Hej,
Jag tänkte bygga en MDF-låda mha 45-graders gerade/kapade skivor, så att jag slipper skarvar där sidorna sätts ihop. Vilka kexmaskiner fixar detta? Finns det någon modell som är ok men inte alltför dyr, då jag inte kommer att använda den alltför ofta. Festool Domino går bort mao :)

Tacksam för svar.
 
fast jag är tveksam till att du kan kexa girade hörn över huvudtaget.
 
Jodå, det går bra att kexa gerade hörn i MDF. Om skivan är tunn, måste man i regel bygga på anhållet en aning. Annars hamnar spåret fel så att kexet sticker ut på utsidan. Lite svårt att förklara.

Jag har skaffat Domino, så jag har en Dewalt DW 682K med anhållspåbyggnad, specialbyggd låda och ca 1800 kex över...
 
...Och den kostar? :)

Förresten skulle jag vilja använda 12 mm MDF, så det kanske blir lite knivigt.

/Alko
 
Jag köpte min kexmaskin på ClasOlsson, visst det är ingen Festool, men jag visste inte hur mycket jag skulle använda den, så jag började lite småskaligt.

Men jag kan varmt rekommendera den, mycket trivsam!!!
 
Jag svarar Alko i ett PM
 
naresjo skrev:
Jag köpte min kexmaskin på ClasOlsson, visst det är ingen Festool, men jag visste inte hur mycket jag skulle använda den, så jag började lite småskaligt.

Men jag kan varmt rekommendera den, mycket trivsam!!!
Coolt, den ska ju vara rejält nedsatt (298), om man nu får tag på den vill säga.
Fixar den 45graders gerade skivor för skarvlös fog tror du? Det är säkert att begära för mkt av en så pass billig maskin dock!

/Alko
 
Jag behöver nog inte påpeka att jag är nöjd med Dominon. Jag bor, som man kan läsa till vänster, i Västmanland. Närmare bestämt Västerås. Du är välkommen att komma förbi och kexa dina delar hos mig.

Annars kanske man kan hyra en kexmaskin?
 
Jätteschysst!
Bor dock en bit ifrån, i Uppsala (norrlänningarna kommer att skratta...), och det är ju alltid angenämnt att ha anledning att köpa nya verktyg :)

Dock var Co/tech-kexfräsen slut på Classe, får kolla upp lite annat låpris trots att jag lovat mig själv att bara köpa bra prylar.
Förrsten, i kvällens koja-till-slott använde de Domino för att bygga en MDF-soffa....

Mvh/
A
 
Jag hade en kort PM-diskussion med Alko om möjligheten att foga ihop gerade hörn med Dominon i stället för kexmaskinen.

Jag kollade på maskinen och lådan med dominobrickor igår, och kunde konstatera att de kortaste Dominobrickorna är 30 mm långa. Det betyder att minsta fräsdjup blir 15 mm (eftersom det måste göras symmetriskt i detta fall)

Om man räknar lite på det, kan man konstatera att den teoretiskt tunnaste skivan man skulle kunna foga med dominon är 14,14 mm tjock. I praktiken betyder det att man endast kan anvämda dominon för MDF-skivor som är 16 mm och därutöver.

Med kexmaskinen klarar man till och med 10 mm skivor.

Se där! Ett utmärkt argument för att behålla kexmaskinen! Tack Alko!
 
mattiasp skrev:
Jag hade en kort PM-diskussion med Alko om möjligheten att foga ihop gerade hörn med Dominon i stället för kexmaskinen.

Jag kollade på maskinen och lådan med dominobrickor igår, och kunde konstatera att de kortaste Dominobrickorna är 30 mm långa. Det betyder att minsta fräsdjup blir 15 mm (eftersom det måste göras symmetriskt i detta fall)

Om man räknar lite på det, kan man konstatera att den teoretiskt tunnaste skivan man skulle kunna foga med dominon är 14,14 mm tjock. I praktiken betyder det att man endast kan anvämda dominon för MDF-skivor som är 16 mm och därutöver.

Med kexmaskinen klarar man till och med 10 mm skivor.

Se där! Ett utmärkt argument för att behålla kexmaskinen! Tack Alko!
Kan man inte kapa dominobrickorna om man har skivor tunnare än 16 mm?
 
Jo, jag räknade lite på det också. Den minsta fräsdjupsinställningen på dominon är 12 mm. I det fallet blir minsta teoretiska skivtjockleken 12,02 mm, dvs i praktiken nästa större skivtjocklek, dvs 16 mm.
 
Problem (bristfälliga konstruktioner) är till för att lösas. Det stämmer att djupanhållet på Dominon är min 12mm, men om man sågar till 15 mm vp rör (vet inte om de fortfarande tillverkas, annars bör det funka med 16 mm också) i olika längder, så är det problemet löst också.

Illustrationer och en utökad manual finns här: (på sid. 19)
http://festool.home.att.net/public/Unreleased-Domino.pdf
 
Tack för den Pdf:en! Mycket bättre än den ganska taffliga manual som medföljde maskinen.

Festools manualer är nästan alltid så dåliga att man skäms.

Vi kanske kan enas om att Festools manualer är i stort sett undantagslöst sämst av alla kvalitetstillverkares manualer? Endast Power superDuper och andra kinesiska lågprismärken håller sig med sämre manualer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.