Jag har fått stora problem med möss sedan jag skaffade katt.
Min katt tar med sig levande möss in genom kattluckan som den leker med inomhus och sedan ligger vad som är kvar av dom på golvet.
Ikväll har katten släpat in två möss än så länge men kvällen är inte slut än.

Jag önskar tips på hur jag kan få ordning på problemet.
 
  • Haha
yonna
  • Laddar…
F fixarpelle skrev:
Jag har fått stora problem med möss sedan jag skaffade katt.
Min katt tar med sig levande möss in genom kattluckan som den leker med inomhus och sedan ligger vad som är kvar av dom på golvet.
Ikväll har katten släpat in två möss än så länge men kvällen är inte slut än.

Jag önskar tips på hur jag kan få ordning på problemet.
Jag slänger ut både katt och mus när det händer här.
 
F fribygg skrev:
Jag slänger ut både katt och mus när det händer här.
Mössen tar jag i en hundbajspåse och lägger i en hink ute där jag även lägger det vaskade kattguldet (rens från kattlådan).
Om jag slänger ut katten går den in igen genom kattluckan lite senare med en ny mus.
 
  • Haha
  • Gilla
Harpgear och 1 till
  • Laddar…
B
Brukar vara en period på hösten som det där sker intensivt, och resten av året brukar det bli lite lugnare. Hur länge har du haft katt?

Jag vet en som tog bort kattluckan för att bli av med problemet.
 
F fixarpelle skrev:
Jag har fått stora problem med möss sedan jag skaffade katt.
Nja, det är väl snarare så att katten håller på att hjälpa dig att komma till rätta med problemet.

Att den sedan vill släpa in dem och visa upp dem hör till. Om man tjoar och skriker lite när den kommer in så brukar den vända och ta med sig bytet ut igen.
 
F fixarpelle skrev:
Jag har fått stora problem med möss sedan jag skaffade katt.
Min katt tar med sig levande möss in genom kattluckan som den leker med inomhus och sedan ligger vad som är kvar av dom på golvet.
Ikväll har katten släpat in två möss än så länge men kvällen är inte slut än.

Jag önskar tips på hur jag kan få ordning på problemet.
Jag tog hand om vildkattsungar som tackade för mat och husrum med dagligen nyfångad mus under mitt arbetsbord ;)
 
B BSOD skrev:
Brukar vara en period på hösten som det där sker intensivt, och resten av året brukar det bli lite lugnare. Hur länge har du haft katt?

Jag vet en som tog bort kattluckan för att bli av med problemet.
Katten har bott här i ca 6månader.
Jag har en smart kattlucka så kan låsa ute katten om det blir för jobbigt men då går larmet på katten istället och sitter utanför dörren och skriker så som den gjorde innan jag skaffade kattlucka.
Guzzi Guzzi skrev:
Nja, det är väl snarare så att katten håller på att hjälpa dig att komma till rätta med problemet.

Att den sedan vill släpa in dem och visa upp dem hör till. Om man tjoar och skriker lite när den kommer in så brukar den vända och ta med sig bytet ut igen.
Jag kanske får gå till kattluckan var gång hon passerar in så jag kan hojta till.
 
F fixarpelle skrev:
Mössen tar jag i en hundbajspåse och lägger i en hink ute där jag även lägger det vaskade kattguldet (rens från kattlådan).
Om jag slänger ut katten går den in igen genom kattluckan lite senare med en ny mus.
Duktig jägare!
 
yonna yonna skrev:
Jag tog hand om vildkattsungar som tackade för mat och husrum med dagligen nyfångad mus under mitt arbetsbord ;)
Detta är en omplacerad katt som inte klarar av andra katter, alla katter som tidigare gick här går nu mer på andra sidan vägen och tar stora omvägar runt tomten trots att min fullvuxna katt är liten.
F fribygg skrev:
Duktig jägare!
Jo hon lägger även kaniner utanför dörren och då är det en våning upp så hon släpar upp dom för trappan.
 
F fixarpelle skrev:
Min katt tar med sig levande möss in genom kattluckan som den leker med inomhus
Du får väl montera en smartare kattlucka. :geek:
 
  • Haha
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Du får väl montera en smartare kattlucka. :geek:
Tackar.
Jag visste inte att det fanns, nu kan man ju iaf fundera på kattlucka.
 
F fribygg skrev:
Jag visste inte att det fanns, nu kan man ju iaf fundera på kattlucka.
Kanske ska tillägga att jag inte har en aning om "smartakattluckan" finns som köpbar produkt eller om det fungerar i verkligheten.
 
Skaffade katt för att hålla bort skadedjur, men det var en värdelös jägare, enda den jagar är honor, så blev en till, hona denna gång, mycket bra jaktgener i den, men jamar högljutt när den kommer med nyfångad sork, stolt och vill in och visa bytet.
Lite svårt faktiskt när man vill uppmana jakten men inte vill få in eländet..
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
F fixarpelle skrev:
Mössen tar jag i en hundbajspåse och lägger i en hink ute där jag även lägger det vaskade kattguldet (rens från kattlådan).
Om jag slänger ut katten går den in igen genom kattluckan lite senare med en ny mus.
Är det ett problem låser man kattluckan temporärt (tex så katten kan gå ut, men inte komma in..) sedan på morgonen öppnar du igen :)

Det är inte lika kul att försöka hålla i musen.. och försöka krafsa/jama o ta sig in.. samtidigt..
 
Katten tog in en mus i vanlig ordning men denna gången så gick hon nära soffan som musen sprang in under och musen har flytt in i själva soffan.
Soffan är för rejält tung och korta fötter (ca 2cm till golvet) och jag kan inte dela och tippa på soffan själv.
Hur får jag ut en mus som flyttat in i soffan?
Animerad karaktär skriker, lyfter händer, stor mun, överdriven gestikulation, tecknad stil, färgglad, komiskt uttryck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.