F
Köket renoverades för två år sedan och en Ikea Glittran blandats sattes i köket. https://www.ikea.com/se/sv/p/glittran-koeksblandare-foerkromad-90222619/#content

Nu har det börjat droppa vatten från kranen. Har inte mätt mängden, kanske 1-2 droppar i minuten. Detta droppande lockar våra katter att hoppa upp och dricka från vasken. För att inte tala om att ljudet är störigt.

Är det verkligen rimligt att den går sönder så snabbt? Kan jag laga det själv på något vis, dålig packning eller något? Försökte skruva av ringen runt själva kranen men den sitter som berget.
 
ring ikea, du har 10 års garanti på blandaren
F Fideliox skrev:
Är det verkligen rimligt att den går sönder så snabbt?
Nej
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
F
T tergo skrev:
ring ikea, du har 10 års garanti på blandaren

Nej

Har tyvärr inget kvitto kvar.
 
Fairlane
Kolla ändå med Ikea. De har tagit reklamationer utan kvitto för mig. De ser att det är deras vara och brukar acceptera det.
 
  • Gilla
Fideliox och 2 till
  • Laddar…
När vi ville installera en Ikea-kran i tvättstugan vägrade rörmokaren göra det (om vi inte skriftligen intygade att vi själva skulle ta ansvar för alla framtida vattenskador pga kranen). Vi lämnade tillbaka kranen och installerade en annan.
 
  • Gilla
Christer G.V. och 2 till
  • Laddar…
F
Varit kontakt med Ikea. De kan inte erbjuda nya reservdelar, t ex packningar eftersom de använder keramiska som inte ska kunna läcka. Det går ju dock utmärkt att skruva isär skiten så jag vet inte vad problemet är.

Hursomhelst så erbjöd de pengarna tillbaka eller att jag får en ny glittran. Problemet då är att den nya saknar diskmaskinsavstängning så då behöver jag ändå fixa en ny kran och hålla på.

Blir nog att ta pengarna och köpa en riktig blandare istället.
 
Ja, nästa gång så tar du förhoppningsvis inte en på IKEA.
 
F
Stefan N Stefan N skrev:
Ja, nästa gång så tar du förhoppningsvis inte en på IKEA.

Inte mitt val, föregående ägare som satte in.
 
F
Har inte åtgärdat än men roade mig med att mäta upp det. Ca 20ml i timmen. Så om jag räknade rätt kommer det droppa ur ca 150l vatten per år. Nästan en hel dusch helt i onödan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.