Jag fick min nya mätare installerad av Vattenfall vid sommarstugan den 6/8-22 och jag har aktiverat HAN-porten hos dem i September.
Nu skulle jag bygga en avläsare för data och sätta upp därute, men jag saknar exempeldata på hur en överföring från mätaren ser ut....

Det verkar som att det skall komma ett paket ASCII-data c:a var 5-10:e sekund ungefär och jag hade tänkt dumpa det med kabel när jag var ute senast. Men det gick inte alls, antagligen för att kabeln inte klarade av 115 kbaud hastighet (behövde c:a 40 m för att komma från elmätaren till arbetsrummet med datorn).

Nu är det ju stängt därute så jag har inte direktkontakt med mätaren härifrån, men jag kan nå stugans LAN via VPN. Hjälper inte eftersom ingen utrustning finns på plats dock.

Så jag tänkte sätta ihop en ESP-07-baserad avläsare som skall koppla upp på WiFi och på det sättet kunna nås för omkonfigurering mm. När den fungerar tänkte jag åka och koppla in den på plats och se till att WiFi funkar.

Men som sagt var, är det någon här som har dumpat rådata i en överföring till fil och vill dela med sig?
Skulle vara väldigt tacksam för ett sånt exempel för då kan jag ju testa allt här hemma genom att skicka data till mitt bygge tills det fungerar...
 
B Bo Berglund skrev:
Så jag tänkte sätta ihop en ESP-07-baserad avläsare som skall koppla upp på WiFi och på det sättet kunna nås för omkonfigurering mm. När den fungerar tänkte jag åka och koppla in den på plats och se till att WiFi funkar.

Men som sagt var, är det någon här som har dumpat rådata i en överföring till fil och vill dela med sig?
Skulle vara väldigt tacksam för ett sånt exempel för då kan jag ju testa allt här hemma genom att skicka data till mitt bygge tills det fungerar...
Du kanske kan titta på koden för https://www.zuidwijk.com/product/slimmelezer/ ? Jag har en sådan till min vattenfallmätare och den fungerar utmärkt. Koden finns här: https://github.com/zuidwijk/dsmr/tree/main/components/dsmr Jag har själv inte tittat på det men det bör ju framgå hur informationen avkodas.
 
V vankel skrev:
Du kanske kan titta på koden för [länk] ? Jag har en sådan till min vattenfallmätare och den fungerar utmärkt. Koden finns här: [länk] Jag har själv inte tittat på det men det bör ju framgå hur informationen avkodas.
Hittade även denna: https://hanporten.se/svenska/protokollet/
 
V vankel skrev:
Hittade även denna: [länk]
Jag har redan varit där, men det som visas är ju inte hur det ser ut i verkligheten utan nån sorts demo_data som inte är en dump på hur det faktiskt ser ut över tråden.
Det är denna direkt över tråden kommande dataströmmen jag är ute efter för att ha som testdata.
Och då ingår ju den crc som har beräknats av elmätaren på de skickade data. Den skall ju komma sist men finns inte med här.

Jag skulle ju kunna anta att om jag tar bort alla b" , " och \r\n så skulle meddelandets huvuddel återstå, men efter det avslutande ! skall ju CRC skrivas ut och det har jag ingen som helst susning om hur det ser ut...
Är det angivet som 2 bytes i hexformat 1F09 eller i klartext 7945 eller är det nån annan text som gäller för ovanstående meddelade?

Det är därför som en fullständig dump av en överföring från start till mål skulle vara så klargörande.

När det gäller själva koden för hanteringen så har jag hittat denna lösning som kallas esp8266_p1meter.
Den har en del egenheter för sig som jag försöker åtgärda, tex när det gäller konfigurering av densamma.
Och det är nu jag skulle behöva exempeldata från en riktig anäggning.
 
Redigerat:
B Bo Berglund skrev:
Det är denna direkt över tråden kommande dataströmmen jag är ute efter för att ha som testdata.
Och då ingår ju den crc som har beräknats av elmätaren på de skickade data.

Det är därför som en fullständig dump av en överföring från start till mål skulle vara så klargörande
Har jag tidigare postat i den stora tråden om HAN-portar.

Här är ett exempel på rådatalogg från en av mina Aidon-mätare som fick ny firmware i mars.


/ADN9 6534


0-0:1.0.0(220515212920W)

1-0:1.8.0(00012154.212*kWh)

1-0:2.8.0(00000000.000*kWh)

1-0:3.8.0(00000244.863*kVArh)

1-0:4.8.0(00000226.391*kVArh)

1-0:1.7.0(0002.792*kW)

1-0:2.7.0(0000.000*kW)

1-0:3.7.0(0000.601*kVAr)

1-0:4.7.0(0000.000*kVAr)

1-0:21.7.0(0000.809*kW)

1-0:22.7.0(0000.000*kW)

1-0:41.7.0(0001.177*kW)

1-0:42.7.0(0000.000*kW)

1-0:61.7.0(0000.807*kW)

1-0:62.7.0(0000.000*kW)

1-0:23.7.0(0000.235*kVAr)

1-0:24.7.0(0000.000*kVAr)

1-0:43.7.0(0000.000*kVAr)

1-0:44.7.0(0000.207*kVAr)

1-0:63.7.0(0000.556*kVAr)

1-0:64.7.0(0000.000*kVAr)

1-0:32.7.0(234.9*V)

1-0:52.7.0(236.4*V)

1-0:72.7.0(235.8*V)

1-0:31.7.0(003.5*A)

1-0:51.7.0(005.0*A)

1-0:71.7.0(004.1*A)

!4D2A
 
  • Gilla
RogerHql
  • Laddar…
OK tack!
Tydligen skall det vara hex-format på CRC-koden i telegrammet!
Det finns inte i någon enda beskrivning av just detta som jag har sett så här långt så jag har antagit att det omvandlas till en integer och skrivs ut på det sättet.
Tydligen är det heller ingen radmat mellan ! och CRC....
Bra information!

