Björkisvägen Björkisvägen skrev:
Vilken information ska grannen göra något med och vad?
Denne granne verkar ju bara bry sig om sitt eget bästa och TS har skrivit att marken är till för djurhållningen. Det är rimligen bara en tidsfråga innan även denna markdel får sin beskärda del av djurhållning och grannen kanske blir motiverad att inte trampa i skiten.
Det spelar absolut ingen roll vad TS har tänkt använda marken till. Även om det ska vara mark i träda de kommande 50 åren så har inte grannens växthus något där att göra.
Om inte grannen förstår så enkla argument som ”det är min mark, dina grejer har inte där att göra” så är det ingen idé att blanda in en massa andra hypotetiska argument.
 
  • Gilla
MONTREAL och 9 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det spelar absolut ingen roll vad TS har tänkt använda marken till. Även om det ska vara mark i träda de kommande 50 åren så har inte grannens växthus något där att göra.
Om inte grannen förstår så enkla argument som ”det är min mark, dina grejer har inte där att göra” så är det ingen idé att blanda in en massa andra hypotetiska argument.
Det spelar ju ingen roll juridiskt, det handlar bara om att försöka plantera några tankefigurer hos grannen så han börjar respektera fastighetsgränser.
 
Jag tror inte TS kommer lyckas övertyga grannen. Det går inte att förklara för folk som inte begriper.
Bättre att spara energin till viktigare saker,
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag tror inte TS kommer lyckas övertyga grannen. Det går inte att förklara för folk som inte begriper.
Bättre att spara energin till viktigare saker,
Åh jo, han begriper nog med största sannolikhet. Att ta sig friheter och sedan spela dum verkar fungera då en del personer inte vill ta konflikter. Grannen har uppenbarligen gjort liknande saker förut om jag inte minns fel.

Jag har haft tidigare grannar som tagit sig friheten att trampa runt på min tomt och trimma ner planterade påskliljor, en annan granne parkerade bilen på tomten när de inte fick plats på uppfarten samt har legat och rensat i våra rabatter. Vi hyrde huset där grannarna parkerade på tomten så vi sket i det men man undrar var som försiggår i skallen hos folk som tror att det är okej...
 
  • Gilla
TommyK72
  • Laddar…
Björkisvägen Björkisvägen skrev:
Argumentera i lugna ordalag att den marken är tänkt till djurhållning och att de behöver en viss yta per djur. Därför kan inga byggnader för annat än djurhållningen bli aktuellt och att vare sig servitut eller arrende är aktuellt.
Argumentera ska ts inte, att argumentera innebär att man ställer upp en tes som sedan ska försvaras m h a olika steg. Här är bilden klar, ts äger marken och grannen snyltar på ts. Tycker inte ts bör svara grannen alls, grannen har fått besked, vh skall vara rivet inom en månad, period!!
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Björkisvägen Björkisvägen skrev:
Vilken information ska grannen göra något med och vad?
Denne granne verkar ju bara bry sig om sitt eget bästa och TS har skrivit att marken är till för djurhållningen. Det är rimligen bara en tidsfråga innan även denna markdel får sin beskärda del av djurhållning och grannen kanske blir motiverad att inte trampa i skiten.
Som jag ser det tar den här grannen alla tillfällen han kan att roffa åt sig på andras bekostnad och ts har ju även lagt ut hans idiotiska kommentarer och självklart kommer grannen att göra detsamma fortsättningsvis vad ts än säger. Slutsatsen då blir att aldrig mer ge sig in i ngn diskussion med grannen!
Exempel: Ts:... "marken är min och växthuset ska vara borta inom en månad, det har jag redan meddelat dig.. ". Grannen:.... "men varför dååå, det regnade ju i torsdags och då har jag rätt att använda din mark, du har ju så MYCKET!!"...

Som sagt, denne granne kan ta till vilka idiotiska argument som helst och då är det definitivt ingen idé att ens önska grannen god jul då denne kommer att anse att han därmed har rätt att utnyttja ts och andra!
 
  • Gilla
Pakino och 6 till
  • Laddar…
Han kanske är psykopat? Synd att det är bakom betalvägg. Men beskrivningen låter lika.

"Känslokalla, makthungriga och manipulativa.

Psykopater förstör människors liv och om du inte sätter ner foten direkt så kan det gå riktigt illa.

– Om du ger efter för psykopaten så kommer du snart vara levande död. Det blir inget kvar av dig, säger Grethe Nordhelle, som är psykolog, jurist och författare.

Experterna avslöjar nu nya hemligheter om personlighetsstörningen – och särskilt ett kännetecken sticker ut."

https://www.expressen.se/halsoliv/p...fyndet-om-psykopaten/?referrer=rotator-item-5
 
  • Älska
TommyK72
  • Laddar…
Plätt Fia Plätt Fia skrev:
Han kanske är psykopat? Synd att det är bakom betalvägg. Men beskrivningen låter lika.

"Känslokalla, makthungriga och manipulativa.

Psykopater förstör människors liv och om du inte sätter ner foten direkt så kan det gå riktigt illa.

– Om du ger efter för psykopaten så kommer du snart vara levande död. Det blir inget kvar av dig, säger Grethe Nordhelle, som är psykolog, jurist och författare.

Experterna avslöjar nu nya hemligheter om personlighetsstörningen – och särskilt ett kännetecken sticker ut."

