Vi bor i ett bostadsrättshus (kedjehus) byggt 2004. Vi märkte idag att vår fjärrvärmecentral läckt vatten. Och vid närmare inspektion uppmärksammade vi svartmögel på väggen inne i detta lilla rum (det är en vägg som man inte ser om man inte hänger in i rummet). Vi har inte tidigare märkt av något läckage och har haft som vana att titta till den lite ”då och då”, eftersom vi hört att när fjärrvärmen slår igång på hösten ska man hålla lite extra koll.
I och med påväxten av svartmögel lär ju inte detta vara första läckaget.

När jag läser på om fjärrvärmecentraler står det i flera olika skrifter att golvbrunn ska vara installerad i fjärrvärmerum för att det finns risk för läckage. I detta rum finns alltså ingen golvbrunn utan vattnet har samlats på golvet och sedan gått upp i reglar och i vad jag tror är gipsvägg. (Detta är inne i ett kombinerat badrum/tvättstuga)

När jag pratade med en granne om detta idag menade han att det tillkom nya regler 2006, där det lades till att golvbrunn ska finnas. Detta ska inte funnits i tidigare regler enligt grannen. Jag försöker söka mig till denna informationen men kan inte hitta någon information om det så undrar därför om något här inne eventuellt vet vad som gäller? Och eventuellt kanske kan länka till någon källa på detta.

Anledningen till min fråga är för att jag vill försöka reda ut om det eventuellt kan vara felbyggt eller ej och letar alltså efter reglerna för byggnation 2004.

När jag pratat och felanmälan till fjärrvärmebolaget sa de att golvbrunn ska finnas, men personen jag pratade med kunde inte säga något närmare om reglerna än så.
 
  • Mögel på en vägg bakom gröna vattenrör och träreglar i en byggkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack! Jag hittade den förut men endast 2014 års upplaga. Men här stod det ju klart och tydligt 2004.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.