Ttette Ttette skrev:
Det hade varit önskvärt men eftersom det inte går att få ner temperaturen något mer med shunten så var detta min ”lösning” om än inte så speciellt bra då vad det verkar
Går det inte att vrida shunten till 0?
De kan kärva fast/bli beläggningar på den, då får man normalt vrida den fram & tillbaka tills den går lätt, lite längre för varje gång man vrider. Den ska gå "ganska" lätt att vrida på.

Om den går tillbaks till 0 men ändå släpper ut värme så får man normalt sett plocka isär & rengöra, men det är ett lite större jobb eftersom man då behöver stänga av & tappa ur åtminstone en del av pannan.
 
  • Gilla
Ttette
  • Laddar…
Ttette Ttette skrev:
Inte den man stänger när man använder sig utav elpatron för att slippa spilla värme eller är jag fel ute?
Och måste jag låta pannan kyla ner sig? Kändes väldigt varmt när jag kände på luckan nu. Tack för alla tips
Lite osäker på om det står så i nån instruktion, men om du menar den inne i eldstadsutrymmet för ved, så ja.
Ja, lite varmt är det, men vänta en stund efter att brännaren gått & ta på dig en trädgårdshandske.
 
  • Gilla
Ttette
  • Laddar…
Ttette Ttette skrev:
Det hade varit önskvärt men eftersom det inte går att få ner temperaturen något mer med shunten så var detta min ”lösning” om än inte så speciellt bra då vad det verkar
När du fått ordning på shunten, så köp en billig shunt-styrning så får du komfort & ekonomi på en gång.
 
Inte säker, syns dåligt men är det manuell shunt så du vrider själv eller det med automatik
 
  • Gilla
Ttette
  • Laddar…
Ttette Ttette skrev:
Tack!
Ska kolla det mer noggrant, brännaren också. Har 3m3 tank så kan bli svårt att se exakt.
Ett streck = 1cm = ca 200L
Storleken är 115+130kvm på huset så kanske drar iväg en del ändå
Då har du en tank som är 15cm hög?
Nja...
Hade du haft en normal tank som är 1500mm hög så motsvarar varje mm 2liter.
Inga problem att kolla förbrukningen varje dygn eller till och med timme för timme om man så vill.
 
  • Gilla
Ttette
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Då har du en tank som är 15cm hög?
Nja...
Hade du haft en normal tank som är 1500mm hög så motsvarar varje mm 2liter.
Inga problem att kolla förbrukningen varje dygn eller till och med timme för timme om man så vill.
Jag har en tank som är 150cm och 3m3. 30.000 liter/150cm=200 Men oavsett, hur ska jag kunna se förbrukningen lättast? Ska man mäta inuti kanske med tumstock
 
Finns det inget nivårör så blir det svårt , bara mätning i tanken som gäller eller en flödesmätare på oljaröret., kostar en slant och kanske inte intressant när du ska ha VP senare.
 
  • Gilla
Ttette
  • Laddar…
Ttette Ttette skrev:
3m3. 30.000 liter
3m3 = 3.000 liter
 
  • Gilla
Rooten48 och 2 till
  • Laddar…
L lat skrev:
När du fått ordning på shunten, så köp en billig shunt-styrning så får du komfort & ekonomi på en gång.
Ska kolla på det, visste inte att det fanns knappt Tack!

L lat skrev:
Går det inte att vrida shunten till 0?
De kan kärva fast/bli beläggningar på den, då får man normalt vrida den fram & tillbaka tills den går lätt, lite längre för varje gång man vrider. Den ska gå "ganska" lätt att vrida på.

Om den går tillbaks till 0 men ändå släpper ut värme så får man normalt sett plocka isär & rengöra, men det är ett lite större jobb eftersom man då behöver stänga av & tappa ur åtminstone en del av pannan.
ja jag försökte göra rent den så gott jag kunde men gick inte mer, den går till 0 om än trögt. Kanske får ge mig på att plocka ut den vid tillfälle och göra en grundlig rengöring.
 
L lat skrev:
3m3 = 3.000 liter
‍♂️‍♂️‍♂️‍♂️ Jag som inte är med i skallen. Blev betydligt lättare nu, tack
 
J jonaserik skrev:
Inte säker, syns dåligt men är det manuell shunt så du vrider själv eller det med automatik
det är en manuell, vred med 0-10 skala på hur mycket den släpper ut till elementen.
 
Ttette Ttette skrev:
det är en manuell, vred med 0-10 skala på hur mycket den släpper ut till elementen.
Knepigt att springa upp/ner och ställa om efter utetempen, tempen i huset åker liksom jojo då. Men ni skulle få VP så det är kanske inte lönt att skaffa en reglering, kanske att hitta något på blocket för en billig penning. Sök då på shuntgrupp.
 
  • Gilla
Ttette
  • Laddar…
Ttette Ttette skrev:
Jag har en tank som är 150cm och 3m3. 30.000 liter/150cm=200 Men oavsett, hur ska jag kunna se förbrukningen lättast? Ska man mäta inuti kanske med tumstock
Enklast är det förstås om det finns nivårör. Då tejpar man ett måttband bredvid och läser lätt av på millimeternivå. Alltså +-2 liter noggrannhet.
Tumstock ner i tanken funkar också och blir exakt men krångligt och slabbigt.
Nivåmätare med snöre och flöte går att läsa av på centimeternivå så +-20 liter i ditt fall.
De är graderade i 10cm men man kan lätt uppskatta cm mellan strecken.
 
  • Gilla
Ttette
  • Laddar…
Vill tacka alla för hjälpsamma tips och all information, det var väldigt uppskattat!

En sista fråga bara innan vi låser den här tråden.
Bör jag vara orolig för den nedre mätaren? Gick upp sådär när jag fyllde på vatten i systemet. Har 1.5 bars tryck i expansionskärlet.
 
  • Manometer visar drygt 1,5 bar tryck, eventuell oro kring vattentryck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fel det ska vara 0,5 bar i kärlet vid tomt kärl. lyft säkerhetsventilen till noll på mätaren , fyll kärlet med luft till 0,5 och fortsätt så till det inte kommer vatten och trycket är noll. då ska det fortfarande vara 0,5 i kärlet. Klart fyll vatten till ca 1 bar
PS gick trycket upp fort eller sakta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.