle underlagspapp 221 från byggmax liggandes. Men denna skulle inte funka att använda under ytpapp sas det.
Så jag köpte en tunnare underlagspapp som heter trebolit 122 . Denna var utan limkant.
Jag har inte lagt någon papp tidigare utan förlitar mig på beskrivningen på rullen samt byggmax .
Jag spikade fast den tunnare underlagspappen utan asfaltsklister i överlappningarna. Då detta inte nämdes i beskrivningen på rullen men ser nu att på byggmax hemsida står det att de ska limmas. Ser nu att det fuktar i råsponten på sina ställen.
Min fråga är då om jag kan täta i efterhand med asfaltsklister eller om ja ska riva allt igen ?
Kommer att lägga en ytpapp som heter glaciär 3 grader. Är det änns nödvändigt att ha två lager papp på ett förråd på 9kvm? Förvisso isolerat.
Mvh Dennis
 
D Dennis86 skrev:
Hej ! Bygger ett förråd på 9kvm. Detta skall vara isolerat.
Jag har pulpettak med ca 8 graders lutning.
Jag hade en rulle underlagspapp 221 från byggmax liggandes. Men denna skulle inte funka att använda under ytpapp sas det.
Så jag köpte en tunnare underlagspapp som heter trebolit 122 . Denna var utan limkant.
Jag har inte lagt någon papp tidigare utan förlitar mig på beskrivningen på rullen samt byggmax .
Jag spikade fast den tunnare underlagspappen utan asfaltsklister i överlappningarna. Då detta inte nämdes i beskrivningen på rullen men ser nu att på byggmax hemsida står det att de ska limmas. Ser nu att det fuktar i råsponten på sina ställen.
Min fråga är då om jag kan täta i efterhand med asfaltsklister eller om ja ska riva allt igen ?
Kommer att lägga en ytpapp som heter glaciär 3 grader. Är det änns nödvändigt att ha två lager papp på ett förråd på 9kvm? Förvisso isolerat.
Mvh Dennis
Klisterkant, eller "löst" asfaltsklister är ju att rekommendera, men det är lite konstigt att det fuktar om du lagt med tillräckligt överlapp ? Eller är det i "nockarna" som är problemet, där kan det ju vara lurigt att få tätt.

Du kanske kan komma åt med tätningsmassa i skarvarna i efterhand ?

Jag skulle definitivt lagt både underlag + ytpapp. Men det beror antagligen på hur ofta man är villig att göra om jobbet.
Underpappen tar upp lite rörelser och slitningar som kan uppstå när träet under rör på stig med tiden, om jag förstått saken rätt.
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Klisterkant, eller "löst" asfaltsklister är ju att rekommendera, men det är lite konstigt att det fuktar om du lagt med tillräckligt överlapp ? Eller är det i "nockarna" som är problemet, där kan det ju vara lurigt att få tätt.

Du kanske kan komma åt med tätningsmassa i skarvarna i efterhand ?

Jag skulle definitivt lagt både underlag + ytpapp. Men det beror antagligen på hur ofta man är villig att göra om jobbet.
Underpappen tar upp lite rörelser och slitningar som kan uppstå när träet under rör på stig med tiden, om jag förstått saken rätt.
Hej o tack för svar !
Det verkar som att de läcker mitt i skarvarna/överlappen på sina ställen. Taket är ju rätt platt. 8 grader).
Jag har inget asfaltsklister alls mellan överlappen. Inte heller klisterkant .
Har lagt underlagspapp en gång innan men den var med klisterkant och avsätt för takpannor.
Denna är endast som underlagspapp för ytpapp. Därför reflekterade jag inte att jag skulle limma skarvarna. Jag har dock limmat när rullen tagit slut o skarvat enligt anvisning.
Jag misstänker att de läcker där jag spikat igenom pappen.
Jag lade underlagspappen för några dagar sedan. Det har fullkomligt ösregnat varje dag. Det såg tätt ut i ett par dagar efter.
Pappen kanske inte heller tål o stå utan ytpapp så länge i regn ?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
D Dennis86 skrev:
Hej o tack för svar !
Det verkar som att de läcker mitt i skarvarna/överlappen på sina ställen. Taket är ju rätt platt. 8 grader).
Jag har inget asfaltsklister alls mellan överlappen. Inte heller klisterkant .
Har lagt underlagspapp en gång innan men den var med klisterkant och avsätt för takpannor.
Denna är endast som underlagspapp för ytpapp. Därför reflekterade jag inte att jag skulle limma skarvarna. Jag har dock limmat när rullen tagit slut o skarvat enligt anvisning.
Jag misstänker att de läcker där jag spikat igenom pappen.
Jag lade underlagspappen för några dagar sedan. Det har fullkomligt ösregnat varje dag. Det såg tätt ut i ett par dagar efter.
Pappen kanske inte heller tål o stå utan ytpapp så länge i regn ?
Den skall vara så tät som papp är, den stora skilnaden på underlagspapp är ju slitstyrka/UV tålighet

