H henk2055 skrev:
Skulle uppskatta om någon kunde låsa tråden, tycker det börjar balla ur och jag har fått tillräckligt med information.
Va!? Vi är ju inte ens uppe i 50 inlägg än. Det kommer balla ur mycket mer snart ska du se!

Skämt åsido. Man äger inte sina egna trådar här på det sättet, utan diskussionen brukar tillåtas fortsätta långt. Ja, svaren blir generellt sämre med tiden, men å andra sidan får folk med liknande problem chans att haka på frågeställningen. Och får situationen en utveckling i verkligheten så uppskattas förstås även en uppföljning av det.
 
  • Gilla
  • Haha
MichelleW och 15 till
  • Laddar…
H henk2055 skrev:
Tack för alla svar! Vi hade bokat en arborist som skulle komma och frisera björken, men han dök aldrig upp och innan vi hinner få tag i någon ny är jag bara rädd att vägföreningen ska hinna före och skicka en räkning till oss, dom verkar rätt tjuriga, och arborister verkar inte direkt växa på träd (!) häromkring. Men jag ska såklart meddela vägföreningen detta. Jag har också tänkt på det att några grenar hänger på lampan. Det skymmer inte belysningen men den det är säkert något som någon kan hänga upp sig på.
att ta in en arborist på det är ju överkurs
 
hsd
H hydrolift skrev:
Björkar är ganska lömska, kan gå rakt av. Inte helt självklart att det syns i förväg. Vi har ett antal som gjort så på markerna här. Känns inget vidare att ha som trädgårdsträd.
Hackspettar eller vad
Har ett flertal gamla björkar och de har stått emot gudrun å andra stormar , Gudrun tog en del av en stor tall och i vintras tippade en yngre tall helt å alla björkar står fortfarande kvar
 
  • Gilla
Mrjayser
  • Laddar…
P PatrikJo skrev:
Nu spekulerar jag, men kan det vara så att grenen hänger ner betydligt mer när det ligger snö på den, och att den då slår i taket på traktorn när man röjer snö?
Jag var inne på samma tanke. Blötsnö och plötsligt kall väderlek, grenen brister, och någon får naturligtvis hela skiten i huvet, och då kommer såklart ansvarsfrågan i dagen !
Det är tråkigt när folk inte kan prata med varann om sådana saker, men med facit i hand hade jag nog sanerat bland grenarna, hur svårt kan det va !
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
H henk2055 skrev:
Hej

Vi fick ett lite småsurt utskick från vägföreningen. Det var ett allmänt utskick men då det inte är så många som har större träd på sina tomter i området, och att vi såg en gubbe här för ett tag sedan som tog massa kort på vårt träd så känner vi oss rätt träffade, Det står ordagrant så här:

"Träd och buskar får inte växa ut över gång/cykelväg, trottoarer och bilvägar. Åtgärdas inte detta tingas föreningen låta en entreprenör ta bort den växtligheten. Konstaden för dessa insatser kommer debiteras berörd fastighet."

Vi har en stor björk som hänger ut lite över en gång och cykelväg, men den är på inget sätt ivägen för någon.
Vad har vi för rättigheter, och skyldigheter i ett sådant här fall? Jag vet att man får ta ner grenar som hänger in på gränsande fastihet, men det här med att låta en entreprenör göra det och skicka räkningen till berörd fastighet, är det ok?

Jag tror på dialog och ingenting har föranlett det här utskicket, ingen har pratat med oss innan.
Jag har en väll som har grenar som folk stört sig på. Men med ett teleskopskaft med sax i änden är det enkelt att hålla fritt till en bra bit över 4,5 m. Visst har klagomål kommit ändå när man velat kunna köra med stora fordon bredvid vägen på det som tekniskt sett är min mark och dör de knappast egentligen kan hävda rätt att köra, men ja, det föranleder ju inte att någon förening avverkar mina växter.
Hade jag varit i din situation hade jag en gång om året kapat björnens grenar så att lampan och dess ljus gick fritt från björken. Det är rimligt.
 
  • Gilla
Mrjayser
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Anläggningsbeslutet anger omfattningen och vilka fastigheter som belastas.
Så är det förstås. Men då är vi ju oavsett tillbaka vid att vägföreningen inte kan ställa krav på TS, utan bara nyttja sin rätt att röja inom vägområdet upp till de höjder den har rätt till.

Edit: Något du fick med redan i inlägg #3. (y)
 
Redigerat:
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Så är det förstås. Men då är vi ju oavsett tillbaka vid att vägföreningen inte kan ställa krav på TS, utan bara nyttja sin rätt att röja inom vägområdet upp till de höjder den har rätt till.
Det är min förståelse av den juridiska situationen.

Sen får ibland samfällighetsföreningars styrelser för sig att de är någon sorts minikommun som ska upprätthålla sikttrianglar och allt vad det är på enskildas tomtmark. Men det är inte deras uppdrag. De kan informera och rekommendera vad gäller sikttrianglar men har ingen makt i dessa frågor på tomtmark som inte belastas av gemensamhetsanläggningen och har heller inget tillsynsansvar. Tillsynsansvaret med tillhörande befogenheter har kommunens byggnadsnämnd, inte samfällighetsföreningen. Sen kan ju samfällighetsföreningens styrelse eller dess enskilda medlemmar anmäla ärenden till kommunens byggnadsnämnd precis som vem som helst.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
C centermin skrev:
du later som kandisar som vill ha "privatliv"... Mannen, du la ut ditt smutsiga tvatt pa internet, det ar vad som hander.. . internet ar alla fria att ge asikter. dessutom tycker jag att de innan mig bidragit med en del med bra grejer,,
Jaja fortsätt ni att älta om ni tycker det är kul ;)
 
  • Gilla
marieed2
  • Laddar…
P
A ArneTW skrev:
Nja.

