Verkar som att taket blir från fr.o.m 1 November. Även om det inte kommer börja gälla från den 1:a, så kommer det retroaktivt.

Frågor:
1. Hur många % av priset ger man på elen som kostar mer än 100 öre?

2. Kommer det denna gången dras DIREKT på samma månadsfaktura? Ska inte vara otacksam men jag hade uppskattat om man slapp vänta till Maj på bidraget denna gången om risken är att man ändå landar på 10.000+/mån

3. Har timpris och kommer fortsätta mini-maxa hela vardagen så att så mycket förbrukning inte kostar över 100 öre men antar att även med timpris, så kommer stödet för 100+ öre?

4. Vad händer med alla som har skaffat ''vintertrygg''-avtal och bundit? Min granne band vintertrygg på 550 öre för Nov-Feb. Då kostar ju ALL hans el över 100 öre. Låtsas att det är 25% av priset över 100 öre du betalar, det gör att han bara ger 25% av 550 öre oavsett totalförbrukning?


En massa frågor men jag har inte hittat information om detta. Viktigaste frågan är 2 för mig.

Tack :)
 
Redigerat:
R
Z Zlatje skrev:
100 öre verkar taket bli på fr.o.m 1 November.
Källa tack.
 
  • Gilla
ARJU
  • Laddar…
100öre som tak är ju löjligt lågt.
 
Det där är ju bara ett förslag, som dessutom kom upp innan regeringsbildningen. Fråga 2 tror jag inte har berörts alls...

Men skulle förslaget klubbas så tolkade jag det som att man får betala allt upp till 100 öre, och sen 25% på överskjutande. Så din granne borde få betala 212,50 öre per kWh... (100 + 450*0,25)
 
R RoAd skrev:
Källa tack.
''Först ut var Moderaterna. M-förslaget gick ut på att staten skulle stå för tre fjärdedelar, 75 procent, av kostnaden över 1 krona per kilowattimme.''

https://www.nyteknik.se/energi/busch-dyrt-med-el-aven-med-hogkostnadsskydd-7039198

Så bra koll hade jag.. Som påpekat så är allt bara ett förslag ännu. Trodde det fanns mer information


''Därefter lovade M, KD, SD och L att ett högkostnadsskydd ska vara på plats den 1 november. De sade att de vill skynda på Svenska kraftnät så att verket kan komma med ett förslag tidigare än den 15 november.''
 
B
Detta är väl inget som alls diskuteras just nu,....
 
B Boan skrev:
Detta är väl inget som alls diskuteras just nu,....

Nej, och det har heller inte diskuterats i den här tråden på över två månader(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.