En fråga:
Är det verkligen dubbla radmat mellan dataraderna eller har webbläsaren tolkat CR LF som två radmat?

Jag har gjort en simulator för HAN-data så att jag kan debugga min ESP8266-baserade avläsare och då har jag fått stänga av CRC-kontrollen eftersom jag inte har något sätt att verifiera hur CRC räknas ut i simulatorn.
Jag skall prova med dina data senare idag och kolla vilken CRC simulatorn räknar fram.
Vilken modell av Aidon har du?
Och vilken nätleverantör (många leverantörer har mätarinfo på sin hemsida)?
Jag har Vattenfall...
 
B Bo Berglund skrev:
OK tack!
Tydligen skall det vara hex-format på CRC-koden i telegrammet!
Det finns inte i någon enda beskrivning av just detta som jag har sett så här långt så jag har antagit att det omvandlas till en integer och skrivs ut på det sättet.
Tydligen är det heller ingen radmat mellan ! och CRC....
Bra information!

En fråga:
Är det verkligen dubbla radmat mellan dataraderna eller har webbläsaren tolkat CR LF som två radmat?

Jag har gjort en simulator för HAN-data så att jag kan debugga min ESP8266-baserade avläsare och då har jag fått stänga av CRC-kontrollen eftersom jag inte har något sätt att verifiera hur CRC räknas ut i simulatorn.
Jag skall prova med dina data senare idag och kolla vilken CRC simulatorn räknar fram.
Vilken modell av Aidon har du?
Och vilken nätleverantör (många leverantörer har mätarinfo på sin hemsida)?
Jag har Vattenfall...
Det är 2 CRLF efter ident, sen en CRLF mellan varje datarad, som i kodexemplet i länkarna ovan.. Som du säger tolkar nån server här CRLF som 2 radmatningar när jag klipper in från terminalen.

Jag har Aidon 6534 med modul 6442SE. Uppdaterad med firmware 2022-03 så den stöder senaste revision av Sv Branschrek.

Jag har en rådatalogg från en Kamstrup Omni e-meter också , med sekundavläsning. Kan skicka dig när jag är hemma igen i nästa vecka. Där är hundratals mätningar i den filen.

/M
 
Min ESP8266-kod som jag fick från GitHub funkar om jag disablar CRC-kollen när jag testar med data från diverse ställen. Jag har gjort en WindowsApp som kan skicka data via serieporten till min testenhet. Men jag får inte till CRC alls...
Får jobba vidare på det.
 
T tgr_se skrev:
Nu kanske ditt Wi-Fi räcker till mätare
Mätaren sitter på stolpen en bit ut i skogen, 20 m från routern inne i stugan.
Jag har provat att se hur långt en wifi-signal räcker hemmavid genom att gå utanför huset och där gick jag 55 m från huset och den kopplade fortfarande upp sig. Signalstyrkan längst bort var -95dB. Och routern sitter inne i huset bakom en tegelvägg...
Så jag tror nog att det kommer att räcka ute på landet, där är det ju mycket mindre elektriskt brus också.
 
Två frågor:
1. Har du en RJ45 eller RJ12-port på din S34U18 från vattenfall?
2. Fick du någon klarhet i vad den ger för data ut? Jag har problem med att en ansluten mätare (Equalizer från Easee) ger felaktig information och skulle behöva lite data att övertyga dem med. Jag får inga decimaler alls på mina värden för strömmen och den avrundar allt nedåt.
Energiapp visar tre faser, strömstyrka, spänning och tillgänglig kraft i watt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När den här skärmdumpen togs angav min andra anslutna mätare detta:
Tre paneler som visar strömförbrukning i ampere och watt för tre olika faser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som synes skiljer det 1W på totalen, med resten är lite mer störande.
 
Redigerat:
Jag har vattenfalls nya mätare sedan ett drygt år. Data ut följer standarden vad gäller formatet inklusive decimaler etc. Fast punkt i stället för komma.
Vad har du kopplat in på porten hårdvarumäsdigt?
 
Jag har en aktiv P1 splitter från Honewizard, till denna både deras P1-mätare och en Equalizer från Easee.

Den ljusa bilden ovan är alltså Equalizern och den mörka bilden är från HomeAssistant som läser datat från P1-mätaren från Honewizard.

Vet du var jag kan hitta och läsa på om den standarden?
 
tveksamt tveksamt skrev:
Två frågor:
1. Har du en RJ45 eller RJ12-port på din S34U18 från vattenfall?
2. Fick du någon klarhet i vad den ger för data ut? Jag har problem med att en ansluten mätare (Equalizer från Easee) ger felaktig information och skulle behöva lite data att övertyga dem med. Jag får inga decimaler alls på mina värden för strömmen och den avrundar allt nedåt.
[bild]
När den här skärmdumpen togs angav min andra anslutna mätare detta:
[bild]
Som synes skiljer det 1W på totalen, med resten är lite mer störande.
Din Equalizer från Easee verkar ju kalkylera korrekt effekt i alla fall, det borde kunna övertyga vem som helst tycker jag?
Kul info från mätaren i alla fall!
 
Ja, totala effekten får den rätt på, och den har ju spänningen på varje fas, så om de inte av någon anledning bara får totala effekten (varför i hela världen det nu skulle vara så) borde det ju vara en smal sak att få fram strömmen per fas också. Men tydligen är det komplicerat..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.