Hej
Jag skulle vilja ta ner en innervägg på min övervåning. Jag kände mig säker först för innerväggen var byggd med 2"*4" och en 2"*4 som går tvärs rummet i taket, brädan i taket är dessutom skarvad mitt i rummet.

Har nu gjort ett hål i taket se bild med röd cirkel. Och där ser man att en vågrät stöttande bräda är fastsatt med takstolarna och därefter fortsätter takstolarna nedåt till nästa mer branta brytning.

Känner någon igen takstol designen och om väggen är bärande eller inte? Dvs behöver jag sätta upp en limträbalk eller kan jag bara riva ner allt?

Tack på förhand!
 
Slash65 Slash65 skrev:
Hej
Jag skulle vilja ta ner en innervägg på min övervåning. Jag kände mig säker först för innerväggen var byggd med 2"*4" och en 2"*4 som går tvärs rummet i taket, brädan i taket är dessutom skarvad mitt i rummet.

Har nu gjort ett hål i taket se bild med röd cirkel. Och där ser man att en vågrät stöttande bräda är fastsatt med takstolarna och därefter fortsätter takstolarna nedåt till nästa mer branta brytning.

Känner någon igen takstol designen och om väggen är bärande eller inte? Dvs behöver jag sätta upp en limträbalk eller kan jag bara riva ner allt?

Tack på förhand!
Glömde bilderna
 
  • Renoveringsprojekt med rörigt rum, synliga takbjälkar och paneltak, samt oordnade byggmaterial och flyttkartonger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt med träpaneler på väggar och tak, virke på golvet och en jordglob framför fönstret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isolering i ett trångt vindutrymme med träbjälkar och takfotsventilation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isolerat vindsutrymme med synliga träbjälkar och mineralullsisolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Insyn i takkonstruktion med isolering och metallstöd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gult tvåvåningshus med vita fönster och molnig himmel i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vinkelbeslag monterat i träkonstruktion med isolering och träpanel i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy över trätrappa från ovan med delvis öppen vägg och isolering som syns vid taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inre hörn av en konstruktion med synlig isolering, träbjälkar och en person som håller i en plastfolie.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Det ser ut som vanliga mansardtakstolar med lite större kattvindar(än vad jag skulle säga är vanligast), väggen skulle då vara bärande.

Stog väggen bara uppe på färdigt golv?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Det ser ut som vanliga mansardtakstolar med lite större kattvindar(än vad jag skulle säga är vanligast), väggen skulle då vara bärande.

Stog väggen bara uppe på färdigt golv?
Tack för svar! Okej ja det verkar stämma, googla mansardtak och det ser ju ut att vara samma! Nej de stod på en 2"*4" bräda i golvet så var ett klickgolv lagt runt det. Bifogar bilder på hur det såg ut innan.
 
  • Interiör av ljust vardagsrum med vit panel, mansardtak och trägolv, inredd med soffa och blomster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitmålad interiör före renovering med trästol, träkärl och vita väggpaneler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.