Unikt namn
M Mum skrev:
Det hänger en kraftig gren som om den hamnar i huvudet på barn eller vuxna kan orsaka skador och i värsta fall dödsfall. Det kanske man kan räkna ut utan att bli påmind av en styrelse som brukar ha en del annat att göra. Att de tar i och talar om konsekvenser, vad som händer om det inte åtgärdas så man slipper ha långbänk i en så viktig fråga som att skydda förbipasserande som inte skall behöva titta i himlen över försumliga tomtägare.
MUM
Hur vanligt är det att björkar orsakar personskador på förbipasserande vid en gång-cykelväg utanför en villatomt? Har det i Svensk historia någonsin inträffat?

Framförallt vore det intressant att jämföra risken med mer sannolika scenarion, tex att en stressad/ouppmärksam/mobilanvändande bilist helt enkelt kör över den förbipasserande fotgängaren.
 
  • Gilla
harry73 och 1 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Min spontana tanke är att det är grenarna som hänger ut över gräsmattan som är mer akut.
Om en del av grenarna över vägen tas bort bör en del av trädets grenar åt andra håll kapas för att balansen ska behållas för annars finns risk att trädet faller på gräsmattan eller huset.
 
A ArneTW skrev:
Hur långt är ett snöre...
Att beskära Björk det gör man under midsommar annars kan trädet blöda mycket sav
Om vi utgår att du vet skillnaden mellan tomt/fastighet/vägområde.

Om vägföreningen fäller buske/träd som uppenbart står på vägområdet vet jag inte att TS bössa är laddad med torrt krut i rätten.

Du får gärna ge ett exempel.

Jag säger inte att det inte skulle bli bråk men att det är självklart är inte korrekt.

/ARW
 
En liten undran:
Vems är/var står äppelträdet som hänger ut över häcken och ner på gräsmattan? (Med en stege under trädet)
 
H henk2055 skrev:
Hej

Vi fick ett lite småsurt utskick från vägföreningen. Det var ett allmänt utskick men då det inte är så många som har större träd på sina tomter i området, och att vi såg en gubbe här för ett tag sedan som tog massa kort på vårt träd så känner vi oss rätt träffade, Det står ordagrant så här:

"Träd och buskar får inte växa ut över gång/cykelväg, trottoarer och bilvägar. Åtgärdas inte detta tingas föreningen låta en entreprenör ta bort den växtligheten. Konstaden för dessa insatser kommer debiteras berörd fastighet."

Vi har en stor björk som hänger ut lite över en gång och cykelväg, men den är på inget sätt ivägen för någon.
Vad har vi för rättigheter, och skyldigheter i ett sådant här fall? Jag vet att man får ta ner grenar som hänger in på gränsande fastihet, men det här med att låta en entreprenör göra det och skicka räkningen till berörd fastighet, är det ok?

Jag tror på dialog och ingenting har föranlett det här utskicket, ingen har pratat med oss innan.
Trafikverket har regler för hur vägbanans framkomlighet ska vara och se ut.
Vsf skall inspektera gemensamhetsanläggningen fortlöpande och vidtala aktuell medlem om röjning grenar m.m.
Om inte medlem åtgärdar ska vsf utföra åtgärd.
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Är det 4,6m fri höjd som gäller även för gång/cykelvägar?

Lokalt här är det mer problem med häckar som tar bredd av redan smala trottoarer än träd.

Jag ser inget problem med björken på bild, men bilden kanske inte representerar verkligheten?
Illustration av två lastbilar vid kantsten med mätangivelser för fri höjd över väg och cykelbana.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Unikt namn och 3 till
  • Laddar…
H
H henk2055 skrev:
Hej

Vi fick ett lite småsurt utskick från vägföreningen. Det var ett allmänt utskick men då det inte är så många som har större träd på sina tomter i området, och att vi såg en gubbe här för ett tag sedan som tog massa kort på vårt träd så känner vi oss rätt träffade, Det står ordagrant så här:

"Träd och buskar får inte växa ut över gång/cykelväg, trottoarer och bilvägar. Åtgärdas inte detta tingas föreningen låta en entreprenör ta bort den växtligheten. Konstaden för dessa insatser kommer debiteras berörd fastighet."

Vi har en stor björk som hänger ut lite över en gång och cykelväg, men den är på inget sätt ivägen för någon.
Vad har vi för rättigheter, och skyldigheter i ett sådant här fall? Jag vet att man får ta ner grenar som hänger in på gränsande fastihet, men det här med att låta en entreprenör göra det och skicka räkningen till berörd fastighet, är det ok?

Jag tror på dialog och ingenting har föranlett det här utskicket, ingen har pratat med oss innan.
Prata med vägförening och fråga vad de stör sig på, spela in. Det kan vara att det kan vara vägen för räddningsfordon, gatubelysning. Vintertid om snö gör att grenar hänger ner mer, grenar som släpper snö? Fråga dem och kolla om det finns några riktiga orsaker eller om det bara är gnäll.
 
