C
Jag vill skråskruva 170-regel mot en bärlina på 195 mm som sitter mot huset. Det är takbalkar till pergola/veranda. Tänkte köra öppet "tak" men lägger eventuellt tak framöver så det skall vara stabilt.
Jag kommer inte att kunna täcka över med färg så det får gärna bli en snygg lösning.

1. Hur skråskruvar man starkt och snyggt?
Skruva i kors (grön) nere och uppe från sidan av regeln eller en skruv (röd) undertill och upptill?
Balkarna lutar 5 grader. Ska jag skruva rakt in mot bärlinan eller i en sned vinkel nerifrån och upp eller ovanifrån och ned?
Minns en video där de skruvade från baksidan av bärlinan (ej möjligt för mig) och då var det viktigt att skruva i en vinkel från ovan och nedåt för bäst hållkraft.

2. Hur långt in från ändan på 170-regeln börjar man skruva?

3. Vilken typ av skruv och hur långa?
Finns mindre skalle så att den sjunker in bra i träet men ändå med bra dragkraft eller förborrar man vinklade hål?

Blir det starkt nog för en hängande soffa för 3 pers med kraftiga rep i två av balkarna?

3D-illustration av träregel skråskruvad till bärlina med markerade kors-skruvpositioner i grönt och röda skruvalternativ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C
Enligt Essve kan man skruva dem i kors i mitt fall. Konstruktionsskruv ET-T. Skruvas nedtill och upptill antar jag dvs 4 st skruvar och de ser ut att ha liten skalle som går in i träet fint. Man får dock inte stanna på vägen då man skruvar och inte använda slagskruvdragare vilket jag enbart har :(

Skruvens vertikala vinkel syns inte på bilden (vinkel uppifrån och ned) men 45 grader ger högre bärkraft än 30 grader enligt Essve och då ska man alltså inte skruva rakt in (horisontellt) mot bärlinan.

Två konstruktionsskruvar korsade i 45 graders vinkel i trämaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Träguiden visar denna metod men tror inte jag vill ha två parallella skruvar på kortsidan på en 45 mm bred regel.
https://www.traguiden.se/konstrukti...-balk-och-pelare/traskruvar-pa-skra/#fig14-19
 
Redigerat:
Hej! Jag har planer på att göra exakt samma sak. Vilken metod valde du och har det fungerat? /Mathias
 
C
@Mathias Ågren hej, jag valde Byggmax invändig balksko och ankarskruv. Accepterade tillslut utseendet och det var lättare då jag skulle måtta och såga ut spår för reglarna när de ligger över de andra tvärgående reglarna enligt önskad design (urholkade 5 cm och passar in i varandra). Har en urholkning med vinkel att ta hänsyn till då reglarna lutar ca 5 grader och då var det lättas att sätta dom tillfälligt i balkskorna.

Jag hade nog skruvat två i kors nedtill och två upptill, eventuellt med en viss vertikal vinkel för bättre hållfasthet enligt Essve. Konstruktionsskruv ET-T 6,5x90 mm långa bör duga?
Tror det är svårare att skruva in längre skruvar då den blir liten vinkel på skruven och den kommer väl ändå bara att skruvas mellan två 45 mm reglar gissar jag på.
Hållfastheten var viktig för mig för jag hade tänkt bygga soffa hängandes i linor men annars hade jag bara dragit i 4 skruvar utan att tänka på det.

Jag använde konstruktionsskruvarna till reglarna på pergolans utsida dvs motsatt håll till fasaden. Där ligger de något urholkade och ovanpå varandra så enbart 2 skruvar behövs per regel. Använde också min slagskruvdragare som man inte ska göra men jag tror inte det spelar någon större roll. Stark skruvdragare rekommenderar dem.
 
Redigerat:
Ok, jag ska inte hänga något så har satt en uppe och en nere. Känns stabilt men är inte helt klart så kanske drar i ett par till per regel. Tack för input
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.