Hej! Vi ska bygga fritidshus i Höga kustens och funderar nu på uppvärmning. Först hade vi tänkt krypgrund och då luftvärmepump-element. Men nu har vi bestämt oss för att gjuta en platta och det känns ju dumt att inte lägga golvvärme då.. Förslag på uppvärmningssystem till det? Elpanna-(låg investeringskostnad men elpriserna..)luft/vatten värmepump-(hög investeringskostnad - hur mkt sparar vi och hur lång tid tar det innan vi har räknat hem investeringskostnaden?)Stugan är 87 kvm och kommer användas mest på sommaren men även resten av året så den kommer inte kallställas. Tacksam för input och förslag !
 
Det ni kommer sakna med enbart golvvärme är möjligheten till kyla under sommaren. Kan tänka mig att ni bygger med stora fönsterpartier och kanske nära vatten, då blir det ordentligt varmt av instrålning under sommaren. En bra luftvärmepump löser ju både värme-och kylbehovet på dessa kvm. Men så klart är ju golvvärme skönt på vintern.
 
M Myckling skrev:
Det ni kommer sakna med enbart golvvärme är möjligheten till kyla under sommaren. Kan tänka mig att ni bygger med stora fönsterpartier och kanske nära vatten, då blir det ordentligt varmt av instrålning under sommaren. En bra luftvärmepump löser ju både värme-och kylbehovet på dessa kvm. Men så klart är ju golvvärme skönt på vintern.
Gjuten platta utan golvvärme känns kallt men det kanske funkar?
 
Jag har liknande situation och bygger ett 70 m2 fritidshus med gjuten platta. Vi valde luft-luft värmepump för uppvärming eftersom det motsvarar vårt behov för tillfälle, värme vid behov och kyla vid behov. Elelement är backup värme och komplement i de rum luftvärmepumpen inte når.
Vi gjöt ändå in golvvärmerör i plattan med tanke på framtiden. Kanske någon vill i framtiden byta till golvvärme. Kostnaden för golvvärmeslingorna var överkomlig när jag la ut dem själv.
Jag vet inte om det här är vettig lösning eller inte, det får var och en bedöma själv :) .
 
Lite oavsett hur ni väljer skulle jag ändå rekommendera att ni planerar huset så att det skulle vara lätt att kallställa alternativt stänga till så att ni inte behöver värma så stora delar för att hindra vattnet från att frysa.

Luft-luft och en bra kamin skulle vara basen i mitt val i motsvarande situation.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
För 7-8- år sedan byggdes ett hus vid en sjö.
Som backup lade man slang i betongplattan men i hallen där man tar av sig våta kläder lade man elvärme under klinker samt elvärme i badrummet.
Det blev en bra LL-Vp med kyla samt en Nibe braskamin = perfekt.
Vatten buren golvvärme nyttjas inte då huset är välisolerad och öppen planlösning.
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
Jag är då utav den sorten att gjuter man en platta som ska stå där ett antal år så lägger man ner vattenburen golvvärme. Sen om man inte använder den .. okej då men förutstättningar kan ändras ( året runt boende) å det är väääldigt skönt å gå på.... luft luft som håller luften varm å elpanna som håller golvet liiite varmt....eller...!!?
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
För 7-8- år sedan byggdes ett hus vid en sjö.
Som backup lade man slang i betongplattan men i hallen där man tar av sig våta kläder lade man elvärme under klinker samt elvärme i badrummet.
Det blev en bra LL-Vp med kyla samt en Nibe braskamin = perfekt.
Vatten buren golvvärme nyttjas inte då huset är välisolerad och öppen planlösning.
Huset är till uthyrning via Novasol
Kolla in bilderna!

https://www.novasol.se/semesterhus/...us-perstorp-s01195?adults=2&children=0&pets=0
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.