Jag håller nog med om att föreningen inte har riktigt torrt på fötterna...

Men enligt mig har de en större klubba.

Vill inte TS ta in och betala för en arborist kan ju föreningen alltid låta ta ned hela trädet. den kostnaden tas av föreningen.

Sedan följer ju självklart lite/mycket 1%advokateri om vem som äger/bestämmer om träd.

Stora björkar har inget att göra längs cykelvägar/gångvägar då de blir dödsfällor till slut och då vill inte ens TS kännas vid sitt träd.

/ATW
Svammel !
 
  • Gilla
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Björken på bilden hade mått gott av en rejäl beskärning.
En björk mår nästan aldrig bra av beskärning, så ska man skära i den så är det knappast för björkens skull. Kan tvärtom förvärra läget betydligt om man börjar skära i en björk, då risken att det går röta i den är väldigt stor.
 
  • Gilla
Elektra och 2 till
  • Laddar…
H henk2055 skrev:
Jaja fortsätt ni att älta om ni tycker det är kul ;)
jag "altar" inte men du verkar grina for att folk inte ger dig de svar som du onskat. Jag berattar bara hur saker ligger till pa internet - internet-folk ar en helt annan varelse an den du van vid i verkligheten. folk ar helt ohammade att skriva grejer som de aldrig skulle fa for sig saga i verkligheten.

jag "altar" inte - men du forstar inte hur verkligheten funkar. dessutom, tycker jag att du ar lite grinig da om jag varit i din situation, hade lost problemet for LANGE sedan! Jag hade fallt det och det papper som du fick hem, hade jag stoppat i roven pa dem - men jag ar lite stokig och hittar varje anledning till att hamna i konflikt.

Men du bestammar mannen!
:heart::heart::heart::heart:
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Intressant fall, jag har precis varit med om liknande situation. Vi hade en rutten gammal Sälg, rätt stor, som hängde farligt över vägen från vår tomt. Ordföranden ville att jag skulle ta bort den så jag tog in offert då jag inte kunde fälla den själv. Det skulle kosta 6000kr med en skylift att plocka ned den i delar. Men så på städdagen så gick föreningen runt och märkte upp en massa träd som tydligen var för nära vägen och då tog de mitt träd också. Återstår att se om jag kommer behöva betala något i slutändan…
 
H henk2055 skrev:
Hej

Vi fick ett lite småsurt utskick från vägföreningen. Det var ett allmänt utskick men då det inte är så många som har större träd på sina tomter i området, och att vi såg en gubbe här för ett tag sedan som tog massa kort på vårt träd så känner vi oss rätt träffade, Det står ordagrant så här:

"Träd och buskar får inte växa ut över gång/cykelväg, trottoarer och bilvägar. Åtgärdas inte detta tingas föreningen låta en entreprenör ta bort den växtligheten. Konstaden för dessa insatser kommer debiteras berörd fastighet."

Vi har en stor björk som hänger ut lite över en gång och cykelväg, men den är på inget sätt ivägen för någon.
Vad har vi för rättigheter, och skyldigheter i ett sådant här fall? Jag vet att man får ta ner grenar som hänger in på gränsande fastihet, men det här med att låta en entreprenör göra det och skicka räkningen till berörd fastighet, är det ok?

Jag tror på dialog och ingenting har föranlett det här utskicket, ingen har pratat med oss innan.
Det hänger en kraftig gren som om den hamnar i huvudet på barn eller vuxna kan orsaka skador och i värsta fall dödsfall. Det kanske man kan räkna ut utan att bli påmind av en styrelse som brukar ha en del annat att göra. Att de tar i och talar om konsekvenser, vad som händer om det inte åtgärdas så man slipper ha långbänk i en så viktig fråga som att skydda förbipasserande som inte skall behöva titta i himlen över försumliga tomtägare.
MUM
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
O Oxr skrev:
En björk mår nästan aldrig bra av beskärning, så ska man skära i den så är det knappast för björkens skull. Kan tvärtom förvärra läget betydligt om man börjar skära i en björk, då risken att det går röta i den är väldigt stor.
Är det nått träd eller buske som mår bra av en beskärning? Det finns så mycket påhitt kring det hela. Vi pratar om naturen den brukar klara det mesta. Thujan är rolig... många som säger att inte tål att klippas. Grannens thuja har råkat ut för det mesta och lever.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Är det nått träd eller buske som mår bra av en beskärning? Det finns så mycket påhitt kring det hela. Vi pratar om naturen den brukar klara det mesta. Thujan är rolig... många som säger att inte tål att klippas. Grannens thuja har råkat ut för det mesta och lever.
Det finns absolut träd och buskar som klarar beskärning. Hamling är ett bra exempel på det. Alm, ek, lind, bok klarar sig rätt bra. Hägg. Hassel om det görs rätt. Äpple och päron likaså.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.