Finns många liknande trådar redan, men jag tänkte bara ge lite inspiration/råd på en smal liten flytbrygga på 1500*4200mm jag byggt här i vår/sommar.. Rätt billig också. Bara 4500 kr.

jag hade en befintlig "badstege" på 600*4200 mm från förra året som vi använde för att kunna gå i och ur vattnet där det var stenig botten. Denna byggde jag på i år till en flytbrygga.

Nya bryggan blev som sagt 1500*4200mm och har 6 stycken flytblock från batbryggan.se på 1000*500*250 var.
Den blev riktigt stabil och bra även när en hel familj står på bryggan samtidigt.. Går att dyka ifrån, perfekt att komma i båten från etc..

Kort om byggnationen. (bild: stomme1)
4 st reglar 95*45 * 4200 blev stommen.. Mellan regel 1 och 2, samt 3 och 4 ligger sen flytblocken.
Under reglarna på tvärsen sitter 600mm breda delar av 145*45 reglar för att hålla ihop reglarna och hålla blocken på plats. UNDER flytblocken sitter sen ett par långa trallplankor för att skydda flytblocken samt hålla dom på plats underifrån oxå.
Eftersom jag redan hade en del 600mm bred redan så bytte jag några trallplankor (22*95) ovanpå till 1500 mm långa för att hålla ihop delarna och satte sen nya 900 mm trallplankor för andra delen.. Men bygger man hela från scratch så bör man ju sätta ALLA trallplankor som 1500 mm. Mellanrummet mellan flytdelarna blir nu 300 mm.

Färdigbyggd (bild stomme2-3)
Såhär ser den ut färdigbyggd.. Byggde en badstege på kortsidan av 45*45 reglar och en landgång av 45*45 reglar samt 22*95 trallplankor.. Fäste den i land med en 5 meters kedja och en tjock tamp på andra sidan.

KOSTNAD: C.a 4500 kr..
6st flytblock a´ 350kr = 2100 kr..
17 m regel (45*95) a´ 15kr = 425kr
6 m regel (45*145) = 280 kr
40 st trallplankor = 60 m a´14kr = 840 kr
stegen av 45*45 reglar, c:a 5 m a 13 kr = 65 kr
Trallskruv 200 kr =
20 skruvbleck typ a 10 kr = 200 kr
kedja = 250 kr

Lycka till om nå´n vill bygga i sommar.
//MAGNUS
 
  • En flytbrygga under konstruktion med träreglar, trall och flytblock, någon står på bryggan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd smal flytbrygga av trä med landgång på stenstrand vid sjö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd smal flytbrygga på 1500x4200 mm med trall, flytblock och landgång, fastsatt vid en sjöstrand.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Scout och 6 till
  • Laddar…
MagnusL74 MagnusL74 skrev:
Finns många liknande trådar redan, men jag tänkte bara ge lite inspiration/råd på en smal liten flytbrygga på 1500*4200mm jag byggt här i vår/sommar.. Rätt billig också. Bara 4500 kr.

jag hade en befintlig "badstege" på 600*4200 mm från förra året som vi använde för att kunna gå i och ur vattnet där det var stenig botten. Denna byggde jag på i år till en flytbrygga.

Nya bryggan blev som sagt 1500*4200mm och har 6 stycken flytblock från batbryggan.se på 1000*500*250 var.
Den blev riktigt stabil och bra även när en hel familj står på bryggan samtidigt.. Går att dyka ifrån, perfekt att komma i båten från etc..

Kort om byggnationen. (bild: stomme1)
4 st reglar 95*45 * 4200 blev stommen.. Mellan regel 1 och 2, samt 3 och 4 ligger sen flytblocken.
Under reglarna på tvärsen sitter 600mm breda delar av 145*45 reglar för att hålla ihop reglarna och hålla blocken på plats. UNDER flytblocken sitter sen ett par långa trallplankor för att skydda flytblocken samt hålla dom på plats underifrån oxå.
Eftersom jag redan hade en del 600mm bred redan så bytte jag några trallplankor (22*95) ovanpå till 1500 mm långa för att hålla ihop delarna och satte sen nya 900 mm trallplankor för andra delen.. Men bygger man hela från scratch så bör man ju sätta ALLA trallplankor som 1500 mm. Mellanrummet mellan flytdelarna blir nu 300 mm.

Färdigbyggd (bild stomme2-3)
Såhär ser den ut färdigbyggd.. Byggde en badstege på kortsidan av 45*45 reglar och en landgång av 45*45 reglar samt 22*95 trallplankor.. Fäste den i land med en 5 meters kedja och en tjock tamp på andra sidan.

KOSTNAD: C.a 4500 kr..
6st flytblock a´ 350kr = 2100 kr..
17 m regel (45*95) a´ 15kr = 425kr
6 m regel (45*145) = 280 kr
40 st trallplankor = 60 m a´14kr = 840 kr
stegen av 45*45 reglar, c:a 5 m a 13 kr = 65 kr
Trallskruv 200 kr =
20 skruvbleck typ a 10 kr = 200 kr
kedja = 250 kr

Lycka till om nå´n vill bygga i sommar [bild]
//MAGNUS

Hej
Snyggt arbete! Går det byta flytblock om dom går sönder?
 
Har byggt liknande bryggor med utbytbara. Bryggan kan vändas på land, undersidan på nedersta bilden.
En nybyggd träbrygga vänd med undersidan upp, placerad på land i en skogsglänta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träramsbrygga med utbytbara vita plattor vänd på land för visning av undersidan, omgivet av grönt gräs och träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MagnusL74
  • Laddar…
T Tummenmitthand skrev:
Hej
Snyggt arbete! Går det byta flytblock om dom går sönder?
Tackar :) Japp, under flytblocken har jag satt längsgående trallplankor mest för att hålla fast dom mellan trallen på ovansidan och trallplankan på undersidan. Dom kommer ju ingenstans, men ändå. Men behöver man byta blocken så kan man ju försöka få upp den på långsidekanten och skruva av trallplankan och byta blocken.
 
A AndersS skrev:
Har byggt liknande bryggor med utbytbara. Bryggan kan vändas på land, undersidan på nedersta bilden.
[bild] [bild]
Snyggt byggt :)
 
Med en elvinsch och 12V batteri så dras bryggorna upp varje år.
Två stycken 2" järnrör ca 2-2,5 m långa läggs ut i vattnet från strand som de dras på innan de sedan hamnar gamla telestolpar att rulla på. De får ligga kvar på rullarna över vintern.
Jag kan köra upp och lägga i själv om det kniper.
Kommer inte med med fordon/maskin med vinsch.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.