Vill varna för Otovo. Beställde solceller för snart ett år sedan. Fick jättebra hjälp under våren och bygglovsansökan.

I september fick jag kontakt med någon underleverantör och ett installations datum.

12-13 september var det här några utländska arbetare som monterade fästen på taket och en växelriktare. Solpanelerna skulle komma i början av efterföljande vecka. Så långt inga konstigheter.

Därefter gick de upp i rök. Deras telefonväxel räknar bara upp deras öppettider, oavsett tid på dygnet man ringer. Har mailat oändligt många gånger men ingen svarar. Har lyckats få tag på mailen till ansvarig projektledare, inget svar. Försökte nå dem via messenger och fick faktiskt ett svar, de har mycket att göra.

Har aldrig varit med om nåt liknande. Ett fullständigt bottennapp i kundvård. Ångrar så in i helvete att jag inte valde ett annat bolag. Känslan är allt annat än god!

Jag skulle råda alla som funderar att skaffa solceller att undvika dessa. Nu vill jag helst försöka krångla mig ur kontraktet men gissar att det är i princip omöjligt.
 
  • Gilla
CrazyAnt4
  • Laddar…
Har du betalt delar av kostnaden och i så fall hur mycket? Du kan svara i %
 
L Leif i Skåne skrev:
Har du betalt delar av kostnaden och i så fall hur mycket? Du kan svara i %
Det är ett leasingavtal. Glömde skriva det.
 
Kan man hyra solceller?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Kan man hyra solceller?
Ja
 
Jag köper solceller via Otovo, beställde i slutet av juli och de började installera panelerna för två veckor sedan, då fick de upp alla hållare och ca 40% av panelerna sen åkte de, fick höra sen att de inte fått alla paneler ännu utan skulle återkomma när de fått resten. veckan efter kom de tillbaka och installerade resten. ännu inte en skymt av växelriktare eller någon info om ledtid. fick tag i en projektledare för några veckor sedan som sa att de beräknade att det skulle vara klart innan årsskiftet.

Jag betalar inte en krona innan allt är driftsatt och har full förståelse för att de har problem med kundsupport. Hög orderingång, skala upp bolag samtidigt som det är långa ledtider och osäkerheter kring leveranser pga komponentbrist. låter som en riktig mardröm.

angående förvarning vid montage, fick sms 19.10 på kvällen, "vi kommer och sätter upp paneler imorgon".
 
Så du vill varna för ett sent sms kvällen innan, då de bestämt sig för att komma dagen efter?
 
K _Fredrik_ skrev:
Så du vill varna för ett sent sms kvällen innan, då de bestämt sig för att komma dagen efter?
nä, jag är nöjd, jag försökte snarare försvara Otovo. tror inte andra bolag skulle vara så mycket bättre under nuvarande omständigheter.

Det sagt så är deras planering och kundsupport bristfällig nu, Förmodligen pga rådande omständigheter. Den var mycket bättre i somras.

När det gäller montage av paneler så har jag läst att de ibland bara dykt upp för montage utan förvarning. Så jag var glad att jag fick SMS ca 12h innan de dök upp.
 
Redigerat:
K
De står ju oftast i villkoren att man ska plocka undan så att de kommer åt att jobba och sätta ställning. Blir ju lite svårt med så dålig framförhållning
 
tttomten tttomten skrev:
@magnuse74 hur har det gått?
Efter mycket om och men så stod de här en morgon, utan förvarning när jag var på väg till jobbet, och behövde tillgång till huset. Som tur var kunde jag jobba hemifrån.

Panelerna är uppe och allt är driftsatt. Skulle hursomhelst under inga omständigheter rekommendera dem till någon annan.

Skickade ett mail i november angående möjligheten till autogiro. Fick svar idag ..
 
Helt absurt att dom kommer utan förvarning. Har dom helt tappat kundvård och eget ansvar?
Synd att du känner sån besvikelse, misstänker att du har ganska många år innan du kan säga upp avtalet?

Vad händer med återställning efter leasingperioden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.