Har ett gammalt hus med källare som är byggt någon gång på 30-talet, om källaren är från den tiden eller inte låter jag vara osagt. Tidigare så har det varit vedeldad värme men installerade en luft/vatten värmepump tidigare i år så fortsättningsvis så kommer vedpannan användas väldigt spartanskt.

Vad jag då börjar fundera på är om jag bör komplettera med nån sorts mekanisk ventilation för att dra ur fukten som kan komma att bildas då vedpannan skötte sånt tidigare?

Att tillägga så installerades även ett element för att hålla värmen i källaren i samband med L/V pumpen.

tl;dr bör jag installera typ pax fläkt eller likande i källaren då vedpanna inte används eller nån sorts avfuktare eller räcker det med ett element och friskluftsventiler?
 
Om pannan står kvar och är ansluten till skorstenen så prova först med en ventil. I övrigt så ska man täta till rökröret för att inte få korsdrag ut. Om pannan har ventiler som kan stängas så kan ingen värme gå förlorad. Det blir vent geom den. Sen beror det på hur det är kopplat med panna och VP..
 
J jonaserik skrev:
Om pannan står kvar och är ansluten till skorstenen så prova först med en ventil. I övrigt så ska man täta till rökröret för att inte få korsdrag ut. Om pannan har ventiler som kan stängas så kan ingen värme gå förlorad. Det blir vent geom den. Sen beror det på hur det är kopplat med panna och VP..
Jo jag förstår tanken, men pannan står kvar tillsammans med en 500l ackumulatortank för att kunna eldas vid väldigt kall väderlek.
Och ventiler finns, ett friskluftsintag och en tilluftsventil för pannan
 
Du är inne på rätt spår.
Installera en fuktstyrd fläkt.
Stäng eventuella spjäl till skorsten för att minska nedkylning av pannan.
Absolut aldrig en avfuktare i källaren mer än att torkar tvätt eller liknande.. högst tillfälliga stunder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.