Om man isolerar en låda rejält. Lufttät. Ingen värme tillförd.
Det är -20C grader utanför lådan, hur varmt är det då i lådan?
-20C??
4C?

Min tanke är att bygga en isolerad låda runt min vattenpump och varmvattenberedare som jag har till min utedusch, för jag orkar inte montera ner och ta in den inför varje vinter.

(Vattentillförsel och beredaren är avstängd, dock omöjligt att tömma allt)

Funkar det?
 
Isoleringen gör ju att den värmeenergi som finns på insidan inte smiter ut, eller smiter ut långsammare. Om du inte använder vattenpumpen och inte tillför någon annan energi så kommer det ju vara samma temperatur på insidan av lådan som på utsidan, men med en liten fördröjning.

Isolering skapar ingen värme.
 
  • Gilla
gaia och 6 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Isoleringen gör ju att den värmeenergi som finns på insidan inte smiter ut, eller smiter ut långsammare. Om du inte använder vattenpumpen och inte tillför någon annan energi så kommer det ju vara samma temperatur på insidan av lådan som på utsidan, men med en liten fördröjning.

Isolering skapar ingen värme.
Precis min tanke.

Så om jag ska lösa det måste jag tillföra tex jordvärme 4c. Dvs försänka ett rör djupt ner i marken och leda den luften upp till lådan....kanske.,...
 
Cole123 Cole123 skrev:
Precis min tanke.

Så om jag ska lösa det måste jag tillföra tex jordvärme 4c. Dvs försänka ett rör djupt ner i marken och leda den luften upp till lådan....kanske.,...
Eller en elektrisk frostvakt inne i den. Har du bra med isolering så drar den inte så mycket. Din jordvärme kommer att kylas ned mer och mer ju mer luft som passerar...
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Cole123 Cole123 skrev:
Precis min tanke.

Så om jag ska lösa det måste jag tillföra tex jordvärme 4c. Dvs försänka ett rör djupt ner i marken och leda den luften upp till lådan....kanske.,...
Enklast är väl en frostskyddskabel ( tillför ca 10w/m )i den isolerade lådan eller?
 
pacman42 pacman42 skrev:
Eller en elektrisk frostvakt inne i den. Har du bra med isolering så drar den inte så mycket. Din jordvärme kommer att kylas ned mer och mer ju mer luft som passerar...
Hur funkar en sån frostvakt?
Går den kontinuerligt eller har den en termostat så den går igång när tempen faller för lågt??
 
Cole123 Cole123 skrev:
Hur funkar en sån frostvakt?
Går den kontinuerligt eller har den en termostat så den går igång när tempen faller för lågt??
Den går hela tiden då man stoppar i kontakten.
Man kan ju tex ha en timer för att begränsa hur länge den är på eller på andra sätt styra strömmen till kontakten när den ska var på.

EDIT de används oftast för att hålla stuprör och div andra rör lite isfria iaf.
Jag har en under utedelen till värmepumpen så att det inte isar för mycket under den på vintern.
min är på 2m så den drar ju 20W 24/7 (ca 15kWh i månaden) men det struntar jag i bara det finns en isfri väg ned till stenkistan brevid
 
  • Gilla
Cole123
  • Laddar…
Frostvakten var "dyr".
Enklast vore kanske att bara ha en 5 el 10ws ledlampa som kontinuerligt lyser i lådan och tillför energi :)
Billigt iallafall
 
Cole123 Cole123 skrev:
Frostvakten var "dyr".
Enklast vore kanske att bara ha en 5 el 10ws ledlampa som kontinuerligt lyser i lådan och tillför energi :)
Billigt iallafall
Och det räcker nog om det är tillräckligt isolerat och ett litet utrymme. Men du bör övervaka att den är hel också. Hade kanske varit bättre med två 230V klassiska lampor i serie istället. Då håller de i princip för evigt.
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Cole123 Cole123 skrev:
Går den kontinuerligt eller har den en termostat
Frostvakt har termostat och ställes på min C . En 400 W kostar inte många kronor och är säkrare än glödisar som kan säga upp sig. Och då fryser det.
 
....men om utgångspunkten är att du inte använder denna dusch på vintern, varför tömmer du inte bara systemet på vatten och låter det vara? Du måste ju inte bära in det om det är tömt på vatten.
 
MathiasS MathiasS skrev:
....men om utgångspunkten är att du inte använder denna dusch på vintern, varför tömmer du inte bara systemet på vatten och låter det vara? Du måste ju inte bära in det om det är tömt på vatten.
Det är sjukt svårt att tömma allt vatten.
Jag har frusit sönder saker förut som borde ha varit tomma.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
E
Cole123 Cole123 skrev:
Om man isolerar en låda rejält. Lufttät. Ingen värme tillförd.
Det är -20C grader utanför lådan, hur varmt är det då i lådan?
-20C??
4C?

Min tanke är att bygga en isolerad låda runt min vattenpump och varmvattenberedare som jag har till min utedusch, för jag orkar inte montera ner och ta in den inför varje vinter.

(Vattentillförsel och beredaren är avstängd, dock omöjligt att tömma allt)
fråga en expert men inte via nätet
i verkligheten kostar 1000 kr
Funkar det?
 
Flytta in aparterna i närmsta byggnad och dra en ny PEM-slang så slipper du framtida problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.