Claes Sörmland
X xhosa skrev:
Dör jag bor har kommunen en regel som säger att det måste vara fritt 4,5 m över gatan från tomtgränsen och utåt.. Jag antar att de gäller leveransbilar från PostNord eller utkörning av matkassar.
Det är begripligt men lite jobbigt som fastihetsägare.
Å andra sidan kan man uppenbarligen ha ett mammutträd på tomten med en höjd på mellan 50 och 85m men jag tror inte de har tänkt i de banorna.
:0)

Detta skiljer sig ju från trådens fall eftersom kommunen då är ägare av de gatufastigheter som har lösts in och på det sättet har ställts i ordning som allmän plats. I de fall har kommunen som fastighetsägare rätt att kapa inträngande grenar från tomterna på gatufastigheter som orsakar olägenhet efter att fastighetsägaren först själv har erbjudits möjlighet att genomföra åtgärden (3 kap. 2 § jordabalken). Utförandet står då kommunen för.

Kommunen har betydligt svårare att ställa krav på tomtägarna att kapa grenar på sina träd. De kan givetvis informera, fråga efter det och t o m skrämmas men det är svårt att ta det längre. Kommunen har ju möjlighet att själva kapa grenarna om de orsakar olägenhet.
 
Redigerat:
M -MH- skrev:
Känner inte till varken t1 eller hombre, är det dina kompisar?

Full fart, tar paus i isoleringen av vinden just nu. Tackar som frågar! (y) :p

Du är inte bara en dålig jurist, utan även ganska otrevlig.:thinking:
t1 juristlinjen din orakade testikelsack! tar paus? huh du verkar mest gnalla och komma med anledning till varfor saker inte gar.. du ar inget annat an karring! isolering huh!
 
C centermin skrev:
Men jag ar ocksa en jurist och kan ibland vara en skitstovel
Antar att detta var ett skämt?
C centermin skrev:
om ditt trad hanger over en annans mark SKALL du efter tillsagelse inom rimlig tid atgarda det. Jordabalk 3 kap 2 § 1 St.
Hur kan du tolka lagen så?
Textutdrag från svensk lag med fokus på regler om trädgrenar som tränger in på annans fastighet.
Det finns ingen skyldighet för trädets ägare att åtgärda något alls. Hur kan du läsa ut något sådant i det lagrum du hänvisar till? Eller var även detta ett skämt? :thinking:
 
  • Gilla
Elektra och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Antar att detta var ett skämt?
Hur kan du tolka lagen så?
[bild]
Det finns ingen skyldighet för trädets ägare att åtgärda något alls. Hur kan du läsa ut något sådant i det lagrum du hänvisar till? Eller var även detta ett skämt? :thinking:
2mom sotis! agaren bereds tilfalle till atgard. vari laser du dig till skamtet? jag driver ingen komediklubb retard
 
C centermin skrev:
agaren bereds tilfalle till atgard.
Det betyder att trädets ägare ska få möjlighet att själv ta bort det som tränger in. Inte att trädets ägare måste göra något. Jag hoppas som sagt verkligen att du skämtar med oss.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det betyder att trädets ägare ska få möjlighet att själv ta bort det som tränger in. Inte att trädets ägare måste göra något. Jag hoppas som sagt verkligen att du skämtar med oss.
Och om han inte kan det, sag t.ex. pga. alder eller sjukdom eller tidsbrist?

edit. dessutom, inte "far" utan "SKALL"!
 
C centermin skrev:
Och om han inte kan det, sag t.ex. pga. alder eller sjukdom eller tidsbrist?
Vem är han? Trädets ägare? Trädets ägare behöver inte motivera varför han inte gör något. Trädets ägare har ingen skyldighet att ta bort varken grenar eller rötter som tränger in på grannfastigheterna. Trädets ägare måste dock acceptera att ägarna av grannfastigheterna tar bort det som tränger in om trädets ägare väljer att inte ta bort det själv.
 
