Har många frågor inför pannbyte och vore tacksam om någon kunde hjälpa mig innan beställning

Ska byta ut befintlig vedanläggning i vårt hus, en timmrad och tilläggsisolerad Norrbottensgård med ca 180 m2 uppvärmd yta i markplan och ca 30 m2 på övervåningen.
Pannrummet är trångt och en mindre utbyggnad kommer göras i anslutning till denna för att rymma en 2500 liters ack.tank. Skorsten ca 8,5 meter med 17x17 cm kanal. Huset har överfallssystem med grova ledningar

Har pratat med 4 olika rörmokarfirmor i Boden-Luleåområdet och alla rekommenderade Väremebaronens Vedolux 37. Dessa nämde också att Borötanken är den tank som de huvudsakligen monterar. Tycker att finska Akvaterms tank verkar vara ett bättre val än Borötanken då den är är PU-isolerad (100 mm), har 2 manluckor samt är ca 2000 kr billigare.Den har dessutom har en genomströmningsberedare i grundpriset


1) Har någon erfarenhet av / synpunkter på Vedolux 37?
Tänkbara för-/nackdelar vid jämförelse med motsvarande storlek på Calmarpanna, Atmos
eller annat känt fabrikat

2) Har någon erfarenhet av / synpunkter på Akvaterms ackumulatortankar?

3) Vad händer om (mindre) rörelser sker mellan tillbyggnaden (acktank) och befintligt hus
(vedpanna). Risken för läckage, är den stor eller kan den försummas?

4) Vad finns för- och nackdelar med öppna/sluta expansionskärl.
(Räknar med ett nytt öppet kärl på kallvinden

MVH Gubben Grahn
 
Hej

Vedolux 37 har jag erfarenhet av i alla fall. Har en sådan i drift sedan 1 år tillbaka, och den har fungerat klockrent, lätt att tända, lätt att sota och är riktigt bra effekt i, det enda man kan få passa sej lite med är om man eldar den med 33 cm ved (hade ju x antal kubik kvar till den gamla kombipannan) istället för 50 cm som den är avsedd för, packar man lite illa så vill det gärna brinna högt upp i vedmagasinet med övertädning o dålig förbränning som följd, men med rätt vedlängd försvinner problemet.

Annars är förbränningen hur bra som helst med fin blåaktig låga med små ljusgula flikar i när den är i full fart o grannarna har kommit o frågat om jag har slutat elda eftersom dom aldrig märker av det, och det måste ju ses som ett gott betyg.
Tyvärr anger ju inte VB verkningsgraden på pannan, men jag har räknat ut att den ligger någonstans runt 85-90% med min blandved av varierande kvalitet, pannan kan jag nog nästan garantera att du kommer bli nöjd med.
Kör min emot 2 stycken 750 l strömsnästankar, vilket är i minsta laget, värmer tankarna på ca ett fullt inlägg, så kapacitet för fler tankar finns ju i pannan utan problem.

MVH Kim
 
2500 L till 210kvm är för lite.

Jag tycker verkligen du ska försöka få in en större panna och ack tank.
Om du ändå ska bygga ut för att få plats med tanken ska du göra rätt från början.

Jag har 2000L till mitt hus på ca 100kvm.
På sommaren får jag elda en gång i veckan.Vid svin kyla en gång per dag. Om vid leker med tanken att jag hade 4000 L Ack skulle jag få elda varannan dag vid svin kyla och var 14 dag på sommaren :)

Priskillnaden mellan Borös 2500L tank och deras 5000L är ca 5500 kr.
Man får ett mycket bekvämare system för dom pengarna
 
Ang tank, Hör med husqvarnatanksvets oxå för borö är inte direkt billiga...
 
Andreas_Hansson skrev:
2500 L till 210kvm är för lite.
Rörmockaren jag brukar anlita pratar om 10 l/kvm. Men det beror ju såklart på vilket värmebehov huset har (bra/mindra bra isolerat)
 
Jag har inte själv någon Ackvatermtank men jag har hört att dom är väldigt bra.
Angående värmebaronen så brukar rörmockare rekomendera dom troligen för att dom har mest pengar på dom, nästan alla morderna pannor funkar bra.
Jag har själv bara 1500 L till 140kvm boyta + 150kvm biyta och jag har ännu inte kommit hem till ett kallt hus, visst kan shunten stå på max ibland men med en bra & snabb panna så är det inga problem.
Även om tankarna är 28grader så kan jag duscha efter ca 30 minuters eldande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.