H
P pmd skrev:
Visst. Om man tycker om att bli trampad på så undviker man konflikter. En del personer begriper inte när man ber snällt.
Jag tolkar dina inlägg som att du tycker att konflikten i sig skulle ha ett värde, att agera så att en konflikt uppstår har för mig bara ett värde om jag kan vinna något på den.

Jag har svårt att tro att någon som känner mig skulle beskriva mig som konflikträdd, varken anhöriga, privata vänner eller arbetskamrater, faktiskt. :cool::crysmile:
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
P
B bearmaniac skrev:
En lösning utan konflikt behöver inte betyda att man blir trampad på, eller att man ger med sig. Det kan också betyda att man är öppen för alternativa lösningsförslag än det man själv hade föredragit eller kommit på (kanske ersättning på annat sätt än kontant - genom att man får en tjänst utan att behöva betala för den).
Jo, det kan jag hålla med om, men för egen del skulle jag definitivt inte gå med på en lösning där jag blir delaktig i ett brott.
 
  • Gilla
Roga1337
  • Laddar…
Snailman Snailman skrev:
Ert hus var ju snart färdigt? Har de nyligen börjat med grannhuset, Maskinerna drar inte så mycket el, det är uppvärmningen som gör det. Har de en byggbod som värms med er el?
Grannhuset lär inte dra mycket el innan stommen är rest och isolerad. Är det bara en platta där så kolla att ingen värmare är kopplad till golvslingorna kan se ut nåt i den här stilen

Maskiner för uthyrning - Lundagrossisten

Idag kom en byggbod till oss, en grävmaskinist ska ha den.
det kostar 3-4 kr kw just nu innan alla avgifter så jag undrar.
Nu vet jag inte om om han ska värma den med min el men
behöver inte sånt samtalas med innan?
Han har sagt att ha ska köra dit en bod men inte att han ska värma den
med min el om så nu är fallet.
Problemet som många skriver är ju att säger man nej,
kommer han att jobba slött då helt plötsligt eller bara dra eller acceptera det.
Vi ska ju ha arbetare där i 6 månader sedan när huset börja dra igång. och ska de ha värme i boden på vintern kommer det kosta mycket.
 
Firman som bygger åt er ska du betala hyra och uppvärmning av boden för om ni inte reglerat annat i avtalet?
 
T terzy skrev:
Idag kom en byggbod till oss, en grävmaskinist ska ha den.
det kostar 3-4 kr kw just nu innan alla avgifter så jag undrar.
Nu vet jag inte om om han ska värma den med min el men
behöver inte sånt samtalas med innan?
Han har sagt att ha ska köra dit en bod men inte att han ska värma den
med min el om så nu är fallet.
Problemet som många skriver är ju att säger man nej,
kommer han att jobba slött då helt plötsligt eller bara dra eller acceptera det.
Vi ska ju ha arbetare där i 6 månader sedan när huset börja dra igång. och ska de ha värme i boden på vintern kommer det kosta mycket.
Då får du väl släppa in dom i huset istället....
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Firman som bygger åt er ska du betala hyra och uppvärmning av boden för om ni inte reglerat annat i avtalet?
Hänger inte med i den meningen?
Menar du att firman som bygger åt mig ska betala ?
Eller att jag ska betala hyra och uppvärmning för boden?
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Då får du väl släppa in dom i huset istället....
Ska jag släppa in dem i ett hus som inte är byggt?
 
T terzy skrev:
Hänger inte med i den meningen?
Menar du att firman som bygger åt mig ska betala ?
Eller att jag ska betala hyra och uppvärmning för boden?
Vad står det i ert avtal? Normalt är att du betalar hyra för byggbod inkl. uppvärmning som firman ställer dit. Jag har aldrig hört talas om att byggfirman betalar el för byggbod på byggherrens tomt/bygge! Har du verkligen en kostnad om 3-4kr/kWh?
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Dom kommer ju inte bjuda dig på den kostnaden. Antingen betalar du direkt eller så fakturera dom dig senare, vad står det i avtalet?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
H Håkan V skrev:
Jag tolkar dina inlägg som att du tycker att konflikten i sig skulle ha ett värde, att agera så att en konflikt uppstår har för mig bara ett värde om jag kan vinna något på den.

