Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Skriv/ring till vägföreningens ordförande och tacka hjärtligt för styrelsens arbete och precis som har föreslagits skriv att du har arborist på gång för att beskära björken på din tomt om den skulle vara aktuell i frågan. Skriv också att föreningen inte har möjlighet att låta utföra beskärning av träd på enskilda fastighetsägares bekostnad, det saknas lagrum för detta och att kostnaden för t ex grenbeskärning ingår i föreningens kostnader för att driva anläggningen och ska uttaxeras som alla andra kostnader via andelstalen.
Nja.

Jag håller nog med om att föreningen inte har riktigt torrt på fötterna...

Men enligt mig har de en större klubba.

Vill inte TS ta in och betala för en arborist kan ju föreningen alltid låta ta ned hela trädet. den kostnaden tas av föreningen.

Sedan följer ju självklart lite/mycket 1%advokateri om vem som äger/bestämmer om träd.

Stora björkar har inget att göra längs cykelvägar/gångvägar då de blir dödsfällor till slut och då vill inte ens TS kännas vid sitt träd.

/ATW
 
  • Gilla
  • Haha
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Nja.



Vill inte TS ta in och betala för en arborist kan ju föreningen alltid låta ta ned hela trädet. den kostnaden tas av föreningen.


/ATW
Nåja om nån går in på en privat villatomt och börjar fälla träd lär dom behöva en stor klubba för det lär ju hamna i tinget hyfsat fort antar jag
 
  • Gilla
  • Älska
fremax och 12 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Nja.

Jag håller nog med om att föreningen inte har riktigt torrt på fötterna...

Men enligt mig har de en större klubba.

Vill inte TS ta in och betala för en arborist kan ju föreningen alltid låta ta ned hela trädet. den kostnaden tas av föreningen.

Sedan följer ju självklart lite/mycket 1%advokateri om vem som äger/bestämmer om träd.

Stora björkar har inget att göra längs cykelvägar/gångvägar då de blir dödsfällor till slut och då vill inte ens TS kännas vid sitt träd.

/ATW
På vilket sätt kan en björk bli en dödsfälla?
 
  • Gilla
TRJBerg och 7 till
  • Laddar…
Man kan sätta i halsen?
 
  • Gilla
  • Haha
MichelleW och 12 till
  • Laddar…
Nog billigare att fälla den blir nog inte så snygg när den överhängande delen blir bortklippt sen så är det ju ett återkommande arbete har haft träd mot väg innan och travikverkets entreprenörer stamkvistade dom ca 5 m högt såg inget vidare ut
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
H henk2055 skrev:
På vilket sätt kan en björk bli en dödsfälla?
Björkar är ganska lömska, kan gå rakt av. Inte helt självklart att det syns i förväg. Vi har ett antal som gjort så på markerna här. Känns inget vidare att ha som trädgårdsträd.
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 2 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Vill inte TS ta in och betala för en arborist kan ju föreningen alltid låta ta ned hela trädet.
På vilken grund då menar du?

Jag skulle säga att väghållaren har två kort att spela här givet att det är detaljplanerat område och allmän plats är en egen fastighet:

Det första är trafiksäkerhetskortet enligt 8 kap. 25 § plan- och bygglagen. Det används mest för att hålla nere häckar i korsningar, men kan förstås brukas bredare. Men då är ju det normala att fastighetsägaren anmodas sköta sin fastighet.

Det andra är inträngande rot och gren enligt 3 kap. 2 § jordabalken. Även där är det TS som först ska få chans att göra jobbet, därefter grannen (väghållaren) på egen bekostnad.

Att det går att tvinga fram ett beskärande av träden skulle jag tro. Att det går att tvinga TS att stå för det känns mer osannolikt.
 
