Kan man ha snörasskydd som leder ned snön på sidorna av entrén istället för att hålla kvar all snö på taket?

Försöker läsa, googla och leta men jag finner inte så mycket. Jag inbillar mig att det är bra att få ned snön från taket om det går på vettigt vis.
Har jag ett rakt, vanligt snörasskydd så hålls snön kvar ovanför snörrasskyddet tills det blir tögrader och smälter. Vill man inte få ned snön om det går?

Hos oss gör det inget om det blir snöras på sidorna, bara vi slipper snö som fryser på trappen.
Jag inbillar mig att någon form av bockad plåt i vinkel skulle styra av snön ganska lätt, och hållbart. Vad tror ni om detta? För och nackdelar?
 
  • Röd trävilla med snötäckt tak och markerad plats för snöras över entrén.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Min erfarenhet är att snö inte funkar så, jag tror den kommer sitta kvar även om du gör en pil av något. Ett rejält entrétak skulle kunna ha den effekt du vill åt.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Min erfarenhet är att snö inte funkar så, jag tror den kommer sitta kvar även om du gör en pil av något. Ett rejält entrétak skulle kunna ha den effekt du vill åt.
Varför har då många snörasskydd längsmed hela taket och inte bara en bit mitt på?
 
För att din ide ska fungera om jag kan min snö korrekt , så behöver du skarpare vinkel som når högre upp på taket.
Annars fastnar bara snön i snörasskyddet.
Och dessutom måste troligen den bockade plåten vara rätt hög och kraftig.
Tänk att då det snöar lägger sig snön på taket och rasar inte ned direkt utan bygger uppåt på höjden till dess tyngden gör att snön släpper från underlaget alt det börjar tina och friktionen mot taket minskar.
Ligger då snö över höjden på plåten så håller det ihop snön. Ju högre över plåten ju mer håller det ihop.

Men annars skulle jag säga att ni kan göra en liten takkupa just där. Ser snyggare ut och får ungefär samma effekt.
 
M MrDizzy skrev:
För att din ide ska fungera om jag kan min snö korrekt , så behöver du skarpare vinkel som når högre upp på taket.
Annars fastnar bara snön i snörasskyddet.
Och dessutom måste troligen den bockade plåten vara rätt hög och kraftig.
Tänk att då det snöar lägger sig snön på taket och rasar inte ned direkt utan bygger uppåt på höjden till dess tyngden gör att snön släpper från underlaget alt det börjar tina och friktionen mot taket minskar.
Ligger då snö över höjden på plåten så håller det ihop snön. Ju högre över plåten ju mer håller det ihop.

Men annars skulle jag säga att ni kan göra en liten takkupa just där. Ser snyggare ut och får ungefär samma effekt.
Tackar! Ja, mina paintkunskaper... ;)
Jag försöker bara klura ut vad som blir enklast och klokast, skulle ev vara att bygga ut entrétaket en bit till så att det tar emot.
 
Rickard. Rickard. skrev:
[länk]
Ok, där ser man! Jag anade att det var anledningen.
 
Rickard. Rickard. skrev:
[länk]
Ja just det. Där ser man att jag glömt saker!
 
hsd
Ett grannhus har ett plogliknande skydd som hindrar ras över entredörren , det rasar fritt på vardera sidan
Plåttak där det dråsar ner plötsligt när solen tinat upp tillräckligt
 
  • Gilla
Dr.sjogren
  • Laddar…
Men det som är åvanför plogen, rasar det ner?
 
hsd
Inte samtidigt, brukar komma dagen efter om vårsolen jobbar på
 
  • Gilla
Dr.sjogren
  • Laddar…
Rickard.
Man får ju ta lite hänsyn till vars man bor också. Det som funkar i kalmar behöver ju inte nödvändigtvis fungera i Gällivare och rekommendationerna försöker ta hänsyn till hela landet utan att överdriva för mycket. Inte så lätt att få ihop det egentligen.
 
  • Gilla
Dr.sjogren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.