Hej


Min första post här på forumet, hoppas någon kunnig kan hjälpa till.


Har nyligen flyttat och på den nya adressen är det gammalt värmesystem, nämligen oljeuppvärmning. Detta måste vi hanka oss fram med under vintern då bergvärme är omöjligt att få tag på inom närmsta månader.

Då till mina funderingar efter några veckors användning.

Jag får känslan av att den drar onödigt mycket olja. Har precis (12 dagar sedan) fyllt på men tycker redan mig se hur det sjunkit markant på mätaren. Kanske inget konstigt efter två veckors användande men vi har bara kört den några (ca 4) timmar om dagen då vi vill försöka spara så mycket som möjligt i dessa tider. Eller är detta dumt?

Kan man åtgärda något för att minska oljeförbrukningen själv? Eller kan det var någon inställning som är fel, typ luftintag eller liknande?

Ligger mellan 70-80 grader i pannan.

Hoppas inte det blev för mycket text här.
Tack på förhand
 
  • Äldre uppvärmningspanna märkt "EURONOM" med anslutna reglage, mätare och en röd cirkulationspump i ett pannrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har för mig att om en brännare på 25kW går en timme då drar den ca 2L
( och då blir värmetillskottet 25kWh )

Som referens drar mitt hus (90kvm + 90kvm källare och ca 22C inne) ca 100kWh värme / dygn vid 10C

Sen får du kolla på tank hur stor tankvolym du har och gissa lite hur mycket det gått.
Då jag hade oljetank så visade den mätaren extremt grovt .. typ 100L , men då var tanken på ca 2.5kbm.
Använde dock aldrig oljebrännaren utan körde på dåvarande Luft/vatten värmepump & elpatroner istället.
Pannan och brännaren hade inte varit på senaste 10 åren innan jag köpte kåken och vågade inte dra igång den.
 
  • Gilla
Ttette
  • Laddar…
Sänkt innetemperatur minskar energiförbrukningen med ca 5% per grad svalare man har inne i bostaden. Oavsett vad man har för panna.
 
  • Gilla
Ttette
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Har för mig att om en brännare på 25kW går en timme då drar den ca 2L
( och då blir värmetillskottet 25kWh )

Som referens drar mitt hus (90kvm + 90kvm källare och ca 22C inne) ca 100kWh värme / dygn vid 10C

Sen får du kolla på tank hur stor tankvolym du har och gissa lite hur mycket det gått.
Då jag hade oljetank så visade den mätaren extremt grovt .. typ 100L , men då var tanken på ca 2.5kbm.
Använde dock aldrig oljebrännaren utan körde på dåvarande Luft/vatten värmepump & elpatroner istället.
Pannan och brännaren hade inte varit på senaste 10 åren innan jag köpte kåken och vågade inte dra igång den.
Tack!
Ska kolla det mer noggrant, brännaren också. Har 3m3 tank så kan bli svårt att se exakt.
Ett streck = 1cm = ca 200L
Storleken är 115+130kvm på huset så kanske drar iväg en del ändå
 
J Josth skrev:
Sänkt innetemperatur minskar energiförbrukningen med ca 5% per grad svalare man har inne i bostaden. Oavsett vad man har för panna.
Attans då, kanske där det största problemet ligger för mig då. Tyvärr kan jag inte ställa ner temperaturen något mer då shunten som justerar vattnet ut på elementen inte funkar som den ska. Kan som lägst skicka ut 42c vilket är alldeles för varmt just nu (7-10c utomhus).

Inte vet du om det drar onödigt mycket olja ifall man stötvis kör ut värme på elementen 1-2 gånger om dagen istället för kontinuerlig drift?
Pannan är alltid varm för varmvatten men stänger av cirkulationspumpen.
Kanske inte sparar så mycket i slutändan ändå på detta sätt.
 
Enligt shunten så står den på ca 2 av 10 och då går det inte mycket värme ut. Att försöka få ner tempen ut är nog svårt då nästan lägsta läge redan är på plats. Tempen i pannan är bra , den ska jobba mellan ca 80 -85 och 70 C. .Sedan, det finns ingen värmekälla idag som kan mätta sig med olja att värma, ska vara gas då men räcker inte ända fram
 
  • Gilla
Ttette
  • Laddar…
lite offtopic men vad kostar villaoljan idag?
 
Cirka 20 kkr m3 inget gratis.


Edit ca 10 000 kWh m3
 
Ttette Ttette skrev:
Tack!
Ska kolla det mer noggrant, brännaren också. Har 3m3 tank så kan bli svårt att se exakt.
Ett streck = 1cm = ca 200L
Storleken är 115+130kvm på huset så kanske drar iväg en del ändå
Hade ett likvärdigt hus i storlek, byggt - 74
Räknade med att göra av minst 3 m3 med 3st småbarn hemma
 
Ttette Ttette skrev:
Inte vet du om det drar onödigt mycket olja ifall man stötvis kör ut värme på elementen 1-2 gånger om dagen istället för kontinuerlig drift?
Du tjänar inget på det om vi pratar så korta perioder som några timmar.

Bättre att köra ut en jämn & kanske lite lägre temp så att du blir av med fukten.
 
Om du öppnar den övre högra luckan, så ska det sitta en "baffel" (lucka) längst in som ska vara i inskjutet (stängt) läge.
Detta för att inte direkt skicka upp värmen i skorstenen.
 
  • Gilla
Ttette
  • Laddar…
L lat skrev:
Du tjänar inget på det om vi pratar så korta perioder som några timmar.

Bättre att köra ut en jämn & kanske lite lägre temp så att du blir av med fukten.
Det hade varit önskvärt men eftersom det inte går att få ner temperaturen något mer med shunten så var detta min ”lösning” om än inte så speciellt bra då vad det verkar
 
Du får väl vrida ner på ventiler/termostater på elementen och stortröja + raggsockor på.
 
L lat skrev:
Om du öppnar den övre högra luckan, så ska det sitta en "baffel" (lucka) längst in som ska vara i inskjutet (stängt) läge.
Detta för att inte direkt skicka upp värmen i skorstenen.
Inte den man stänger när man använder sig utav elpatron för att slippa spilla värme eller är jag fel ute?
Och måste jag låta pannan kyla ner sig? Kändes väldigt varmt när jag kände på luckan nu. Tack för alla tips
 
J jonaserik skrev:
Du får väl vrida ner på ventiler/termostater på elementen och stortröja + raggsockor på.
haha ja det är antingen eller verkar det som
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.