  • Gilla
matsgran och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det andra är inträngande rot och gren enligt 3 kap. 2 § jordabalken. Även där är det TS som först ska få chans att göra jobbet, därefter grannen (väghållaren) på egen bekostnad.
Det kräver ju att vägföreningen är fastighetens ägare och det kan vara så att vägföreningen företräder delägarna av en samfällt ägd fastighet, en s.k. marksamfällighet. Men det kan lika gärna vara så (och jag undrar om det inte är vanligare) att vägföreningen bara förvaltar en gemensamhetsanläggning med vägändamål som ligger på mark som den ej förvaltar i sig. Då gäller ju inte denna reglering i jordabalken.
 
Redigerat:
  • Gilla
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
H hydrolift skrev:
Björkar är ganska lömska, kan gå rakt av. Inte helt självklart att det syns i förväg. Vi har ett antal som gjort så på markerna här. Känns inget vidare att ha som trädgårdsträd.
Men samtidigt, så finns det inga tecken på att trädet är dåligt, så blir inte trädägaren ansvarig vid en ev olycka. Detta har ju varit uppe flera ggr.
Absolut kan man som ägare bli att må dåligt om träder ramlar över någon, men risken att behöva stå till svars för något är ju väldigt liten.
 
  • Gilla
Mrjayser och 4 till
  • Laddar…
Jag hade nog trimmat trädet oavsett, sen kan man ju tycka att föreningen har en taskig attityd om det nu endast är erat träd som avses. Ett trevligt samtal där man resonerat sig fram till en lösning hade nog uppskattats desto mera.

/
 
  • Gilla
matsgran och 2 till
  • Laddar…
Min spontana tanke är att det är grenarna som hänger ut över gräsmattan som är mer akut.
 
  • Haha
widheg och 1 till
  • Laddar…
Om man bortser ifrån den där pyttedetaljen att de inte har rätten på sin sida så måste faktiskt säga att föreningen sköter informationen på ett ganska diplomatiskt sätt.
 
  • Haha
  • Gilla
matsgran och 2 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Nja.

Jag håller nog med om att föreningen inte har riktigt torrt på fötterna...

Men enligt mig har de en större klubba.

Vill inte TS ta in och betala för en arborist kan ju föreningen alltid låta ta ned hela trädet. den kostnaden tas av föreningen.

Sedan följer ju självklart lite/mycket 1%advokateri om vem som äger/bestämmer om träd.

Stora björkar har inget att göra längs cykelvägar/gångvägar då de blir dödsfällor till slut och då vill inte ens TS kännas vid sitt träd.

/ATW
Hmmm
Nu får du nog gärna berätta var du hittar stöd för att en vägförening har rätt att gå in på någons tomt och ta ner hela trädet? Eftersom man som granne inte får såga ner grannens träd.
Men som någon skrev. Klubban som ts har är bra mycket större än vägföreningen. Den klubban lär svinga styrelsen rätt in i tingsrätten utan att passera gå....
 
  • Gilla
matsgran och 8 till
  • Laddar…
Lätt att det är runt lyktan de menar.

Kolla om du kan hyra skylift för nån timme så har du löst det snabbt.

Hade de varit kommunen (som vår) så lägger de lapp i brevlådan och man har 1 månad på sig, sen kommer den store tuggen och bryr sig inte ett dugg om hur det ser ut när de har beskurit växtlighet utanför tomtgräns som hänger fel =) Med all rätta.
 
  • Gilla
  • Haha
MichelleW och 5 till
  • Laddar…
harry73
Bananskalare Bananskalare skrev:
Hmmm
Nu får du nog gärna berätta var du hittar stöd för att en vägförening har rätt att gå in på någons tomt och ta ner hela trädet? Eftersom man som granne inte får såga ner grannens träd.
Men som någon skrev. Klubban som ts har är bra mycket större än vägföreningen. Den klubban lär svinga styrelsen rätt in i tingsrätten utan att passera gå....
Det stödet kan man hitta i anläggningsbeslutet. Finns det inte där får vägföteningen inte ta trädet.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.