Men spikhål kan det läcka igenom, och om överlappen inte är tillräckligt stort och inte limmat (iaf 10 cm ?). Låg takvinkel kan ju också bli ett problem om det inte är limmat.
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Den skall vara så tät som papp är, den stora skilnaden på underlagspapp är ju slitstyrka/UV tålighet

Men spikhål kan det läcka igenom, och om överlappen inte är tillräckligt stort och inte limmat (iaf 10 cm ?). Låg takvinkel kan ju också bli ett problem om det inte är limmat.
Misstänkte detta. Så frågan är om de hjälper att jag trycker in asfaltsklister nu i efterhand under skarven ( spikade 2cm innanför skarv enligt anvisning) . Tänkte även kleta lite på spikskallarna. Eller bör man riva upp allt igen ?
 
D Dennis86 skrev:
Misstänkte detta. Så frågan är om de hjälper att jag trycker in asfaltsklister nu i efterhand under skarven ( spikade 2cm innanför skarv enligt anvisning) . Tänkte även kleta lite på spikskallarna. Eller bör man riva upp allt igen ?
Du har väl inga synliga spikskallar?
 
F fribygg skrev:
Du har väl inga synliga spikskallar?
På underlagspappen är det väl så att man kan ha synlia skallar?
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
På underlagspappen är det väl så att man kan ha synlia skallar?
Är det? Jag har inte sett nån montage anvisning som visar/beskriver synlig spikning av takpapp som ett alternativ, följer man tillverkarens anvisningar lär det fungera och bli tätt.
 
  • Gilla
tosse_1
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Du har väl inga synliga spikskallar?

Jag har spikat igenom båda skarvarna enligt anvisning i ett sicksack mönster. Då är ju spiken "synlig"
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Är det? Jag har inte sett nån montage anvisning som visar/beskriver synlig spikning av takpapp som ett alternativ, följer man tillverkarens anvisningar lär det fungera och bli tätt.
Tex vid skarvning och nock ?
https://www.byggmax.se/montera-underlagspapp
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Du ska inte spika i underkant på pappen, bara klistra
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Ringde till trebolit nu. Jag har gjort rätt. Spiken ska spikas igenom båda pappen . Man behöver inte klister . Man ska dock klistra om man behöver skarva. Underlagspappen behöver inte vara heeelt tät . Eftersom jag ska ha glaciär 3 graders papp över allt. Mvh Dennis
Obs att denna underlagspapp inte är godkänd för takpannor eller plåt. Den är väldigt tunn.
Endast avsätt för läggning under ytpapp.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Så här ser beskrivningen ut. Jag har ingen klisterremsa på denna papp dock
 
  • Illustration av spikning och tätning vid bygg med måttangivelser för korrekt överlappning och fästning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Trebolits svar är vettigt men att du skulle behöva just den underlagspappen under är skitsnack, under papp med klisterkant kan du använda precis vilken underlagsprodukt du vill sålänge den är gjord på asfalt.

Dom dyraste är såklart överkurs men inte värre än så.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
S
Står det inte i monteringsanvisningen att du ska på med ytpapp direkt, annars ska du smeta asfaltsklister på spikskallarna? Edit: jo så var det
https://trebolit.se/storage/DD43CAA...4424/Trebolit 122_221 monteringsanvisning.pdf

I de instruktioner för glaciär takpapp jag kikade på för ett tag sedan stod det att underlagspapp behövdes - men tror att det var bara i de svenska instruktionerna, inte i samma instruktioner på engelska.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.