Hej,

Vi kommer inom några veckor att påbörja bygge av ett fritidshus på ca 75 kvadrat med loft. Elservisen och elmätaren har vi precis fått grävt och monterat av Vattenfall i ett markmätarskåp som vi satt på tomten.

Vi kommer förmodligen att köra Tibber eller annan leverantör med timmätning senare för att smart kunna styra luft-luftvärmepump och laddning av elbil m.m.

Men frågan är, vad ska vi köra för elhandelsavtal under byggtiden?

Om vi kör ett vanlig avtal vill man ju ha ett med minimal uppsägningstid så man kan göra skiftet till nytt avtal när man börjar bli klar, vilka tillhandahåller minsta möjliga uppsägningstid?
 
tommib
Det är väl bara att kolla på Elskling eller liknande och se vad de föreslagna avtalen har för uppsägningstid. När jag kollar som hastigast ligger uppsägningstiden på 0-1 månad. Om du ligger kvar på ett månadsmätt avtal, vilket jag antar att du vill ha under byggtiden, så spelar den månaden ingen roll.
 
  • Gilla
larsha1
  • Laddar…
När jag byggde så fick jag byggström på tillsvidare avtal = dyrt.
Enligt nätägaren så var det som fanns! Ta det eller låt bli mer eller mindre.
I slutändan blev det ca 400 - 500 kr dyrare under byggtiden. Småpengar i sammahanget.
Men jag kommer aldrig ha dem som elleverantör, bara som nätägare.
 
tommib
Om det är en tillfällig inkoppling så är det så det fungerar, då är man bunden till nätägaren. Här uppfattade jag det som att TS hade fått den permanenta inkopplingen av mätaren redan, i ett markmätarskåp, och att nätägaren inte kommer vara inblandad något mer. Därmed är TS friare att välja avtal.

Eftersom det ändå är till bygge man ska använda elmatningen tänker jag att man inte kan vara särskilt flexibel i sin elförbrukning och att det därmed inte lönar sig med ett timspotavtal. Byggarna inte lär acceptera att jobba på natten.
 
Precis, det stämmer, det är permanenta anslutningen som är indragen. Jag tecknade nu ett rörlig avtal som får löpa under byggtiden utan bindningstid så jag rätt flexibelt kan ändra när vi är klara.

Jag ska köpa extra underställ till byggarna så de inte kör allt för aggressivt med byggfläktarna :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.