Hej,
Skadeteknikern har mätt väderna från en fuktskada idag, avfuktare 2 veckor och sedan värmematta 3 dagar. Han anser att det är torrt.
Mätte nu själv ikväll, då snickaren ska lägga golv imorgon.. väldigt höga värden tycker jag?!
Mätningen är gjorde direkt när värmemattan togs bort.

Bilden på 33 är ett riktvärde, det anser jag som torrt.
Har testat på virke i garaget som ger ca 30.
 
  • Hand håller en fuktmätare med värde 14.25 vid rör i ett byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en gul fuktmätare mot träpanel med en läsning på 37,7 %, vilket indikerar fuktighetsnivån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en fuktmätare mot en träbjälke med visad fuktnivå på 10.7%.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den kan vara så att du mäter för nära metallrören och får felaktiga värden. Vad händer om du mäter på samma avstånd från rören fast högre upp längs med rören?

Sen ska mätaren hållas 90 grader mot mätytan och även hållas borta från golv/väg-vinkeln med ett antal centimeter.
 
Centano Centano skrev:
Den kan vara så att du mäter för nära metallrören och får felaktiga värden. Vad händer om du mäter på samma avstånd från rören fast högre upp längs med rören?

Sen ska mätaren hållas 90 grader mot mätytan och även hållas borta från golv/väg-vinkeln med ett antal centimeter.
Här är ett exempel.
45cm från rör.
Utslag 122 där jag tycker det ser fuktigt (mörkare) ut. Sedan två mätningar bara några cm åt sidan, betydligt lägre värden.
 
  • Fuktmätare visar 67.2 nära mörkare, misstänkt fuktig område vid trävägg och golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fuktmätare visar 122,5 i närheten av mörkare, möjligtvis fuktigt, område vid träkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fuktmätare visar 56.1 vid en fuktig väggkant nära ett rör, indikerar potentiell fuktighet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Just den mörkare fläcken är ju lite skum, ser ut som fukt på ytan. Mätaren du har kan ge fel värden när du mäter så där nära en vinkel.
Du har inte möjlighet att mäta med en fuktkvotsmätare med stift? Helst med en isolerad hammarelektrod så du kan mäta på djupet.
 
Centano Centano skrev:
Just den mörkare fläcken är ju lite skum, ser ut som fukt på ytan. Mätaren du har kan ge fel värden när du mäter så där nära en vinkel.
Du har inte möjlighet att mäta med en fuktkvotsmätare med stift? Helst med en isolerad hammarelektrod så du kan mäta på djupet.
igår sprutade de på klorin, de menar att det kommer därifrån. Fukttekniker har mätt med stift, ca 25 blev utfallet. Den lilla fukt som är kvar kommer fördela ut sig. De GARANTERAR att det är ok att bygga igen.
 
Simma lungt och börja arbetet när du tycker det är torrt tillräckligt.
 
  • Gilla
Axel Svensson
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Simma lungt och börja arbetet när du tycker det är torrt tillräckligt.
jag och fuktteknikern kom på kant kan man säga.
Han säger att det är bara att lägga golv, jag får detta under byggfolieplasten.
Rimligt? Den här ytan har tidigare inte avfuktats då plasten legat över den här betongen och fokus varit på fukten under fönstret, 1,6m bort bort. Se rören längst upp på bilden.
 
  • Fuktmätare visar 46% på betong under byggfolie, hand håller mätaren, del av plast och kabel syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A Axel Svensson skrev:
jag och fuktteknikern kom på kant kan man säga.
Han säger att det är bara att lägga golv, jag får detta under byggfolieplasten.
Rimligt? Den här ytan har tidigare inte avfuktats då plasten legat över den här betongen och fokus varit på fukten under fönstret, 1,6m bort bort. Se rören längst upp på bilden.
Fukttekniker?! Man ska läsa av en siffra, hur svårt ska det vara?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.