Jag har svårt att tro att någon som känner mig skulle beskriva mig som konflikträdd, varken anhöriga, privata vänner eller arbetskamrater, faktiskt. :cool::crysmile:
Det står i entreprenör stadgan att "kunden skall hushålla med ex el som behövs för att utföra uppdraget.
(sedan kan det vara beställt genom försäkringsbolag, eller av kund direkt).
Det betyder inte att kunden ska betala för el som är betydande mer än normalt verktygsdrift.

Antingen gör dem ett överslag på elförbrukning och det krediteras kund men debiteras 3e part.
Lättast, som Anticimex gör, är att direkt sätta in en förbruknings mätare, så får kunden tillbaka elen retroaktivt..

Av vem?... är beroende på vem jobbet egentligen går igenom..
Dialog med entreprenören är bäst.
Ex, vid frost kan något vattenburet frys sprängas om man tar bort ele till boden över helgen och böterna brukar vara ca 50.000kr...
Så, dialog är alltid bättre...
 
J linangen skrev:
Det står i entreprenör stadgan att "kunden skall hushålla med ex el som behövs för att utföra uppdraget.
(sedan kan det vara beställt genom försäkringsbolag, eller av kund direkt).
Det betyder inte att kunden ska betala för el som är betydande mer än normalt verktygsdrift.

Antingen gör dem ett överslag på elförbrukning och det krediteras kund men debiteras 3e part.
Lättast, som Anticimex gör, är att direkt sätta in en förbruknings mätare, så får kunden tillbaka elen retroaktivt..

Av vem?... är beroende på vem jobbet egentligen går igenom..
Dialog med entreprenören är bäst.
Ex, vid frost kan något vattenburet frys sprängas om man tar bort ele till boden över helgen och böterna brukar vara ca 50.000kr...
Så, dialog är alltid bättre...
"Böter"??
 
S Sir Duke skrev:
"Böter"??
Ja, alltså om något går sönder pga frost då bodarna brukar vara varma när det är "kallt" ute, även under helgen..
Givetvis, beroende på HUR kallt vi pratar om..!
> -5° (underhålls värmen)
-5°< (normalvärme)

Givetvis, vilken typ av bod vi pratar om samt hur mycket egenskaper den har, ex kök, toa, grov vask, dusch etc..
(ellef bara en fika låda med uttag till micro & kaffebryggare)..
 
J linangen skrev:
Ja, alltså om något går sönder pga frost då bodarna brukar vara varma när det är "kallt" ute, även under helgen..
Givetvis, beroende på HUR kallt vi pratar om..!
> -5° (underhålls värmen)
-5°< (normalvärme)

Givetvis, vilken typ av bod vi pratar om samt hur mycket egenskaper den har, ex kök, toa, grov vask, dusch etc..
(ellef bara en fika låda med uttag till micro & kaffebryggare)..
Förstår det praktiska, men har aldrig hört att ett företag får utfärda böter, och 50 lakan lät mycket
 
S Sir Duke skrev:
Förstår det praktiska, men har aldrig hört att ett företag får utfärda böter, och 50 lakan lät mycket
Ja, PEAB, eller Lambertsson (deras uthyrning) tar i från tårna..
[QUOTE="Sir Duke, post:
 
J linangen skrev:
Ja, PEAB, eller Lambertsson (deras uthyrning) tar i från tårna..
[QUOTE="Sir Duke, post:
Jaha, men det kan inte vara lagligt. Böter är ett straff för brott och det kan bara staten döma ut och pengarna går bara till staten.

Privatpersoner och företag kan givetvis avtala om betalning hit och dit, men det är inte böter. Att ersätta skada eller reglera ekonomisk skuld är inte böter.

Kanske låter fisigt att anmärka på men lika bra då vi är i juridikdelen av forumet.
 
  • Gilla
Lindgrenski
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.