Köpte en ny kamin från bauhaus (https://www.bauhaus.se/braskamin-fireplace-tuvalu-6-kw) och tänkte installera skorsten själv. Min plan var att sätta en modulskorsten i stål direkt på kaminen men lite osäker då manualen inte är solklar. följande står i manualen:
Anslutningshöjden kan bestämmas fritt, men får inte överstiga 1 meter mätt från kaminens överkant. Anslutningsrörets vågräta del måste vara minst 40 cm från taket. Tänk på att det i böjen på det lodräta och det vågräta anslutningsröret skall finnas en öppning för rengöring och att den ska kunna stängas tättslutande. 6 kW kaminer kräver ett anslutningsrör som är minst 50 cm långt.
För montage av anslutningsröret rekommenderar vi att man använder sig av ett dubbelmantlat väggstos. Bygg in väggstoset i skorstensväggen och anslut sedan kaminens anslutningsrör. Alla brännbara material inom 20 cm från väggstoset måste avlägsnas och ersättas med eldfasta material. Väggstoset måste byggas in tättslutande och noggrant!

Detta kan ju tolkas som att den enbart får anslutas horisontellt till existerande murad skorsten men när jag kollar andra modeller så står det inte där heller hur en stålskorsten får monteras direkt på kaminen. Har kontaktat både bauhaus och tillverkaren men får inget svar, de hänvisar bara till manualen. Är det möjligen så att alla kaminer får installeras med modulskorstener ovanpå, där finns det ju väldigt detaljerade installationsbeskrivningar, och så länge de säljs inom EU så uppfyller de kraven för detta (vikt osv)

Någon som har erfarenhet av att sätta in en modulskorsten själv? Vill ju komma igång med att elda nu när jag lyckats få tag i en kamin!
 
Kan ju tillägga att sotaren har bara sagt att men ska installera kaminen och skorstenen korrekt så känner att jag har haft otur med att få klarhet i mina funderingar. Vill ju inte bekosta en skorsten som sen blir underkänd av sotaren för att den inte är korrekt installerad
 
Kan tänka mig att det handlar om att det behövs 50cm oisolerat rör för att kaminen ska klara av att leverera 6 kW.

Du kan ju ha 50cm oisolerat startrör och sen övergå i helisolerad modul så länge du kan hålla 50cm mellan den oisolerade rördelen och väggar/tak
 
Hej!

Min kamin saknar också installationsbeskrivning med modulskorsten med följde modulskorstenens installationskrav och sotaren tyckte inte det var några konstigheter :)

Är du rädd för tyngden på kaminen brukar det ju gå att avlasta den med fäste någonstans.
 
ja det jag tänkte också men den sotaren som jag har pratat med säger att man måste följa manualen till punkt och pricka men står där bara angivet hur man gör för att ansluta till murad skorsten, den uppfyller ju EU standarer vilket jag antar är för en viss vikt på osv. Undrar om jag ska våga mig på att sätta in allt och se vad sotaren säger
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.