Hej!

Har legat på mellan 63-75% RF inomhus, men nu de senaste dagarna har de legat strax under 75%. Enligt TFA hygrometern så ligger vi på cirka 18grader.

På vinden där jag placerat min hygrometer så mäter den strax över 80%, och cirka 15 grader i skrivande stund.
Huset är från 1976, tilläggsisolerat samt 3glasfönster, bör jag vara orolig?

slängde precis in en avfuktare i grunden så där har vi runt 65% RF.

Har en äldre pax frånluft i badrum som bara går när vi duschar. Ett frånluftsdon i tvättstugan ovan skåpen (ingen fläkt). Samt en kolfilterfläkt i köket, alltså inget som är kopplat ut ur huset.

Friskluftsventiler i allrum, och ett sovrum just nu, ventil i fönster i master bedroom.

Har ingen direkt värme på då vi har direktverkande el, låg låg värme på vissa radiatorer samt lite golvvärme i badrum. Eldar i kamin ett par kvällar i veckan.

Bör vi vara oroliga, och hur kan vi få ner RF utan att behöva slänga in fler avfuktare…?
 
D Daniel1825 skrev:
hur kan vi få ner RF utan att behöva slänga in fler avfuktare…?
Genom att höja temperaturen.
 
  • Gilla
Freddedan och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Genom att höja temperaturen.
Mjo vi inväntar en LLVP och då kommer temperaturen givetvis höjas. Men detta kommer väl egentligen göra vinden lite värre? Att varm luft stiger upp och kondenserar?

Har gavelventiler, samt ventilerad takfot, är det någonting där man bör ändra på, eller låta det vara och se hur det beter sig under kommande månaderna? Är ju väldigt fuktigt utomhus nu..
 
Varför avfuktare i grunden? Har ni problem ? Du bör se över frånluften i huset, inte tillräckligt med bara en fläkt i badrum som går sällan.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Varför avfuktare i grunden? Har ni problem ? Du bör se över frånluften i huset, inte tillräckligt med bara en fläkt i badrum som går sällan.
Mjo vi låg på ständiga 90% RF, och 20% fukt i viss virke i grunden.

Skulle man slängt in en typ pax calima i tvättstugan och eventuellt byta den i badrummet till en som går helt på automatik?
 
Men fanns fuktproblem/skador i grunden ? Höga värden betyder inte alltid problem i sig.
Ja, ni bör ha fläktar i badrum och tvättstuga med lågt konstant flöde som ökar automatiskt vid fuktbelastning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.