[länk]
Psykopater (Antisocial personlighetsdrag som det officiellt heter) med total avsaknad av empati, dvs har inget som helst begrepp om omvärlden, allt kretsar kring dem. Ett drag som de flesta av dem delar är en otrolig förmåga att avläsa andra människor och utnyttja det de ser!
 
Oj oj oj vilka stora fel det är på din granne...... Har han ett begåvningshandikapp på nåt sätt? Nu håller vi tummarna att han står fast vid sitt ord. Beroende på var i Sverige du bor så börjar det kanske bli bråttom med att få bort växthuset för honom med tanke på att det snart är vinter och med det så kommer det snö.....

T TommyK72 skrev:
Nu har jag talat med grannen i fråga.
Herregud, jag är förstummad över hans argument.

Jo, han har byggt växthuset och grunden helt på vår mark. Det var han fullt medveten om.
-Varför han gjort det?

”Jag har bara byggt på befintlig grund och det får man!”

Eeeeh..:rolleyes: jag sa ”till att börja med har du byggt på vår mark utan att fråga, det får man inte” varpå han svarade ”ja men det är ju ingen idé att fråga er för ni har ju sagt att vi inte får ha våra saker på er mark”

Mållös. Jag är HELT mållös.
På nästa punkt, byggt på befintlig grund. Trodde jag skulle svimma när han påstod detta. Vad den ”befintliga grunden” var? Jo. 4 telefonstolpar lagda som en ram. Ni vet som man gör runt ett trädgårdsland tex. Detta hade den förra ägaren gjort och planterat jordgubbar innanför. Grannen valde att se detta som en grund.

Jag sa sedan att växthuset med grund ska bort. Grannen svarade ”hur ska du tvinga mig?”
Jag svarade ”måste jag verkligen tvinga dig? Du erkänner ju själv att du medvetet byggt på vår mark fast du inte fått lov”
”Ja, du måste. Hur ska du tvinga mig?!”
”Ja då får jag lov att anmäla dig till kronofogden så får de tvinga dig”

Grannen övervägde detta en stund. Fortsatte tjata på om att ”det enda du vill är att starta bråk” TILL MIG. Javisst.. jävla bråkmakare man är som vill ha sin mark ifred och har mage att påpeka då han tagit sig rättigheter:rolleyes:

Jag kan inte återberätta hela samtalet för det var bisarrt. Som att diskutera med en femåring. Jag förklarade lugnt att han gör vad han vill på sin egen tomt, men på vår mark är det vi som bestämmer.

Till slut gick han med på att flytta växthuset och riva grunden. Han fick en månad på sig. Jag sa att om växthuset med grund inte är borta inom en månad så kontaktar jag kronofogden. Han lovade att flytta det inom en månad. Sen sa jag ”vad bra, då är vi vänner nu då”
Och så svarade han ironiskt ”javisst”

Herregud. Och nej, jag vet mycket väl att man inte har rätt att bygga på annans mark bara det finns en ”befintlig grund” det är det dummaste argumentet jag någonsin hört :crysmile:
 
  • Gilla
TommyK72
  • Laddar…
PixieEddie PixieEddie skrev:
Psykopater (Antisocial personlighetsdrag som det officiellt heter) med total avsaknad av empati, dvs har inget som helst begrepp om omvärlden, allt kretsar kring dem. Ett drag som de flesta av dem delar är en otrolig förmåga att avläsa andra människor och utnyttja det de ser!
Den sista meningen låter som våra gamla grannar. Lurade alla dom kom i kontakt med. :confused:
 
T
Imorgon ska jag och frun gå över och meddela grannen att det varken kommer bli aktuellt med servitut eller försäljning. (Vi lovade att tänka på saken och nu har vi minst sagt tänkt över det hela)

Det blir spännande att se om hans tidigare ursäkt kommer att tas tillbaka i samma sekund som han inser att han inte kommer att tjäna något på den.
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 8 till
  • Laddar…
T TommyK72 skrev:
Imorgon ska jag och frun gå över och meddela grannen att det varken kommer bli aktuellt med servitut eller försäljning. (Vi lovade att tänka på saken och nu har vi minst sagt tänkt över det hela)

Det blir spännande att se om hans tidigare ursäkt kommer att tas tillbaka i samma sekund som han inser att han inte kommer att tjäna något på den.
Spela in samtalet, och för säkerhets skull använd både din och frugans telefoner.
 
T
D Dilato skrev:
Spela in samtalet, och för säkerhets skull använd både din och frugans telefoner.
absolut, ska spela in igen!
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Be honom skriva på ett avtal om att han senast x datum har bortforslat växthuset och grunden och återställt marken till ursprungligt skick.

Då har du gjort allt du rimligtvis kan för att så ska ske.

Vägrar han så säg att då ringer du Kronofogden så får dom sköta ärendet på hans bekostnad.

Låt han inte slingra sig ur detta för då har han fortfarande makt över dig. Sätt stopp NU.

https://www.verksamt.se/driva/skriva-avtal

https://www.verksamt.se/driva/skriva-avtal/avtalets-innehall
 
  • Gilla
TommyK72 och 1 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Du kanske tycker så, men rör inte det. Det är fortfarande grannens växthus, även om det står på TS mark, och om man använder det, flyttar det, förstör det eller på annat sätt hanterar det, så är det egenmäktigt förfarande.
Jag skämtade lite
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.