  • Gilla
  • Älska
MagicFingers och 2 till
  • Laddar…
C centermin skrev:
Och om han inte kan det, sag t.ex. pga. alder eller sjukdom eller tidsbrist?
fan ar det som jag skrivit hittills?

lamna mig i fred mannen. du letar anledning till att braka och jag har annat att gora. SSCHHT!!!.. !:rolleyes:
 
  • Haha
Pin
  • Laddar…
C centermin skrev:
fan ar det som jag skrivit hittills?

lamna mig i fred mannen. du letar anledning till att braka och jag har annat att gora. SSCHHT!!!.. !:rolleyes:
Jag förstår du är arg på dig själv.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Jag förstår du är arg på dig själv.
vilken del av "att lamna mig i fred" ar det som du inte forstar? hitta nagon annan att trakassera. den har saken ar avverkad for mig, killen borde ha lost det och det finns nagra incels som hanger pa forumet eggar varandra och min losning var den som fallde avgorandet till en framgansrik slutsats! Det ar vad jag tar med harifran.

sa allihop, fuck off!:mad:
 
C centermin skrev:
vilken del av "att lamna mig i fred" ar det som du inte forstar? hitta nagon annan att trakassera. den har saken ar avverkad for mig, killen borde ha lost det och det finns nagra incels som hanger pa forumet eggar varandra och min losning var den som fallde avgorandet till en framgansrik slutsats! Det ar vad jag tar med harifran.

sa allihop, fuck off!:mad:
Den delen som handlar om vem det är du pratar med. Om det är internt i ditt eget huvud eller externt med någon annan. Jag tror det var internt och att du är din egen låtsaskompis.
 
Helena S Helena S skrev:
Fråga vägföreningen om det är er björk som avses. Om ja, på vilket sätt är grenarna i vägen och meddela avvikande uppfattning och om de ändå vill ta ner grenar säg att du kommer vidta juridiska åtgärder för olovligt förfarande (eller vad den juridiska termen heter). Om nej, fine.
Du har ju dessutom bildbevis på att grenarna inte hänger i vägen för någon.
Kan ju vara så att man tycker att grenarna skymmer gatlycktan och den hänger en bra bit ut på allmänningen och dom är några jäklar på att skita ner, så kanske inte märkligt att man påtalar det.
 
W
H henk2055 skrev:
Hej

Vi fick ett lite småsurt utskick från vägföreningen. Det var ett allmänt utskick men då det inte är så många som har större träd på sina tomter i området, och att vi såg en gubbe här för ett tag sedan som tog massa kort på vårt träd så känner vi oss rätt träffade, Det står ordagrant så här:

"Träd och buskar får inte växa ut över gång/cykelväg, trottoarer och bilvägar. Åtgärdas inte detta tingas föreningen låta en entreprenör ta bort den växtligheten. Konstaden för dessa insatser kommer debiteras berörd fastighet."

Vi har en stor björk som hänger ut lite över en gång och cykelväg, men den är på inget sätt ivägen för någon.
Vad har vi för rättigheter, och skyldigheter i ett sådant här fall? Jag vet att man får ta ner grenar som hänger in på gränsande fastihet, men det här med att låta en entreprenör göra det och skicka räkningen till berörd fastighet, är det ok?

Jag tror på dialog och ingenting har föranlett det här utskicket, ingen har pratat med oss innan.
Tror knappast detta forum kan bota den som har problem med att träd har grenar som naturligt och vackert inte växer lika inrutat som er vägförening verkar vara. En helt annan typ av hjälp verkar behövas.
 
C centermin skrev:
vilken del av "att lamna mig i fred" ar det som du inte forstar? hitta nagon annan att trakassera. den har saken ar avverkad for mig, killen borde ha lost det och det finns nagra incels som hanger pa forumet eggar varandra och min losning var den som fallde avgorandet till en framgansrik slutsats! Det ar vad jag tar med harifran.

sa allihop, fuck off!:mad:
Ingen aning om varför du är så arg, men det är nog inget jag kan påverka. Men jag vill be dig att använda åäö när du skriver här, då det blir mycket lättare att hänga med. Det är rätt enkelt att fixa numera även om du har ett tangentbord utan de tecknen. Säg till om du behöver guidning.
 
  • Gilla
MichelleW och 3 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det kommer balla ur mycket mer snart ska du se!
Jag ber om ursäkt för att jag är synsk.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
MichelleW och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.