Skulle vilja koppla in en PAX fläkt i bad/duschrummet.

Den skulle sitta vid ventilerna och ge den fuktiga luften en extra skjuts ut samt att fläkten skulle helst
vara timerstyrd. Att den går igång när man tänder i taket men att den går i ca 20min efter det att man har släkt.

Hur gör man det?

Drar man sladden på väggen eller hur blir själva installationen?
 
Du köper en Pax fläkt med önskad funktion inbygd, klammrar EKK/EKLK på väggen och sätter en tvåpolig brytare
 
Ta kontakt med din "huselektriker" som hjälper dig med detta. Tycker inte om när "hemmapulare" går in i våtutrymme och gör en elinstallation. I våtutrymme och utomhus är faran med elchock som störst.
 
spindel skrev:
Ta kontakt med din "huselektriker" som hjälper dig med detta. Tycker inte om när "hemmapulare" går in i våtutrymme och gör en elinstallation. I våtutrymme och utomhus är faran med elchock som störst.
Har inte skrivit att jag tänker göra det själv, däremot vill jag ha mer kunskap innan kontakt med elektriker.
 
Själv har jag en fläkt som har kombinerad tid och fuktstyrning. När det blir för fuktigt så sätter den igång själv och när rätt fuktighetsnivå har nåtts så går den i 10min till. Fuktighetsnivå och tid ställer man in själv efter tycke och smak.
 
Har hört från en ventilations man, att man inte ska sätta en PAX fläkt på befintlig ventilations uttag, om det finns en central fläkt. PAX'en kan skapa obalans i ventilationen, och pumpa fuktig luft til dom andra rummen i huset.
Istället skal man sätta PAX fläkten på egen kanal ut av badrummet.

mvh Peter
 
peqvi skrev:
Har hört från en ventilations man, att man inte ska sätta en PAX fläkt på befintlig ventilations uttag, om det finns en central fläkt. PAX'en kan skapa obalans i ventilationen, och pumpa fuktig luft til dom andra rummen i huset.
Istället skal man sätta PAX fläkten på egen kanal ut av badrummet.
Det stämmer, dock är det ju väldigt vanligt med självdrag i lite äldre hus. Då brukar varje badrum ha en frånluftskanal via en egen pipa i murstocken. Har man en sådan konstruktion fungerar en PAX-fläkt i badrummet alldeles utmärkt.
 
Tack för infon ang. fläktsystemen.
Nu är det ett litet äldre hus så den har en egen frånluftskanal.
 
Sätter du en Pax vertikalt ska du INTE använda en med kallrasskydd, om man gör det kommer man att få fukt i det övre lagret och därmed en lagerskada.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.