Familjen växer, vi är i behov av minst ett sovrum till och större entré. Nuvarande entré känns som att kliva direkt in i köket, idéer om hur man kan ändra om planlösningen, vart man kan göra ett extra sovrum och större entré mottages gärna. Vi behöver även behålla förvaringsmöjligheter.
 
  • Ritning av enplanshus med indelning av sovrum, kök, vardagsrum, badrum och garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Det går ju att göra ett sovrum av det mindre vardagsrummet eller av halva det stora vardagsrummet.
Med dörr till köket kommer det inte längre att kännas som att man kliver rakt in i köket.

Annars är det ju vanligt att konvertera garaget till bostadsutrymme.
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
Gör en del av stora vardagsrummet till sovrum.

Öppna upp mot det lilla vardagsrummet ifrån hallen.

Förläng väggen som är direkt vid entrén (köksväggen) så att ni kan förlänga utrymmet med förvaring.
Det möjliggör även mer förvaring i köket.

Köket kommer då vara öppet på kortändorna mot matplats och lilla vardagsrummet.

Ritning av husplan med markerade förslag för renovering, öppnar upp vardagsrum och skapar förvaring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu vet jag inte hur väderstrecken ligger, så det kan kanske vara av fördel att h sovrummet mot baksidan.
Med detta förslaget kommer man dock åt uterummet utan att gå igenom något sovrum, dessutom hålls vardagsrum och matplats isär lite.
 
  • Gilla
PeterFalun
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Gör en del av stora vardagsrummet till sovrum.

Öppna upp mot det lilla vardagsrummet ifrån hallen.

Förläng väggen som är direkt vid entrén (köksväggen) så att ni kan förlänga utrymmet med förvaring.
Det möjliggör även mer förvaring i köket.

Köket kommer då vara öppet på kortändorna mot matplats och lilla vardagsrummet.

[bild]

Nu vet jag inte hur väderstrecken ligger, så det kan kanske vara av fördel att h sovrummet mot baksidan.
Med detta förslaget kommer man dock åt uterummet utan att gå igenom något sovrum, dessutom hålls vardagsrum och matplats isär lite.
Jag har funderat på det du skriver och jag har tagit till mig en del av det men också gjort om en del av det. Jag har ritat lite och fått fram en idé som kanske kan funka men det för med sig en del med köksrenovering också. Om man flyttar väggen i hallen tills efter första fönstret så får man också in mer ljus i hallen tänker jag. Jag har mätt lite här hemma och på detta sätt blir det ”nya” vardagsrummet 85cm kortare än nuvarande stora, det kan vi leva med. Du nämner väderstreck, uterummet vetter mot öster. Bifogar en bild.
 
  • Handritad skiss av en husplan med rum som köksö, entré, matplats, vardagsrum, WC och bad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är långt mellan kök och matplats på din skiss och du måste gå genom ett sovrum för att komma till uterummet.
Jag tror mer på det ursprungliga förslaget.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Den "enklaste" lösningen vore nog att lägga sovrummen så som du visat, riva väggen mellan de olika vardagsrummet och bygga en vägg vid entrén likt det jag visa.

Tar man då vänster kommer man till köket, och tar man till höger kommer man till vardagsrummet.

Vill man avgränsa vardagsrummet så kan man alltid sätta en dörr in dit.

Vill man gå från kök till vrum går man innervägen och slipper således solka ner sockarna :)

Enda nackdelen då är att man måste gå igenom ett sovrum för att komma till uterummet.
 
J Jarlsgård skrev:
Den "enklaste" lösningen vore nog att lägga sovrummen så som du visat, riva väggen mellan de olika vardagsrummet och bygga en vägg vid entrén likt det jag visa.

Tar man då vänster kommer man till köket, och tar man till höger kommer man till vardagsrummet.

Vill man avgränsa vardagsrummet så kan man alltid sätta en dörr in dit.