  • Gilla
Sommartorparn
  • Laddar…
Vi har en gruppträd i ena hörnet av tomten, en dag när jag kom hem från jobbet hade kommunen eller om det nu är Trafikverket som ansvarar för vägen genom samhället helt sonika kapat av den gren som gick mot vägen på ett av träden i gruppen. Motsvarande ca 1/3 av det trädets krona. Ingen frågade, å andra sidan fick jag heller varken räkning eller bråkade om saken efteråt. Tycker trädet blev lite osymmetriskt, å andra sidan har vi talat i snart tio år om att ta ned dom och plantera något annat just där istället...
 
Claes Sörmland
bibl bibl skrev:
Vi har en gruppträd i ena hörnet av tomten, en dag när jag kom hem från jobbet hade kommunen eller om det nu är Trafikverket som ansvarar för vägen genom samhället helt sonika kapat av den gren som gick mot vägen på ett av träden i gruppen. Motsvarande ca 1/3 av det trädets krona. Ingen frågade, å andra sidan fick jag heller varken räkning eller bråkade om saken efteråt. Tycker trädet blev lite osymmetriskt, å andra sidan har vi talat i snart tio år om att ta ned dom och plantera något annat just där istället...
När det är allmän väg så gäller annan lagstiftning (väglagen) som ger väghållaren vissa rättigheter att röja vegetation. I TS fall är det enskild väg som förvaltas via en samfällighetsförening och då är det istället anläggningslagen som ger vägföreningen vissa rättigheter enligt det anläggningsbeslut som är fattat av Lantmäteriet. Så inte jämförbart 1:1. Men likheter finns ofta.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
hsd
kvirre kvirre skrev:
[bild]
Måtten varierar beroende på vart man bor och det gäller väl bara i samhällen
Kapar du grenar ska det inte lämnas stumpar, kapa jämt med stam så självläker snittet
 
  • Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
(sluta innan grenen nyper),
Inte så enkelt som det låter... :giggle:
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
C centermin skrev:
nagot som ar grunden till varfor jag blev jurist, namligen om ditt trad hanger over en annans mark SKALL du efter tillsagelse inom rimlig tid atgarda det. Jordabalk 3 kap 2 § 1 St.
Du är en dåig jurist om det är din tolkning av Jordabalken.
 
  • Gilla
Elektra och 2 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Du är en dåig jurist om det är din tolkning av Jordabalken.
objektiv tolkning enl. ordalydelsen hombre. direkt hamtad ur "Tolkning och tillämpning" fran T1.

du daremot ar pantad som inte kan lasa gulligull! dessutom, hall dig till dina skitsnacksprojekt. vad hande med utbyggnaden sotnos?!
 
Dör jag bor har kommunen en regel som säger att det måste vara fritt 4,5 m över gatan från tomtgränsen och utåt.. Jag antar att de gäller leveransbilar från PostNord eller utkörning av matkassar.
Det är begripligt men lite jobbigt som fastihetsägare.
Å andra sidan kan man uppenbarligen ha ett mammutträd på tomten med en höjd på mellan 50 och 85m men jag tror inte de har tänkt i de banorna.
:0)

H henk2055 skrev:
Hej

Vi fick ett lite småsurt utskick från vägföreningen. Det var ett allmänt utskick men då det inte är så många som har större träd på sina tomter i området, och att vi såg en gubbe här för ett tag sedan som tog massa kort på vårt träd så känner vi oss rätt träffade, Det står ordagrant så här:

"Träd och buskar får inte växa ut över gång/cykelväg, trottoarer och bilvägar. Åtgärdas inte detta tingas föreningen låta en entreprenör ta bort den växtligheten. Konstaden för dessa insatser kommer debiteras berörd fastighet."

Vi har en stor björk som hänger ut lite över en gång och cykelväg, men den är på inget sätt ivägen för någon.
Vad har vi för rättigheter, och skyldigheter i ett sådant här fall? Jag vet att man får ta ner grenar som hänger in på gränsande fastihet, men det här med att låta en entreprenör göra det och skicka räkningen till berörd fastighet, är det ok?

Jag tror på dialog och ingenting har föranlett det här utskicket, ingen har pratat med oss innan.
 
  • Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
C centermin skrev:
objektiv tolkning enl. ordalydelsen hombre. direkt hamtad ur "Tolkning och tillämpning" fran T1.
Känner inte till varken t1 eller hombre, är det dina låtsaskompisar?

du daremot ar pantad som inte kan lasa gulligull! dessutom, hall dig till dina skitsnacksprojekt vad hande med utbyggnaden sotnos?!
Full fart, tar paus i isoleringen av vinden just nu. Tackar som frågar! (y) :p

Du är inte bara en dålig jurist, utan även ganska otrevlig.:thinking:
 
Redigerat:
  • Gilla
Elektra och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.