Vi vill sätta en stående fasad helt utan skarvar (visst, det kommer att krympa lite så helt tätt blir det inte.)

Denna ska målas med en slamfärg så den måste vara sågad, inte hyvlad.

På pappret är det i princip en råspont vi har tänkt oss. Men råsponten är sågad på insidan så att säga och kanske inte lämpad för fasaden.

Men samtidigt ser vi dagligen hus som har stående panel som ser ut att vara spontad utan fasningar.

1. Är det känsligt med "rätt sida ut" för fasadvirke.
2. Finns det någon som säljer råspont som fasadvirke för detta ändamål.
 
Råspont blir inte bra som fasad. inte avsett för det, för dålig kvalitet och inte tätt.
Kan man överse med detta så kan man ju sätta råspont som ytterpanel.
Mitt förra hus hade det på en utbyggnad när jag flyttade dit. såg riktigt illa ut.
i mina ögon är detta byggfusk!
 
  • Gilla
roows
  • Laddar…
Hm,

kvalitén kan väl inte ha med profilen att göra. En 45x95 från Billiga Byggvaruhuset har typ 3 cm mellan årsringarna och väger ett kilo medans en vinterfälld gran från Norra Kalix har 1mm mellan årsringarna och väger som en mindre småbil. Det är nog där skillnaden ligger.

Det finns ju andra spontningar som har samma dimensioner, då borde inte dessa heller vara täta. Tvivlar på att profilen på panelen kan spela någon roll när det gäller kvalié / täthet, eller har jag helt fel. Hur skulle detta kunna påverka.

Det är säkert så att om man har stående panel med lockläkt så är det nog tätt. Men om man har stående utan läkt så är det väl samma oavsett profil.

Tackar ändå för dina erfarenheter.
 
Kolla på finsågad slätspont istället.
 
råspont är en dålig kvalitet annars heter det slätspont. har inget med årsringar att göra.
en råspont är inte tät för att det är ingen fals som går över den andra plankan. fukten letar sig in i skarven där du aldrig kommer åt att måla.
På en panelbräda är det liksom en fals på.
Slätspont är alltid hyvlad förresten så den blir det inte så bra att måla på.
 
  • Gilla
Njabben
  • Laddar…
styrman1 skrev:
...Slätspont är alltid hyvlad förresten...
Bra att veta.
Har själv använt slätspont i källaren för att skapa "rustik" känsla.
 
  • Gilla
Peter Unsbo
  • Laddar…
Som "styrman1" skriver så sågar/hyvlar man virke utifrån olika kvalitetskrav, dvs så kan du ha virke med samma profil men det skiljer när det gäller timmerkvaliten och efter sortering. De kan ha olika namn men också samma benämning men då med olika kvalitetsbeteckningar, och det förekommer också olika struktur på ytan beroende av vilken såg som använts.
Ett bra ställe att botanisera på är http://www.skogsindustrierna.org och här hittar du en faktasamling:
http://www.skogsindustrierna.org/li...27&IncPage2=230&Destination2=226&IncPage3=525
En "djungel" även i den svenska skogen när det gäller virke och kvalite. Jag har möjlighet att köpa direkt från en såg och beskriver vad jag ska använda det till för att få rätt kvalite. Och det har hänt ett antal gånger att man inte haft "rätt kvalite eller önskad längd" men annat virke av samma dimension.
 
Botaniserade bland vikrkessortimentet hos skogsindustrierna och vi har nu bestämt oss för en spontad ytterpanel, 22x145 med 3 hyvlade sidor.

Passar bra att måla slamfärg på. Kommer att monteras stående på 3 av husets sidor och liggandes runt detaljer vid entréen.

Tack för tipsen,
 
perstr skrev:
Botaniserade bland vikrkessortimentet hos skogsindustrierna och vi har nu bestämt oss för en spontad ytterpanel, 22x145 med 3 hyvlade sidor.

Passar bra att måla slamfärg på. Kommer att monteras stående på 3 av husets sidor och liggandes runt detaljer vid entréen.

Tack för tipsen,
Antar att du skall måla slamfärg på den sågade sidan. Det fäster inte så bra på hyvlat nämligen.
 
Jepp,

har redan målat och satt upp en del detaljer under takfoten där det inte skulle vara spontat.
 
Hej,

Jag har en ritning på hur jag exakt vill få en liggande ytterpanel uppsågad.
Panelen kommer inte ha några springor (om inte panelen krymper).
Min fråga är var kan jag köpa/beställa dessa specialsågade plankor till ett bra pris men med
godtagbar kvalite (ytterpanel)?

//henrik
 
Vi kontaktade Nacka Trä i stockholm (via Bygg-Ole) som lät såga upp vår panel.

Den är nu delvis slutförd och vi är mer än nöjd med resultatet. Ingen synlig springa (bortsett från att det kan vara 0-1mm vid kvist eller så pga ojämnt torkande, färg eller dyl.)

mer än nöjd.
 
P perstr skrev:
Vi kontaktade Nacka Trä i stockholm (via Bygg-Ole) som lät såga upp vår panel.

Den är nu delvis slutförd och vi är mer än nöjd med resultatet. Ingen synlig springa (bortsett från att det kan vara 0-1mm vid kvist eller så pga ojämnt torkande, färg eller dyl.)

mer än nöjd.
Har du möjlighet att följa upp med lite bilder? Vi är i samma sits som du var
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.