Vill man gå från kök till vrum går man innervägen och slipper således solka ner sockarna :)

Enda nackdelen då är att man måste gå igenom ett sovrum för att komma till uterummet.
Vad tror du om denna lösningen? Då kan man sätta in en altan dörr där ursprungliga entrén är och bygga ett trädäck, solen kommer i stort sett hela dagen mot den väggen. Uterummet vetter mot öster.
 
  • Handritad skiss av husplan med markerad entré, köksö, badrum, och föreslaget uterum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det något utrymme ni behöver renovera? Som tex kök, badrum osv?

Jag förstår tanken i det senaste förslaget, dock känns hallen otroligt stor, likaså köket vilket gör att vissa proportioner blir off the charge :thinking:
 
J Jarlsgård skrev:
Är det något utrymme ni behöver renovera? Som tex kök, badrum osv?

Jag förstår tanken i det senaste förslaget, dock känns hallen otroligt stor, likaså köket vilket gör att vissa proportioner blir off the charge :thinking:
Badrum är gjort 2020, kök är original från -78. Hallen enligt skissen där är cirka 15kvm gissar jag.
 
Det rummet du ritat som wc, är det en wc eller är det ett pannrum idag?
 
J Jarlsgård skrev:
Det rummet du ritat som wc, är det en wc eller är det ett pannrum idag?
Det är en wc.
 

Bästa svaret

Så, nu har jag klurat lite och landat i typ något sånt här:

Planritning av en bostad med omorganiserade rum inklusive kök, tvättstuga, toaletter och tillägg av klädkammare vid entrén.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bör rent teoretisk inte innebära några monsteringrepp såvida den längsgående väggen inte är bärande då.
Köket byter egentligen bara "vägg" vilket gör att VA och sådant knappt behöver dras om något nämnvärt.

Tvättstugan förblir där den är idag, även om utrymmet då görs om något.
Toaletterna är kvar och mynnar ut mot entrén istället. Det är en av de sakerna jag tyckt varit lite svårt, hur man skulle göra för att dörrarna till bad/wc inte skulle gå rakt ut i köket.

Matplatsen har nu tillgång till uterummet och ljus kommer in från 2 håll.

Det f.d garaget kan delvis göras om till ett relativt rymligt förråd.

Och så har en klädkammare tillkommit vid entrén, så att man kan göra av alla vinterkläder mm. någonstans.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jo1234 och 4 till
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Så, nu har jag klurat lite och landat i typ något sånt här:

[bild]

Bör rent teoretisk inte innebära några monsteringrepp såvida den längsgående väggen inte är bärande då.
Köket byter egentligen bara "vägg" vilket gör att VA och sådant knappt behöver dras om något nämnvärt.

Tvättstugan förblir där den är idag, även om utrymmet då görs om något.
Toaletterna är kvar och mynnar ut mot entrén istället. Det är en av de sakerna jag tyckt varit lite svårt, hur man skulle göra för att dörrarna till bad/wc inte skulle gå rakt ut i köket.

Matplatsen har nu tillgång till uterummet och ljus kommer in från 2 håll.

Det f.d garaget kan delvis göras om till ett relativt rymligt förråd.

Och så har en klädkammare tillkommit vid entrén, så att man kan göra av alla vinterkläder mm. någonstans.
Det lutar mot att ditt senaste förslag kan bli av, nu är det bara att ta hem hantverkare för att få ett förslag på kostnad.
 
A Andersk123 skrev:
Det lutar mot att ditt senaste förslag kan bli av, nu är det bara att ta hem hantverkare för att få ett förslag på kostnad.
Kul!

Hoppas det är lösbart för en "vettig" peng :)
 
J Jarlsgård skrev:
Kul!

Hoppas det är lösbart för en "vettig" peng :)
J Jarlsgård skrev:
Kul!

Hoppas det är lösbart för en "vettig" peng :)
Återkommer med mer info och bilder osv om det skulle bli av!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.