Hej! Vi håller på att bygga ett vinterisolerad uterum. Stommen/grunden är ett tidigare tralldäck. Har lagt asfabordskiva i botten, sen isolering och avslutar med byggplast innan jag ska lägga golvspånskiva. På golvskivan tänkte jag lägga vinylgolv. Vilken typ av golvspånskiva ska man välja? Räcker det med en vanlig golvspånskiva eller ska man välja en som är klassad som V313? Kommer inte ha någon uppvärmning permanent i uterummet. Kommer en golvspånskiva V313 att lukta/avger gaser när det blir varmt i uterummet? Återförsäljaren har inte kunnat svara på mina frågor. Hoppas att någon i detta forum kan hjälpa mig med tips på vad jag ska använda. Tack på förhand för era svar.
 
Tomture61
V313 är fukttrög , används i tex badrum .
Aldrig hört att man plastar i golvkonstruktioner . Om du använder vinylgolv ska du nog skippa diffspärr under spånet , man ska inte bygga in ngt i 2 st fuktspärrar .
Ang uppvärmning av isolerade byggnader , håll minst + 16 gr , detta för att daggpunkten ej skall hamna innanför ev diffspärr / diffbroms . Kallställa kan man göra men det är mindre bra för ytskikten i byggnaden + risk för mögel i inredningen , man kan råka ut för att det är kallare i byggnaden än utanför också , då sätter sig fukten i sånt som är känsligt .
Allt annat än min. +16 gr är en risk .
Mao. kör vanligt golvspån och kallställ inte en isolerad byggnad .
 
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.