Jag håller just på med att välja ut en leverantör av laddbox. Att välja rätt box för oss har inte varit svårt. Jag kan dock snabbt konstatera att marknaden verkar bestå av en del oseriösa uppstickare när det gäller själva installationen. Det är lite svårt att finna bästa leverantör. Många bolag verkar vara mindre enmansföretag som snabbt lägger ut själva installationen på mindre pålitliga installatörer.

Vilka erfarenheter har Ni? Går det att få någon form av omdöme på seriösa leverantörer i Stockholmsområdet. De som brukar installera häromkring gör det på uppdrag av Evify, EV fuel, Laddbolaget, Järfälla el etc.

Några tips?

Marie och Mats
 
Synd att ni inte bor i närheten. Själv jobbar vi mycket med laddning och arbete runt detta.

Det är svårt att veta vem som är kompetent .
Ett råd är att undvika dessa säljbolag som lockar med lågt pris. De lägger sedan ut det på någon där de får en installation till billigt pris. Slutresultatet blir tyvärr ofta inte det man vill ha. Ibland vet inte heller kunden vad som.är skillnaden på en bra och en dålig installation.
Det underlättar för dessa charlataner. Försök hitta en lokal riktig elfirma i närheten som även sysslar med detta. Själv så började jag med laddboxar 2014. Det har blivit ganska många nu.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Tack för svar. Kan jag tillgodoräkna mig det 50% avdraget om jag fixar egen elektriker och sedan köper materialet från någon av säljbolagen? Det skulle inte vara något problem för mig.
 
N Nova07 skrev:
Tack för svar. Kan jag tillgodoräkna mig det 50% avdraget om jag fixar egen elektriker och sedan köper materialet från någon av säljbolagen? Det skulle inte vara något problem för mig.
Nej. Materiel och arbete från samma är kravet.
 
Ja då får det bli att jag kontaktar min hemelektriker som har 30 år i yrket och mycket kompetent. hans företag kan då köpa in allt material. det kan vara värt den extra kostnaden. Jag har redan kontaktats av några "elektriker" som påstår sig ha fått uppdraget. de kan inte ens svara på vilket säljbolag som beställt, utan de vet endast namnet på en "projektledare". Efter att ha talat med denne elektriker i ca 15 minuter insåg jag att denne inte skulle komma över vår tröskel. Kunskapen om installationsarbetet var oerhört bristfälligt. Utöver den bristande kompetensen så klarade han inte vare sig det svenska språket särskilt väl och inte heller på engelska så man kan fråga sig hur denna kan tillgodogöra sig de kunskapskrav som ställs.
 
N Nova07 skrev:
Ja då får det bli att jag kontaktar min hemelektriker som har 30 år i yrket och mycket kompetent. hans företag kan då köpa in allt material. det kan vara värt den extra kostnaden. Jag har redan kontaktats av några "elektriker" som påstår sig ha fått uppdraget. de kan inte ens svara på vilket säljbolag som beställt, utan de vet endast namnet på en "projektledare". Efter att ha talat med denne elektriker i ca 15 minuter insåg jag att denne inte skulle komma över vår tröskel. Kunskapen om installationsarbetet var oerhört bristfälligt. Utöver den bristande kompetensen så klarade han inte vare sig det svenska språket särskilt väl och inte heller på engelska så man kan fråga sig hur denna kan tillgodogöra sig de kunskapskrav som ställs.
Ja du ser, du har fattat precis vad jag menar.(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.